Gelijktijdig gebruik van High Level en LFE bij een sub.

Gestart door sonsan, december 19, 2019, 21:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik kwam deze film tegen van REL waarin men adviseerd om de High Level en LFE ingang tegelijkertijd te gebruiken:

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-

Zij adviseren dus om de speakers in te stellen als full range (large) maar dan kan je toch geen LFE gebruiken?
REL zegt dat deze combinatie de beste optie is voor zowel muziek als film.

Mijn sub (BK P12-300SB-PR) heeft wel een mogelijkheid om de high level en LFE tegelijkertijd te gebruiken bij b.v. een surroundreceiver voor film (LFE) en een stereo versterker voor muziek high level.
Ik heb een Marantz receiver SR7007 met een 7.1 speakerset.

Aan te bevelen of gewoon alleen de LFE blijven gebruiken?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Kan net zoals rel aangeeft
Wat zijn je front speakers voor speakers ?
Ik heb jaren lang gedraaid zoals rel aangeeft zonder problemen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

Ik heb de complete Mezzo lijn van Mordaunt Short (behalve de sub). Als front heb ik de Mezzo 8 (35Hz - 22kHz)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Dan die op large ,altijd icm speakon ,dan high level laten aansluiten op kwa cross-overs op je speakers via de subwoofers
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

Deze begrijp ik niet helemaal. Speakers op large, maar wat bedoel je daarna?

Ik had deze vraag gisteren ook bij BK in Engeland neergelegd en kreeg zojuist het volgende antwoord:

The inputs on the REL are the same as the inputs on our subwoofers, so if it works on the REL it will also work on the BK
Using both inputs is only useful if you are using Pure Direct Mode
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

#6
Citaat van: sonsan op december 20, 2019, 11:04:52
Deze begrijp ik niet helemaal. Speakers op large, maar wat bedoel je daarna?

Ik had deze vraag gisteren ook bij BK in Engeland neergelegd en kreeg zojuist het volgende antwoord:

The inputs on the REL are the same as the inputs on our subwoofers, so if it works on the REL it will also work on the BK
Using both inputs is only useful if you are using Pure Direct Mode

Wat hier bedoelt word is het volgende:

1) Je sluit de (LFE) RCA op de sub aan, deze doet LFE voor films ect.

2) Je sluit High Level (Speakon) aan en deze doet de sub als je Stereo of Direct mode speelt waar dan GEEN subwoofer ondersteuning in zit. Dan kan jij toch gebruik maken van de subwoofer.

Er zijn ook subs die of High Level doen, of Low Level doen, dus hebben RCA en Speaker aansluiting, maar niet tegelijk.
REL en BK zijn uitzonderingen, die doen wel beide tegelijk.

Maar..............
Er zijn receivers, zoals D&M, waar jij kunt aangeven dat je met Stereo gebruik toch het LFE kanaal naar de sub wil gebruiken, dan heb je weer genoeg aan een sub met alleen RCA, wat ongeveer 90% van de subs is.
Via het LFE kanaal worden dan de lage tonen (en die frequentie kan je instellen) naar de sub gestuurd.
(dit is alleen van toepassing met Stereo, niet met Direct !)

sonsan

Ik heb het inderdaad zo aangeloten. Ik heb de front speakers op large gezet en de crossover laten staan op 40Hz.

Mijn receiver staat altijd aan tijdens tv kijken en ik bemerkte gisteren een betere basweergave dan alleen bij LFE. KPN zend alles in Dolby Digital uit dus in principe zou daar dan ook het LFE een signaal moeten krijgen maar na het gebruik van de speakon klinkt het duidelijk beter. Of het komt misschien dat er nu zowel een LFE signaal binnenkomt én een signaal via de speakon. Dubbelop dus.

Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is het feit dat na de Ausessy meting de fronts op Voll. Band werd gezet. Volgens REL moet je dat ook instellen bij gebruik van de speakon maar die instelling kan ik niet terugvinden op mijn SR7007, enkel nog de mogelijkheid van small en large met de bijbehorende crossovers. Die kan ik niet lager zetten dan 40 Hz. Dan heeft het toch geen zin om de speakers op small of large te zetten, de crossover blijft immers in stand.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#8
Citaat van: sonsan op december 21, 2019, 12:24:25
Ik heb het inderdaad zo aangeloten. Ik heb de front speakers op large gezet en de crossover laten staan op 40Hz.

Mijn receiver staat altijd aan tijdens tv kijken en ik bemerkte gisteren een betere basweergave dan alleen bij LFE. KPN zend alles in Dolby Digital uit dus in principe zou daar dan ook het LFE een signaal moeten krijgen maar na het gebruik van de speakon klinkt het duidelijk beter. Of het komt misschien dat er nu zowel een LFE signaal binnenkomt én een signaal via de speakon. Dubbelop dus.

Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is het feit dat na de Ausessy meting de fronts op Voll. Band werd gezet. Volgens REL moet je dat ook instellen bij gebruik van de speakon maar die instelling kan ik niet terugvinden op mijn SR7007, enkel nog de mogelijkheid van small en large met de bijbehorende crossovers. Die kan ik niet lager zetten dan 40 Hz. Dan heeft het toch geen zin om de speakers op small of large te zetten, de crossover blijft immers in stand.

Dat jij bij KPN meer bass hoort via Speakon ligt aan het (High Level) volume van de sub, die staat dan gewoon hoger dan via LFE.
In reguliere TV uitzendingen zit weinig LFE, ook al is het DD, dat jij dan via Speakon meer bass krijgt komt door jou Speakon instellingen op de sub, niet de receiver, die doet alleen LFE !

