Gelijktijdig gebruik van High Level en LFE bij een sub.

Gestart door sonsan, december 19, 2019, 21:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: sonsan op december 21, 2019, 13:20:43
Bedankt zover en werk ze!

Die 40Hz kan ik nog steeds aanpasssen en is niet uitgegrijst.
Ik ga er nog eens mee stoeien. De strekking is me inmiddels wel helder.
Nu de goede ballans zoeken met het LFE en High level signaal.

Vreemd dat als jij de Fronts op Fullband zet dan je ook de cross-over kunt veranderen terwijl die er dan niet hoort te zijn.......... (moet nu echt weg)

sonsan

Citaat van: CBdicX op december 21, 2019, 13:15:36


(ik snap de instellingen op de foto niet, High Level zijn de bovenste knoppen (toch ?) die staan niet correct lijkt mij.)
De bovenste knoppen zijn voor de fase en de frequentie (advies was om die open te zetten, 120 Hz dus), dan het LFE filter in of uit schakelen, en daaronder het volume van de low en high level.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#17
Citaat van: CBdicX op december 21, 2019, 13:23:57
Vreemd dat als jij de Fronts op Fullband zet dan je ook de cross-over kunt veranderen terwijl die er dan niet hoort te zijn.......... (moet nu echt weg)
Even in de handleiding gedoken.

Als alleen LFE is ingeschakeld bij Subwoofermodus en de frontspeakers zijn ingesteld als Groot, dan staat er bij Crossover instellingen Voll. Band aangegeven bij de fronts en kan je dus niks wijzigen.
Indien je LFE+Main instelt bij de Subwoofermodus dan kan de crossover worden ingesteld, onafhankelijk van het speaker formaat.

Hier de uitleg van de site Subwoofer 101
http://www.subwoofer101.com/setting-up-your-gear/large-vs-small-lfe-main-double-bass-etc/:

Note if the mains are set to Large and the subwoofer mode is set to LFE, there is no crossover selection available for the mains.  If the mains are set to Large and LFE+Main is selected, then the 'crossover' selection becomes available for the mains.  This really isn't a true 'crossover' at all, because the mains are still being sent a full-range signal.  What the 'crossover' becomes when LFE+Main is selected is the low pass filter setting for the duplicate signal being sent to the subwoofer.  In this sense, the user can select the amount of 'overlap' between the mains and the subwoofer.

This distinction is not well understood by most enthusiasts, nor is it well communicated by the AVR GUI menu.  It suggests or implies a crossover is still being applied to the mains when they are set to Large, when in reality that is not the case.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#18
Citaat van: sonsan op december 21, 2019, 14:25:22
Even in de handleiding gedoken.

Als alleen LFE is ingeschakeld bij Subwoofermodus en de frontspeakers zijn ingesteld als Groot, dan staat er bij Crossover instellingen Voll. Band aangegeven bij de fronts en kan je dus niks wijzigen.
Indien je LFE+Main instelt bij de Subwoofermodus dan kan de crossover worden ingesteld, onafhankelijk van het speaker formaat.

Hier de uitleg van de site Subwoofer 101
http://www.subwoofer101.com/setting-up-your-gear/large-vs-small-lfe-main-double-bass-etc/:

Note if the mains are set to Large and the subwoofer mode is set to LFE, there is no crossover selection available for the mains.  If the mains are set to Large and LFE+Main is selected, then the 'crossover' selection becomes available for the mains.  This really isn't a true 'crossover' at all, because the mains are still being sent a full-range signal.  What the 'crossover' becomes when LFE+Main is selected is the low pass filter setting for the duplicate signal being sent to the subwoofer.  In this sense, the user can select the amount of 'overlap' between the mains and the subwoofer.

This distinction is not well understood by most enthusiasts, nor is it well communicated by the AVR GUI menu.  It suggests or implies a crossover is still being applied to the mains when they are set to Large, when in reality that is not the case.

Ah, LFE+main, duidelijk, is een double bass, iets wat vanuit het verleden nooit echt te adviseren was.
Ik zal dat artikel morgen eens rustig doorlezen, wel interessant ondanks dat ik LFE+main niet zal gebruiken.

En hoe bevalt (werkt) het nu ?

sonsan

Met muziek en tv uitzendingen klinkt het een stuk "voller". Wat massiever, maar niet overdreven. Bij films weet ik het nog niet, moet ik nog even uitproberen.
Ik weet alleen niet of dat vollere geluid nu komt omdat ik de fronts op large heb gezet (en LFE+main) of door de high level aansluiting. Dat ga ik ook nog proberen, gewoon even de speakon loskoppelen, dan weet ik het.
Ik vind het tot nu wel een verbetering.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan


Ik heb deze site nog eens goed gelezen en de vele films bekeken (erg interessant!)

http://www.subwoofer101.com/setting-up-your-gear/large-vs-small-lfe-main-double-bass-etc/

Vandaag de hele dag bezig geweest met uitproberen en luisteren.

Als je de adviezen goed leest dan is het algemene advies daar om de speakers juist niet op Large te zetten maar op Small en de crossovers op minimaal 80Hz te zetten, ook bij zuilspeakers. Om zo de sub maximaal te "voeden" met het laagsignaal omdat die daar gewoon beter in is dan de speakers.
En bijkomend voordeel dat je de receiver ontlast omdat deze de lage tonen niet voor de speakers hoeft te verzorgen. Ik merkte gisteravond ook dat de receiver veel warmer dan normaal was, na de hele dag op LFE+Main met de fronts op Large gespeeld te hebben.

Ik dus de fronts op Small gezet en de crossovers op 80Hz, Speakon afgekoppeld en de LFE+Main laten staan. Daarna met diverse soorten muziek geschakeld tussen Small en Large. Verschil was voor mij niet echt waar te nemen. (Soms leek het geluid iets voller met de speakers op Large, maar niet elke keer)

Ik zag (nu) de meerwaarde dan ook niet om de receiver extra te belasten en laat de instellingen zo maar eens een tijdje staan, dus speakers op Small, crossovers op 80Hz, en enkel LFE.

Eigenlijk bijna terug naar af dus..... Maar wel weer iets wijzer geworden!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Mooi dat je een oplossing voor jezelf gevonden hebt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

#22
Even een update.

Weer een aantal uren geluisterd naar de laatste instellingen, alleen LFE, speakers op Small en alle crosovers van de 7.1 op 80Hz, ondanks de 4 zuilspeakers die doorlopen tot 35Hz (volgens de fabrikant).

Ik was altijd tegenstander om die mooie zuilen af te knijpen tot 60 of zelfs 80 Hz. Waarom anders zuilen....
Tot voor kort had ik de crossovers op 40 Hz front en 60 Hz overig staan.

Maar na menig uurtje inlezen en vooral luisteren ben ik uiterst tevreden met die instelling van 80Hz, wie had dat ooit gedacht...
Ik hoor een subwoofer die veel massiever klinkt zonder echt storend te zijn. Het totale geluid is veel voller geworden waarbij ik het idee heb dat ik de zuilspeakers niet tekort doe met die 80Hz. Eigenlijk ook wel logisch dat de sub meer voor zijn kiezen krijgt. Voorheen kreeg deze hoofdzakelijk alles onder de 40Hz tot zeg ongeveer 20Hz, een vrij smal gebied dus. Nu is dat vanaf 80Hz tot 20Hz geworden.
Zelfs tv uitzendingen klinken voller, beter vind ik. En dat de receiver minder hard hoeft we werken om die mooie zuiltjes te voorzien van bas signalen is dan mooi meegenomen....

Volgens de geleerden krijgen de speakers nog wel signaal onder de 80Hz, maar minder. Dit zegt Subwoofer 101:

"So basically, with the "Small" speaker setting, your crossover is a "soft" limit for your mains/towers/center/surrounds, with only 12 dB/octave of filter below the crossover setting. The speakers still get the bass signal, just not as much of it."

Blijkbaar worden de signalen onder 80Hz toch doorgestuurd, terwijl ik eerst dacht dat het een harde grens was.
Dus voorlopig laten we het zo en blijven we genieten van het, voor mij, nieuwe geluid!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

Citaat van: sonsan op december 24, 2019, 16:13:27
Even een update.

Weer een aantal uren geluisterd naar de laaatste instellingen, alleen LFE, speakers op Small en alle crosovers van de 7.1 op 80Hz, ondanks de 4 zuilspeakers die doorlopen tot 35Hz (volgens de fabrikant).

Ik was altijd tegenstander om die mooie zuilen af te knijpen tot 60 of zelfs 80 Hz. Waarom anders zuilen....
Tot voor kort had ik de crossovers op 40 Hz front en 60 Hz overig staan.

Maar na menig uurtje inlezen en vooral luisteren ben ik uiterst tevreden met die instelling van 80Hz, wie had dat ooit gedacht...
Ik hoor een subwoofer die veel massiever klinkt zonder echt storend te zijn. Het totale geluid is veel voller geworden waarbij ik het idee heb dat ik de zuilspeakers niet tekort doe met die 80Hz. Eigenlijk ook wel logisch dat de sub meer voor zijn kiezen krijgt. Voorheen kreeg deze hoofdzakelijk alles onder de 40Hz tot zeg ongeveer 20Hz, een vrij smal gebied dus. Nu is dat vanaf 80Hz tot 20Hz geworden.
Zelfs tv uitzendingen klinken voller, beter vind ik. En dat de receiver minder hard hoeft we werken om die mooie zuiltjes te voorzien van bas signalen is dan mooi meegenomen....

