Vervorming en zo.....

Gestart door tbanis55, december 28, 2019, 21:34:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tbanis55

Vervorming en zo.....

Vervorming, wat is het en wat kan je ermee of niet?
Vervorming is er in alle soorten en maten, denk aan Inter Modulatie, Harmonische, Cross-over, Aardlus, Mechanische/elektronische brom en niet te vergeten instraling van buiten af.

Hoe dan ook, elke wijziging aan het originele geluid kan betiteld worden als vervorming.

Vervormingsmeters anno nu zijn inmiddels stukken beter dan vroeger (HP 333a bijv. of de Grundig Klirrfactor messgerate).
Feitelijk een selectieve voltmeter.
M.a.w.  Je sluit een toon van bijv. 1000 Hz aan en daarna een zeer scherp filter die precies 1000 Hz NIET door laat komen, maar wel de rest.
Datgene wat je dan meet is dus feitelijk vervorming.

Overigens is het menselijk oor niet zo gevoelig voor vervorming; het moet al boven de 2% uitkomen voor het hoorbaar of merkbaar is (of meer als de muziekband zelf vervormers gebruikt voor een gitaar....).

Is het hoorbaar?,. dan is er echt iets mis.
Reparatie is dan wellicht nodig.

Wordt vervolgd!

gr.
Ton





MPX

Eind jaren 70 sloeg de vervormingsgekte toe.
Toen moest alles ineens 0.005% zijn of iets in de buurt.
Dat hoort geen hond natuurlijk maar de consument trapte er leuk in  :schater:

mountainbiker

Doet me denken aan een discussie die ik recentelijk had met iemand van begin 50. Hij had speakers gekocht die tot 32 khz gingen zodat het gat aan informatie tussen de 20 en 32 khz werd "opgevuld" tov van zijn oude speakers.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

#3
CiteerJe sluit een toon van bijv. 1000 Hz aan en daarna een zeer scherp filter die precies 1000 Hz NIET door laat komen, maar wel de rest.
Interessant  :yes: ,maar over welk filter heb je het dan ?

Ik kom namelijk niet verder dan een Bessel/Butterworth Filter .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: mountainbiker op december 29, 2019, 10:32:51
Doet me denken aan een discussie die ik recentelijk had met iemand van begin 50. Hij had speakers gekocht die tot 32 khz gingen zodat het gat aan informatie tussen de 20 en 32 khz werd "opgevuld" tov van zijn oude speakers.
En dat 20KHz niet eens te horen is  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: TurboMarco op december 29, 2019, 11:01:13
En dat 20KHz niet eens te horen is  :schater:
Heb ooit jaren geleden een keer een test gedaan. Kwam tot 12 khz.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

tbanis55