Bronze 6 vs Oberon 7

Gestart door adamski, november 26, 2019, 21:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

adamski

Ik wil deze week de knoop doorhakken en nieuwe speakers kopen.
Mijn twijfel is tussen Dali Oberon 7 en Monitor Audio Bronze 6. Beiden zijn qua specs redelijk gelijkwaardig.
Dali 6 ohm en MA 8 ohm. Ik heb ze beiden gehoord, maar allebei in een andere winkel. Dus moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik ben gewoon benieuwd of jullie tips hebben voor me. Mijn muziek voorkeur Pink Floyd, Marillion, Genesis, ELO, Supertramp etc. Receiver SR6005. Wat zouden jullie obv rationele overwegingen adviseren?

xander32

Heb je zelf al een voorkeur?
De AM heeft een wat hogere gevoeligheid en gaat volgens de specs wat lager. Maar of en wat je daarvan gaat terug horen; geen idee. E.e.a. is vooral afhankelijk in wat voor een ruimte (akoestiek) ze komen te staan en hoe (plaatsing).

SB_Marantz

#2
De Dali kost 499 p/s en de monitor audio 379.
Ik ben wel redelijk bekend met Dali.
De monitor audio ken ik niet.
Het ligt aan zoveel factoren hoe de speakers het in jouw ruimte zullen doen.
Afstraal gedrag , Q factor , kastresonantie , plaatsing en nog belangrijker: akoestiek van de ruimte.
Specs zeggen op zich geen drol en zeker niet hoe deze gespecificeerd worden.
Wel zegt het iets over het bereik in het laag mits er - 3 dB/6 dB bij staat.
Maar dan zit je weer met de Q factor.....dus hoe het laag er uit rolt.
strak en kort of wat voller met enorme gradaties daar tussen!

Het mooiste zou zijn om ze thuis te kunnen beluisteren.
Het kan zomaar zijn dat in de winkel je voorkeur naar de Dali uit zal gaan terwijl het thuis misschien net andersom zal zijn.

En last but not least is het persoonlijke smaak(!)
In tegenstelling tot versterking wat keiharde wiskunde is waar geen speld tussen te krijgen valt.

Wanneer de klankbalans je aanspreekt zou ik er voor gaan maar hou zeker rekening met het bovenstaande.

Verder fluctueert de kwaliteit van de opname zo enorm dat je er feitelijk weinig mee kunt.
Naar de imdedantie hoef je niet te kijken: Bijna elke fabrikant zet er 4 , 6 of 8 Ohm op maar dat is nominaal.
De dippen en pieken zijn iets grilliger....ligt meestal ergens tussen de 3 en 15 Ohm met uitschieters naar boven.

succes!

PS: Het merk Teufel heeft een leuke garantie....misschien kun je daar ook eens naar kijken en je niet beperken tot  slechts 2 merken.

Ook gebruikte speakers kopen kan erg leuk zijn en sta je direct op een hoger niveau.
Zomaar wat gedegen advies i.m.h.o.  8-)








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op november 27, 2019, 11:31:29
De Dali kost 499 p/s en de monitor audio 379.
Ik ben wel redelijk bekend met Dali.
De monitor audio ken ik niet.
Het ligt aan zoveel factoren hoe de speakers het in jouw ruimte zullen doen.
Afstraal gedrag , Q factor , kastresonantie , plaatsing en nog belangrijker: akoestiek van de ruimte.
Specs zeggen op zich geen drol en zeker niet hoe deze gespecificeerd worden.
Wel zegt het iets over het bereik in het laag mits er - 3 dB/6 dB bij staat.
Maar dan zit je weer met de Q factor.....dus hoe het laag er uit rolt.
strak en kort of wat voller met enorme gradaties daar tussen!

Het mooiste zou zijn om ze thuis te kunnen beluisteren.
Het kan zomaar zijn dat in de winkel je voorkeur naar de Dali uit zal gaan terwijl het thuis misschien net andersom zal zijn.

En last but not least is het persoonlijke smaak(!)
In tegenstelling tot versterking wat keiharde wiskunde is waar geen speld tussen te krijgen valt.

Wanneer de klankbalans je aanspreekt zou ik er voor gaan maar hou zeker rekening met het bovenstaande.

Verder fluctueert de kwaliteit van de opname zo enorm dat je er feitelijk weinig mee kunt.
Naar de imdedantie hoef je niet te kijken: Bijna elke fabrikant zet er 4 , 6 of 8 Ohm op maar dat is nominaal.
De dippen en pieken zijn iets grilliger....ligt meestal ergens tussen de 3 en 15 Ohm met uitschieters naar boven.

succes!

PS: Het merk Teufel heeft een leuke garantie....misschien kun je daar ook eens naar kijken en je niet beperken tot  slechts 2 merken.

Ook gebruikte speakers kopen kan erg leuk zijn en sta je direct op een hoger niveau.
Zomaar wat gedegen advies i.m.h.o.  8-)

Zoek nog voor weinig van oud mannetje een paar gemodificeerde Klipschen type 7
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Ik had deze 2 merken naast Tannoy een aantal jaar geleden ook op mijn lijstje staan.
Ben met wat (voor mij) referentie cd's bij me gaan in de winkel gaan luisteren en ging uiteindelijk voor de Q Acoustics 3050.
Succes.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

MPX

Q Acoustics is niet verkeerd voor het geld.
Ik heb destijds de 2020i gekocht, gewoon omdat ik wilde weten hoe zo'n kleine budget speaker, die goed uit de reviews kwam klonk.
Draai het volume wat verder open en je krijgt een smile op je gezicht, volwassen geluid uit een speaker die op je handpalm past.
Uiteraard mis je een octaaf of wat in het laag, maar dat maakt de 3050(i) wel goed neem ik aan.

NB

Citaat van: MPX op november 27, 2019, 17:16:51
Uiteraard mis je een octaaf of wat in het laag, maar dat maakt de 3050(i) wel goed neem ik aan.

Zeker :yes:
Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik wat mis.
Ze moeten zelfs een aardig stukje van de muur af in mijn woonkamer. (ong.6x4 )
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

adamski

De Dali's zijn het geworden, wat ben ik blij met het geluid. Thuis nog mooier dan in de winkel.

AlexH

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ook de Oberon 7 overwogen, tot ze in de winkel de Opticon 2 lieten horen... Tien was de keuze snel gemaakt. Maar de Oberons zijn zeker mooie speakers, geniet ervan!
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

NB

Mooie keuze :yes:
Veel luisterplezier gewenst.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

jowa

Mooie keuze. [emoji1360][emoji1360][emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Nostra

Mooie keuze!

Ik heb de oberon 7 horen spelen dit weekend en moet zeggen, verbaasd van het geluid!

Mooi dat je nog een reeks hoger gegaan bent, zal nog beter klinken.

Nooit gedacht dat ik dit ging zeggen als b&w liefhebber maar dali speelt echt ook wel naar men smaak!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk