Marantz 1050 Versterker gaat aan, meteen weer uit.

Gestart door sugarcool6, december 13, 2019, 15:16:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sugarcool6

Ik heb zojuist een Marantz 1050 ontvangen. Zie binnen geen losse of kapotte zaken, de versterker doe ik aan en
het rode lampje brand wel maar in een fractie van een seconde gaat uit en de powerknop is terug in de beginstand. Het rode lampje brand minder dan een seconde.

Is er dan iets met de powerknop zodat die meteen weer terugspringt of zijn de zekeringen kapot.
Ben helaas nu niet in de gelegenheid om aan nieuwe zekeringen te komen of ze te testen.
Maar misschien weet iemand of er nog iets anders een rol kan spelen.

Ik heb geen verstand van de binnenkant, geen expert dus maar weet wel de twee zekeringen te vinden en zie geen
brandplekken of losse draden etc.

Klopt het dat deze versterker zekeringen heeft van T 3,15  250 v ? Waar staat die T voor (Traag misschien?) ?
Want ik zou wel nieuwe willen halen bij de Hornbach maar die hebben kenmerk L en geen T.
Of maakt dat niet uit?

renes59

Hornbach is een Duitse winkel, zal die l misschien voor "langsam" staan.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

The Good Son

Citaat van: renes59 op december 13, 2019, 18:23:13
Hornbach is een Duitse winkel, zal die l misschien voor "langsam" staan.

NEIN!!!   violent1  :-D Op duitse glaszekeringen staat traag ook met een T aangegeven (träge)
Wat die L betekent dat weet ik dan weer niet.  :no:
Ik zal het iniedergeval niet gokken als je niet zeker weet of ze traag zijn of niet!


MPX

Dat klinkt als de aan/uit schakelaar kapot, bekend probleem.

Maus

Yes, wat gebeurd er als je de schakelaar vast houd?

sugarcool6

#5
Bij toeval kreeg ik de versterker aan de praat. De powerknop moet net iets doorgedrukt worden en dan blijft het
apparaat aan. Hij doet het maar ik ben niet tevreden over het geluid.
Het geluid is gek genoeg niet krachtig genoeg en toch heel robust. Dus het mist een overtuigingskracht die ik bij
mijn Denon versterker wel heb.
Ik bespeur bij het aansluiten van een cd speler een rechterkanaal die gaat storen zodra het volume omhoog gaat
rond stand 16-14 bij dit apparaat. Het zou een kabel kunnen zijn tussen cdspeler en versterker maar op de radio
lijkt hij het ook licht te doen, niet zeker vanwege de ruis op de radio. Daar is die storing nauwlijks aanwezig of
verstopt in de ruis.
Ik heb voor de zekerheid nieuwe zekeringen geinstalleerd, dit was dus overbodig aangezien het apparaat het deed
bij doordrukken op de powerknop. En de oude zekeringen heb ik doorgemeten en die lijken ok.

Ik ben niet kapot van deze versterker. Lijkt me niet een apparaat met echte power ( nogmaals ik ben geen techneut en voor mij hoeft de muziek niet keihard aan te staan, maar je test wel eens wat.) Dus een rockband
mag wel met wat meer volume te horen zijn dan wat hier uit komt. Het lijkt wel zo'n apparaat die in een café met veel bass heeft gedraaid. En regelmatig veel te hard aan stond in het verleden.

Verder heb ik dit op mijn koptelefoon geprobeerd, nog niet op speakers. Maar meestal zit ik wel goed als ik dit
zo hoor dan ga ik er geen speakers op aansluiten en heb ik zelf al een betere versterker.

Ik heb een zwak voor Marantz maar dit apparaat is 'te dun' in prestatie. En dan ben ik nog niet eens in detail alles
uit gaan proberen.

Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de gestuurde reacties.

Maus

Klinkt meer als een apparaat wat 20 jaar stil heeft gestaan, die wat liefde nodig heeft. ;)

JohnWx

Citaat van: Maus op december 14, 2019, 01:14:50
Klinkt meer als een apparaat wat 20 jaar stil heeft gestaan, die wat liefde nodig heeft. ;)

Even een service beurtje en knallen en heeft genoeg power om een woonkamer vol te draaien en gehoorbeschadiging te krijgen

Vraag maar aan SB Marantz die heeft vast wel ergens een tabel ik ben hem kwijt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Om te beginnen heeft de TS een oldtimer gekocht.
Elke! gebruikte versterker heeft een grondige inspectie en test nodig teneinde een goed beeld te krijgen van de daadwerkelijke staat en het correct versterken van het aangeboden signaal.
Dat deze 1050 met ouderdoms klachten te maken heeft is wel duidelijk.
TS is vrij om een PM te sturen.

De meeste luidsprekers hebben een gevoeligheid van 90dB wanneer er 1 Watt (2,83 V) aangeboden wordt.

De gevraagde tabel m.b.t. de SPL (sound pressure level) uitgaande van de 90dB gevoeligheid:

1 Watt input = 90 dB
2 Watt         = 93 dB
4 Watt         = 96 dB
8 Watt         = 99 dB
16 Watt       = 102 dB
etc

Kort samengevat kun je onder clipping point van deze versterker best wat herrie maken.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op december 14, 2019, 10:46:41
Om te beginnen heeft de TS een oldtimer gekocht.
Elke! gebruikte versterker heeft een grondige inspectie en test nodig teneinde een goed beeld te krijgen van de daadwerkelijke staat en het correct versterken van het aangeboden signaal.
Dat deze 1050 met ouderdoms klachten te maken heeft is wel duidelijk.
TS is vrij om een PM te sturen.

De meeste luidsprekers hebben een gevoeligheid van 90dB wanneer er 1 Watt (2,83 V) aangeboden wordt.

De gevraagde tabel m.b.t. de SPL (sound pressure level) uitgaande van de 90dB gevoeligheid:

1 Watt input = 90 dB
2 Watt         = 93 dB
4 Watt         = 96 dB
8 Watt         = 99 dB
16 Watt       = 102 dB
etc

Kort samengevat kun je onder clipping point van deze versterker best wat herrie maken.

THX
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Simon_Jaarsma

Citaat van: sugarcool6 op december 14, 2019, 00:23:27
Bij toeval kreeg ik de versterker aan de praat. De powerknop moet net iets doorgedrukt worden en dan blijft het
apparaat aan. Hij doet het maar ik ben niet tevreden over het geluid.
Het geluid is gek genoeg niet krachtig genoeg en toch heel robust. Dus het mist een overtuigingskracht die ik bij
mijn Denon versterker wel heb.
Ik bespeur bij het aansluiten van een cd speler een rechterkanaal die gaat storen zodra het volume omhoog gaat
rond stand 16-14 bij dit apparaat. Het zou een kabel kunnen zijn tussen cdspeler en versterker maar op de radio
lijkt hij het ook licht te doen, niet zeker vanwege de ruis op de radio. Daar is die storing nauwlijks aanwezig of
verstopt in de ruis.
Ik heb voor de zekerheid nieuwe zekeringen geinstalleerd, dit was dus overbodig aangezien het apparaat het deed
bij doordrukken op de powerknop. En de oude zekeringen heb ik doorgemeten en die lijken ok.

Ik ben niet kapot van deze versterker. Lijkt me niet een apparaat met echte power ( nogmaals ik ben geen techneut en voor mij hoeft de muziek niet keihard aan te staan, maar je test wel eens wat.) Dus een rockband
mag wel met wat meer volume te horen zijn dan wat hier uit komt. Het lijkt wel zo'n apparaat die in een café met veel bass heeft gedraaid. En regelmatig veel te hard aan stond in het verleden.

Verder heb ik dit op mijn koptelefoon geprobeerd, nog niet op speakers. Maar meestal zit ik wel goed als ik dit
zo hoor dan ga ik er geen speakers op aansluiten en heb ik zelf al een betere versterker.

Ik heb een zwak voor Marantz maar dit apparaat is 'te dun' in prestatie. En dan ben ik nog niet eens in detail alles
uit gaan proberen.

Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de gestuurde reacties.

Als ik eerlijk mag zijn tegen je dan zou ik een andere versterker van marantz zoeken. De 1050 en 1072 zijn niet echt goede modellen. Beetje goedkoop gebouwd en vrij simpel en zwak geluid. Ik heb hem ook gehad met de 2050 tuner. Gelijk ook weer verkocht totaal niet vergelijkbaar met de andere versterkers van marantz. Ga eens opzoek naar een 1030 1040 1060 1070. Deze zullen veel beter zijn!
VintageStereo op YT

MarantzNeofiet

#11
edit - iemand heeft dit gepost onder mijn naam. Niet mijn bijdrage.
account wordt niet meer gebruikt

tbanis55

L.s.,

Het kan inderdaad zomaar zijn dat de elco's wat capaciteit kwijt zijn..
Technisch gezien is 2x 25W ruim voldoende voor huiskamer gebruik voor jezelf en de buren ;-).

good luck & de beste wensen voor 2020