Dat Audyssey jou Fronts op Fullband zet is te begrijpen, het Speakon gedeelte werkt altijd, dus het signaal wat van de Fronts komt word versterkt door de Speakon instellingen, dus word dit Large of Fullband tijdens een Audyssey run.
Audyssey denkt met een speaker van doen te hebben die bijvb. 40 Hz (jou instelling op de sub) kan doen, dus Large.

Gezien Speakon los staat van LFE, ook qua instellingen, kan je misschien beter een Audyssey run doen zonder Speakon, dan word alles afgeregeld zoals zou moeten (voor Audyssey dan), alle speakers krijgen dan de juiste cross-over en volume instellingen.
Daarna Speakon aansluiten en dit op gehoor afregelen wat jij prettig vind in Stereo mode zonder subwoofer ondersteuning.
(en ik zeg bewust Stereo mode omdat in de andere surround modes altijd LFE word gebruikt)

Gewoon aan de volume en cross-ver knop draaien van Speakon tot wat jij prettig vind.
Zo zou alles correct moeten werken, LFE als er LFE signaal is, en Speakon als er geen LFE is.

Misschien een beetje lastig dit goed in het brein te krijgen, het blijft een lastig fenomeen gelijktijdig High en Low level subwoofer gebruik, ligt niet aan jou  :-)

Simpel toch...............  :wink: 

Stadium III

Je dient de front dus zoals aangegeven altijd op full band te zetten
De speakon aansluiting deelt hetzelfde signiaal als de de fronts
Dus dien je de crossover van de subwoofer high level ook aan te sluiten op afval van de front speakers

Dus high level loopt van 20 hz tot 20 kHz naadloos aan elkaar door zodat dus je front icm sub fullrange is

Jou LFE kanaal is en blijft alleen voor .1
als jij andere speakers in de setup op small zet gaat de rest van die frequenties naar de low level ingang van je subwoofer
Dus LFE en low level gaan over hetzelfde

Meestal staat dsan ook het volume van low level harder als high level

Mocht je dan nog audyssey willen doen zorg je eerst dat je subwoofer high level goed is geintegreerd met de front speakers

Dan als dat ok is op naar de audyssey en dat blijft dan zoals het gemeten word ,met de vrije hand met aanpassingen aan jezelf



Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

#10
Haha, ja, was het maar zo simpel.... :wink:

Even voor de duidelijkheid, ik heb een Audyssey run gedaan vóórdat ik de speakon aansloot. Het advies van Audyssey was daarna full range voor de fronts (Mezzo 8 ) en surrounds (Mezzo 6). Beide heb ik daarna op small gezet, fronts op 40Hz crossover en de surrounds op 60Hz. Dit was nog voordat ik met de speakon aan de gang ging.

Nu heb ik de fronts op large gezet, na het aansluiten van de speakon. (Het vreemde is dat de crossover in het receiver menu op 40 Hz blijft staan. Dit kan ik niet wijzigen in full range) Het volume van de speakon heb ik gelijk gezet met het volume van de LFE, ongeveer 1/4.


Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

@ StadiumIII

Ik vond het makkelijker eerst Audyssey te doen, daarna Speakon.
Fronts zijn na Audyssey altijd weer op Fullband te zetten, of juist niet, net wat prettiger klinkt.
Ik vond het altijd prettig gewoon de Fronts op Small te laten staan, Speakon werkte dan ook prima, en de kopjes stonden te trillen in de kast in Stereo  :-D

CBdicX

#12
Citaat van: sonsan op december 21, 2019, 13:08:23
Haha, ja, was het maar zo simpel.... :wink:

Even voor de duidelijkheid, ik heb een Audyssey run gedaan vóórdat ik de speakon aansloot. Het advies van Audyssey was daarna full range voor de fronts (Mezzo 8 ) en surrounds (Mezzo 6). Beide heb ik daarna op small gezet, fronts op 40Hz crossover en de surrounds op 60Hz. Dit was nog voordat ik met de speakon aan de gang ging.

Nu heb ik de fronts op large gezet, na het aansluiten van de speakon. (Het vreemde is dat de crossover in het receiver menu op 40 Hz blijft staan. Dit kan ik niet wijzigen in full range) Het volume van de speakon heb ik gelijk gezet met het volume van de LFE, ongeveer 1/4.

Als je de Fronts op Large zet blijft zichtbaar wat Audyssey doet, dus die 40 Hz, maar is grijs dus kan je daar niets meer mee doen, de Fronts krijgen Fullband.

Maar goed, hoe klinkt het nu in films en Stereo ?

Ik moet helaas aan het werk  :-( dus misschien dat een ander forum lid je verder kan helpen mocht het nog niet naar tevredenheid zijn.

(ik snap de instellingen op de foto niet, High Level zijn de bovenste knoppen (toch ?) die staan niet correct lijkt mij.)

sonsan

Bedankt zover en werk ze!

Die 40Hz kan ik nog steeds aanpasssen en is niet uitgegrijst.
Ik ga er nog eens mee stoeien. De strekking is me inmiddels wel helder.
Nu de goede ballans zoeken met het LFE en High level signaal.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Als je speakon naar audyssey pakt dan heb je toch geen corecctie op je subwoofer met speakon aangesloten
Zet je hem dan op small mis je een deel informatie
Vandaar dat ik eerst sperakon in orde breng zonder toeters en bellen en dan inregel

Ieder zijn ding en er zijn meer wegen naar Rome
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4