Volgens de geleerden krijgen de speakers nog wel signaal onder de 80Hz, maar minder. Dit zegt Subwoofer 101:

"So basically, with the "Small" speaker setting, your crossover is a "soft" limit for your mains/towers/center/surrounds, with only 12 dB/octave of filter below the crossover setting. The speakers still get the bass signal, just not as much of it."

Blijkbaar worden de signalen onder 80Hz toch doorgestuurd, terwijl ik eerst dacht dat het een harde grens was.
Dus voorlopig laten we het zo en blijven we genieten van het, voor mij, nieuwe geluid!

Het is nooit een harde grens, er is altijd een afvlakking die vaak verder doorloopt dan mensen verwachten.
Ook de opgegeven Hz van de fabrikant moet met bekende korreltje zout gelezen worden, speakers worden in dode kamers getest onder laboratorium omstandigheden.
Die worden nooit in een huiskamer gehaald !
Kamervorm, muur bekleding, vloerbedekking wel of niet, stoelen, banken, tafels, gordijnen ect, en ja, zelfs de kat die ligt te slapen heeft invloed op het geluid  :wink:
Vandaar dar Audyssey of andere kamercorrectie methodes eigenlijk altijd met andere x-over waardes komen dan wat in de specs van de speakers staat.

Ik neem aan dat jij ook gebruik maakt van Audyssey, wat je dan kunt testen is of je misschien Front Bypass prettig vind, dan word Audyssey in ieder geval niet toegepast op je front speakers.

Goed dat het nu prettig klinkt, zo zie je maar weer, het doel word altijd wel bereikt  :-)

sonsan

Het blijft een leerzame materie waar je menig uurtje mee bezig kunt zijn.

Ik heb Audyssey inderdaad uitgevoerd. Die kwam met heel andere waarden:

Front Voll. Band
Center 60Hz
Surround Voll.Band
Back Surr. 40Hz.

En nu alles dus op 80Hz.

Front Bypass (even zoeken waar dat zit) ga ik ook nog eens proberen. Maar ik ben nu al tevreden, moet nog wel even wennen aan die 80Hz instelling. Die moet nog ff indalen. Niet voor het geluid, maar voor het idee...:-)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#25
Citaat van: sonsan op december 24, 2019, 17:30:45
Het blijft een leerzame materie waar je menig uurtje mee bezig kunt zijn.

Ik heb Audyssey inderdaad uitgevoerd. Die kwam met heel andere waarden:

Front Voll. Band
Center 60Hz
Surround Voll.Band
Back Surr. 40Hz.

En nu alles dus op 80Hz.

Front Bypass (even zoeken waar dat zit) ga ik ook nog eens proberen. Maar ik ben nu al tevreden, moet nog wel even wennen aan die 80Hz instelling. Die moet nog ff indalen. Niet voor het geluid, maar voor het idee...:-)

Het is in 90% van de veranderingen, zowel op de receiver, als plaatsing / verandering van de speakers, het idee van de verandering !
Ik heb wel eens instellingen "veranderd" waar ik 100% van overtuigd was dat dit een verandering bracht die ik zocht of wilde, tot ik de instellingen na keek en het bleek gewoon de oude instelling te zijn !  :-o
Suggestie is een belangrijke factor in de audio wereld, ik denk een van de belangrijkste  :-D

Het zit zeer vaak tussen de oren ipv in de oren !!
Als je denk dat het beter of mooier is, dan is het ook zo..........

blueznl

LFE is eigenlijk alleen het EFFECT kanaal, en wordt in principe alleen naar de sub gestuurd, tenzij je geen sub hebt. In dat geval hangt het af van het apparaat.

Of LF zowel naar sub als front wordt gestuurd hangt van een heleboel dingen af. Voor de 7011 heb ik het een keerte uitgezocht. Zie hier: https://ninelizardsblog.blogspot.com/2019/08/sr7011-small-large-lfe-smart-select.html

CBdicX

#27
Citaat van: blueznl op januari 25, 2020, 20:58:03
LFE is eigenlijk alleen het EFFECT kanaal, en wordt in principe alleen naar de sub gestuurd, tenzij je geen sub hebt. In dat geval hangt het af van het apparaat.

