Kabels

Gestart door tbanis55, december 27, 2019, 13:19:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nostra

Er hangt natuurlijk veel af van welke dikte en welk koper er gebruik gemaakt wordt in de bekabeling. Dat heb ik zelf al mogen horen.

Maar ik zou nooit meer dan 250€ uitgeven aan een luidsprekerkabel...

Ben best wel tevreden van men huidige dynavox perfect sound kabels, maar die zullen binnenkort vervangen worden door de 4x 4mm2 van de black line serie van hetzelfde merk en gemod worden naar bi wire.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


renes59

Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten. Tweelingsnoer is voor voldoende dik en het soort koper?, gewoon koperdraad niets speciaals. Waarom bi-wire en dikke kabel, schroef de versterker en de luidsprekers open en kijk wat er gebeurd als het niet zichtbaar is. Er zit standaard kabel in.
Trap niet in de marketing praatjes van de mensen die het verkopen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op december 27, 2019, 20:14:48
Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten. Tweelingsnoer is voor voldoende dik en het soort koper?, gewoon koperdraad niets speciaals. Waarom bi-wire en dikke kabel, schroef de versterker en de luidsprekers open en kijk wat er gebeurd als het niet zichtbaar is. Er zit standaard kabel in.
Trap niet in de marketing praatjes van de mensen die het verkopen.

Die dikke omhulsel is voor de mechanische belasting volgens Dynavox, weet niet hoe vaak jij je kabel mechanisch belast of alleen om de was te drogen  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx


https://www.youtube.com/watch?v=WrWQo9rBmiI&t=149s


Mooi commentaar van iemand over een man die vind ik een beetje los geslagen is met kabels :


Thomas, I'm an electrical engineer and a music lover so here's how I see things. First and foremost CABLES DO NOT IMPROVE SOUND. The only degrade sound. And this is where cables make a difference. In what they degrade. There's 3 main characteristics of a cable: resistance, capacitance and inductance. There's a few more but they matter less and less. Without getting to technical you want all 3 parameters to be as low as possible, but that is physically imposibile. If you lover 2, the third will increase having a detrimental effect on certain aspects of the frequencies. If you want bass you need low resistance - ticker wire. A 18AWG cable will have less bass than a 10AWG cable. No doubt about that. But then we get into psychoacoustics - how our brain interprets sound. You see, when there's less bass we perceive to hear more detail and highs. And vice-versa with more bass we perceive less detail and highs. You are right in having 3 set of cables, one for bass, one neutral and one for highs to compensate for electronics/speakers. Do you need to spend hundreds, maybe thousands?? Definitely no. I have a pair of speakers that cost me £1500. If i get a set of cables that cost £500 I will have a much much smaller improvement in sound than replacing my speakers with a pair that cost £2000 and keeping my cheap 12 awg copper cables. So yes, cables make a tiny difference, but I would much rather spend that money in better speakers or electronics and getting a bigger return on my investment. Power cables on powerful amplifiers need to be shielded, not to clean the power to the amp but to prevent it from interfering with the interconnects. As for usb cables the signal either passes or it doesn't. The difference is in noise isolation between the 2 devices. Namely how the cable is shielded. In short, certain electronics will sound worse if the shielding is connected at both ends, hence connecting the 2 ground planes of the 2 devices. That is why I prefer unshielded. Use shielded only if your home is severely affected by RFI/EMI. And then you have the dodgy electronics producers (looking at you British brands) which intentionally tweak their products to work better with certain cables by making their products very sensible to impedance and/or capacitance.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jowa

:gp: John.

Dit is ook leuk leesvoer:

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Roger heeft o.a. bij McIntosh gewerkt en daar waren ze ook niet zo van de esoterische kabels.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

JohnWx

Citaat van: jowa op december 27, 2019, 21:13:33
:gp: John.

Dit is ook leuk leesvoer:

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Roger heeft o.a. bij McIntosh gewerkt en daar waren ze ook niet zo van de esoterische kabels.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

idem  :gp:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nostra



Citaat van: renes59 op december 27, 2019, 20:14:48
Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten. Tweelingsnoer is voor voldoende dik en het soort koper?, gewoon koperdraad niets speciaals. Waarom bi-wire en dikke kabel, schroef de versterker en de luidsprekers open en kijk wat er gebeurd als het niet zichtbaar is. Er zit standaard kabel in.
Trap niet in de marketing praatjes van de mensen die het verkopen.

Euhm?

Ik heb het met mijn eigen oren gehoord en neen het zit niet tussen mijn oren deze keer...

Van 0,75mm2 naar 2,5mm2 is een enorm verschil.

Van 2,5mm2 naar 4mm2 is een kleiner maar toch hoorbaar verschil.

Nuja je hebt de believers en de non believers daarin.

