Eindversterker op NR1200?

Gestart door hanspost, december 27, 2019, 12:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanspost

Beste forumleden,
sinds kort ben ik in het bezit van een Marantz NR1200. Deze heeft mijn SR6001 vervangen, aangezien ik toch met name met muziek bezig ben en dus aan stereo genoeg heb. De NR1200 is een mooi compact apparaat en ontzettend handig qua aansluitmogelijkheden. Volgens de specs zou hij meer dan voldoende vermogen moeten hebben (2 x 75 watt).

Wat echter tegenvalt is de geluidskwaliteit. Misschien is het nog de nieuwigheid maar ik mis t.o.v. de SR6001 de nodige nodige dynamiek. Het is allemaal wat vlakker, het diepe laag is minder. Moeilijk te omschrijven, maar jullie begrijpen waarschijnlijk wel wat ik bedoel. De SR6001 was volgens mij 5 x 110 watt. De speakers die eraan hangen zijn de uitstekende Focal 816V.

Nu ben ik me een beetje aan het oriƫnteren op een eindversterker, maar ik vraag me af of dit mijn klacht gaat oplossen. De Marantz MM7025 ligt natuurlijk voor de hand en is redelijk betaalbaar, maar ik hoor ook goede geluiden over een Rotel bijvoorbeeld. De zaken waar ik normaal aar toe gaan hebben net niet de set staan zodat ik goed kan vergelijken. Hebben jullie hier een mening over?

Golfer

Volgens mij leverde de SR6001 maar 2x 110w als je max. twee kanalen had aangesloten. 550w kreeg ze er nooit doorheen maar dat maakt voor jouw situatie misschien minder uit. Ik heb een (oude) analoge Rotel achter mijn SR... gehad en nu achter mijn Yamaha en dat bevalt goed omdat de grote Philipsen wat extra's nodig hebben. Mijn oude analoge RB990BX wilde eerste kerstdag niet meer opstarten dus ik kan je niet aanbieden even te komen luisteren.
Genieter van een SA8005. Yamaha RX-A3070, Philips FB825, FB860 en FB 821 via een extra Rotel RB-1080 eindversterker. Center is de Dali Zensor Vocal. Yamaha WXA-50 Musiccast voor de inbouwspeakers in de keuken.

Stadium III

Wat voor luidsprekers stuur je aan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

hanspost

Zoals vermeld de Focal 816V.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JohnWx

Rendement hoog dus zat vermogen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

hanspost

Citaat van: John Wx op december 29, 2019, 12:45:24
Rendement hoog dus zat vermogen
Wat bedoel je daarmee? Zat vermogen in de NR1200? Maar ik ervaar het toch anders.

tbanis55

Hmm, wonderlijk. Deze combinatie zou het toch goed moeten doen.
Speakers netjes in fase ?
Gebruik van "loudness"?
n.b.  de volumeregeling is fysiologisch....
Een leuk kunstje om uit te proberen:
met je smartphone (appje toongenerator) over BT een toon sturen van 20 tot 20 KHz.
Met een tweede het niveau en frequentie meten (appje spectrum analyzer o.i.d.).
Dat kan een indicatie leveren in vergelijk met de SR.

succes
Ton

JohnWx

Citaat van: hanspost op december 29, 2019, 15:18:28
Wat bedoel je daarmee? Zat vermogen in de NR1200? Maar ik ervaar het toch anders.

En 107 DB = gehoorbeschadiging


Zegt genoeg de foto
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tbanis55

Is de SR6001 gebruikt op alle kanalen of (altijd) slechts de 2 front-speakers ?
M.i. zal het vermogen er niet toe doen,  zoals eerder vermeld "zelden dat je op maximaal vermogen speelt" ...

Aanpassing die mogelijk niet in orde is lijkt een optie.
Andere dempingsfactor wellicht ?
Beide speakers correct "in fase" ? (ik veronderstel dat de speakers OK zijn....)

Last but not least ....  (ga ik overigens niet vanuit)  is er iets niet in orde met de NR.
Je zou bij je leverancier eens kunnen vergelijken tussen 2 NR's ?

Nog enkele aanvullingen op het troubleshooten van de NR1200:

Sub-woofer in- of uitgeschakeld?
Luisterpositie met instelling OK ?  (pag. 137/138 van de manual)
Op pag. 124 kan je de maximum volume instellen
Op pag. 48 is de mogelijkheid om z.g. ECO-mode in te stellen


succes !

gr.

Ton