Of LF zowel naar sub als front wordt gestuurd hangt van een heleboel dingen af. Voor de 7011 heb ik het een keerte uitgezocht. Zie hier: https://ninelizardsblog.blogspot.com/2019/08/sr7011-small-large-lfe-smart-select.html

Is niet alleen een effect kanaal.
Bij bass management dient LFE ook als ondersteuning voor de minder potente bass speakers die een crossover hebben van gemiddeld boven de 80Hz.
Dit word allemaal door de sub overgenomen om zo de speakers niet te veel te belasten.
Vandaar de setjes met satelliet speakers en 1 subwoofer.
Wel vind ik een set met wat grotere speakers zoals vloerstaanders wat prettiger.
Als er speakers in de set zitten die op 120-150Hz afgeregeld worden, en dan met name de center, dan gaat de sub "mee spreken" wat zeer ongewenst is.
Verlagen kan dan wel, als de speakers dit op papier aan kunnen, maar dan ontstaat er een gat in het Audyssey filter, tussen de 120-150 en het getal waar het handmatig op gezet word.
Ik heb dit getest maar kon geen verschil horen, wel dat de sub niet meer mee spreekt, wat het belangrijkste is.

blueznl

#28
Het volgende is een beetje nitpicky maar soms helpt het om de termen scherp te krijgen...

LFE staat voor low frequency effects en is bedoeld voor, wel, low frequency effects  :-D

In het bron formaat is dus het .1 kanaal alleen bedoeld voor LFE. En dus eigenlijk WEL alleen een effect kanaal... aan BRON zijde.

Bij een installatie waarbij alle luidsprekers full range zijn, heb je bij 5.1 dus vijf full range kanalen en speakers welke volledig onafhankelijk zijn van een sub.

Omdat consumenten vaak liever een pak melk formaat speaker hebben wordt een deel van de full range naar de sub gestuurd.

Aan de afgaande kant van de versterker spreek je dan ook niet over een LFE kanaal maar over een sub woofer aansluiting. Dan is het uiteraard niet meer alleen voor effects, maar om wat meer bas in de mix te krijgen.

In de praktijk blijkt echter dat men soms (bij het bron materiaal) non LFE in het .1 kanaal mixt, ook al is dat daar eigenlijk niet voor bedoeld (en onder de oorspronkelijke specs ook niet eens kan, omdat het .1 kanaal boven een bepaalde frequentie wordt afgekapt) en wordt LFE ook wel eens aan de reguliere kanalen toegevoegd (voor hen zonder een sub, maar dit kan dan weer lijden tot een teveel aan bas in de totale mix)...

Het is ook nooit goed :-)

sonsan

#29
Even dit topic een schopje geven...
Na mijn Bose "experiment"  (https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,17243.0.html) weer eens met LFE+Main aan de gang geweest. Door mijn enkeloperatie heb ik nu tijd genoeg om veel en lang te luisteren...

Dit was oorspronkelijk de aanleiding...:

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-

Ik heb de fronts weer op Large gezet, sub instelling op LFE+Main, alle cross-overs van de 7.1 op 80Hz (ook de fronts), subwoofer (BK P12-300SB-PR) aangesloten met LFE en high level (Neutrik). Daarna urenlang geswitched tussen LFE en LFE+Main. Eigenlijk tussen large en small voor de fronts, bij large werkt de LFE+Main, bij small alleen de LFE.
Diverse soorten muziek gedraaid en ik kwam telkens uit bij de Main+LFE. Een voller geluid, mooi laag, ook bij een lagere volume instelling. Bij films werkt de sub veel massiever, meer punch. En voor mijn gevoel doe ik mijn fronts niet tekort doordat deze weer het volledige bereik aangeboden krijgen.

Ook weer veel gelezen over de voor en tegens van de LFE+Main instelling. Daar heb ik wat vragen over..

Één van de tegenargumenten is dat de receiver door deze instelling zwaarder belast wordt omdat deze de fronts nu ook moeten "voeden" met de lagere frequenties. Dan vraag ik me af, hoe doet een stereo versterker dat dan? Die geeft toch altijd het volledige bereik aan de fronts, tenzij je een sub erbij gebruikt. Daarnaast denk ik dat mijn SR7007 met 125W per kanaal daar niet echt merkbaar veel zwaarder door belast zal worden.

Door een crossover van b.v. 80Hz in te stellen met alleen LFE zouden speakers beter en mooier gaan klinken in het midden en het hoog omdat de lagere frequenties niet verwerkt hoeven te worden. Maar de filters in een speaker zijn er toch op gemaakt om het hele bereik te verwerken en door te geven aan de desbetreffende speaker?

Als ik het goed begrijp werkt de instelling bij mij nu zo:
Bij een LFE signaal wordt deze via de sub out naar de sub gestuurd. Alle frequenties onder de 80HZ van de overige 5 speakers op small gaan ook die weg.
Daarnaast krijgen de fronts nu het volledige bereik en door de 80Hz instelling bij de fronts gaat er ook nog dit gedeelte extra naar de sub. Sommige merken noemen dit Double Bass volgens mij.

Voor de duidelijkheid, ik heb Auddyssey gedraaid voordat de Main instelling erbij kwam. Dus alleen met LFE en de fronts op small.

Zoals gezegd, ik ben tevreden met deze instelling!

Graag jullie opmerking/uitleg over mijn vragen.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50