Ik zeg niet dat je 1000+ euro's moet gaan uitgeven aan luidsprekerkabels, maar op een paar bi wire b&w speakers hoor je duidelijk het verschil met betere luidsprekerkabels in bi wire of bi amping tov single wire.

Dit op zowel men Cdm2's als men p5's.

Ook op een vriend van me zen b&w 804 D2's was het verschil enorm tussen single wire en bi wire. En die had en heeft nog steeds audioquest luidsprekerkabels.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


Vinyl_Fuchs

Citaat van: TurboMarco op december 27, 2019, 18:45:20
Totdat je er achter komt wat voor een kolerezooi ze er van gemaakt hebben .
Heb je de Fiat al van de hand gedaan?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Paul

Kabel discussies / welles -nietes denk inmiddels de oudste discussie op de fora,s.

Ieder z,n meug en meuk.  :angel:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

#24
Citaat van: Vinyl_Fuchs op december 27, 2019, 23:33:44
Heb je de Fiat al van de hand gedaan?
Ik heb er één weggedaan ja ,en aan een andere seicento heb ik recent nog aan de draadjes moeten werken om de ruitensproeiers weer aan de praat te krijgen .

Het probleem in het algemeen is dus oxidatie in de kabels ,en in het geval van kabel voor hifi doeleinden heb ik dit 1x meegemaakt dat dit behalve aan de uiteinde vd kabel de oxidatie in de kabel zat .

Bij kabels voor buitengebruik komt dit helaas heel vaak voor tenzij er een zuivere koperkern gebruikt word .
De mantel dient dan voldoende bescherming te bieden ,niet zozeer om straling tegen te houden .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jrm

Citaat van: Paul op december 28, 2019, 09:03:55
Kabel discussies / welles -nietes denk inmiddels de oudste discussie op de fora,s.

Ieder z,n meug en meuk.  :angel:

:gp:

Niemand hoort hetzelfde! Dus wie ben ik (of wij) om te zeggen je hoort het wel of niet.

Als iemand tevreden is met met of geen koper/zilver, extra 'knobbels' in de kabel wel of niet ingestraald, dan is het zo voor die persoon.

TurboMarco

Citaat van: John Wx op december 27, 2019, 20:58:41

https://www.youtube.com/watch?v=WrWQo9rBmiI&t=149s

Mooi commentaar van iemand over een man die vind ik een beetje los geslagen is met kabels :
Voor een vermogen aan kabels en overige zaken ,behalve een goede geluidskaart en microfoon om een goede youtube content te maken  :no:

Sorry het geluid is echt 10x ruk .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sonsan

Citaat van: Paul op december 28, 2019, 09:03:55
Kabel discussies / welles -nietes denk inmiddels de oudste discussie op de fora,s.

Ieder z,n meug en meuk.  :angel:
Klopt, ik heb er heel wat doorgespit afgelopen weken.
De conclusie is dat men het vaak WIL horen dat het anders klinkt omdat er veelal flinke bedragen worden neergelegt voor "high end" kabels en dat je dan ook verschil hoort.

Echter bij metingen en technische redenatie blijkt telkens weer dat het toch echt "tussen de oren"zit.
Maar ieder zo zijn ding, ik denk dat je pas echt verschil gaat horen bij een andere set speakers.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

xander32

Nuancering: op basis van hetgeen jij hebt gelezen en jouw interpretatie daarvan, ben jij tot de conclusie gekomen dat ...


Citaat van: sonsan op december 28, 2019, 10:48:18
Klopt, ik heb er heel wat doorgespit afgelopen weken.
De conclusie is dat men het vaak WIL horen dat het anders klinkt omdat er veelal flinke bedragen worden neergelegt voor "high end" kabels en dat je dan ook verschil hoort.

Echter bij metingen en technische redenatie blijkt telkens weer dat het toch echt "tussen de oren"zit.
Maar ieder zo zijn ding, ik denk dat je pas echt verschil gaat horen bij een andere set speakers.

renes59

#29
Citaat van: Nostra op december 27, 2019, 23:14:26

Euhm?

Ik heb het met mijn eigen oren gehoord en neen het zit niet tussen mijn oren deze keer...

Van 0,75mm2 naar 2,5mm2 is een enorm verschil.

Van 2,5mm2 naar 4mm2 is een kleiner maar toch hoorbaar verschil.

Nuja je hebt de believers en de non believers daarin.

Ik zeg niet dat je 1000+ euro's moet gaan uitgeven aan luidsprekerkabels, maar op een paar bi wire b&w speakers hoor je duidelijk het verschil met betere luidsprekerkabels in bi wire of bi amping tov single wire.

Dit op zowel men Cdm2's als men p5's.

Ook op een vriend van me zen b&w 804 D2's was het verschil enorm tussen single wire en bi wire. En die had en heeft nog steeds audioquest luidsprekerkabels.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
Doen als je het hoort.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.