reparatie/revisie PM6A

Gestart door HAL9000, november 22, 2019, 20:43:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik weer eens een bijzondere marantz PM6A op de tafel gehad. Dit is een van de quarter A versterkers die marantz heeft geproduceerd. Deze unit valt nèt buiten de ESOTEC lijn van marantz waar deze op lijkt (PM6). Zijn broers en zussen zijn PM6 PM5 echter qua bouwprincipe heeft die ook broers en zussen zoals de Pm84(MKx) of PM94(MKx). Deze zijn allemaal volgens hetzelfde principe gebouwd. De eerste 2x30watt class A (bij dit exemplaar) en dan via ''slide bias'' naar a/b 2x120Watt. Dat betekend dat de versterker 80 graden + wordt. Met een bias volgens spec op 350mV moet staan. Dat betekend dat alle transistoren in deze versterker op 100% moeten functioneren en de rest ook; bij opstarten! Dat kan bijna niet na 40jaar. Toch blijken deze unit erg hardnekkig. En de meeste overleven deze tijd wel. Sommige laten de trafo doorbranden. Ik heb er al 5 gehad. Dan is de versterker helemaal dood.

Dit exemplaar had problemen; de Belgische eigenaar bracht hem naar: vintage audio repaire In Dordrecht, beheerd door Abbe de Groot die bij NXT de class D versterker mede heeft ontworpen.

Echter na revisie bleek de versterker vreemd te tikken, waardoor deze in protect vloog.  Abbe kreeg het niet gevonden en heeft de onkosten vergoed. Erg netjes.  Deze eigenaar is toen hier gekomen en heeft mij een bericht gestuurd. Deze heeft alles uitgelegd en vroeg als ik hem kon behandelen. Ik zei ja, want een heel extreem probleem kan het niet zijn. De versterker werkte overigens!

Ik heb dit exemplaar gekregen, en alles was netjes gereviseerd. Veel nieuwe elko's, bijna alles door gesoldeerd.
Ik merkte op dat er veel plekken niet door gesoldeerd was, waardoor je tóch na al dat werk storingen zou gaan kunnen krijgen. EN helaas is dat ook gebeurd. Ik heb ALLES door gesoldeerd en ook de buffer elko's vervangen omdat die tijdens testen kapot sprongen. Ik heb de bias naar 250mV gehaald. En nu werkt die perfect.



Iemand heeft al andere kabels erin geplaatst ooit. Lang geleden gebeurd.


Veel slechte tin connecties


Ja hier zaten wel wat connectie problemen.

zoals dit


Dit print lijkt 100% gedaan maar was het helaas niet.


Nu wel


Dit print beheert de ''slinding bias'' Alles vertint



Hier werd ik minder vrolijk van, phono+voeding van phono, heel veel losse bindingen. Overal zat wat iets.


Klein printje, ook voor Phono bedoeld, torren stonden los in de tin.




Speaker print, met LOW-pas filter erop. Aangetast door Vet en kontactspray.



Nu alles schoon en vertint.



Toen ik dacht dat de versterker goed was. Vlogen de 75v20.000uF elko's eruit, vieze stank in de kamer. Dus die MOESTEN ook vervangen worden.




Alles vernieuwd en gerepareerd.



Klaar



Deze versterkers klinken echt héél erg goed. Deze units mogen de naam Marantz echt houden. Alleen door hun complexe bouw/ontwerp moeten ze veel sneller liefde en service nodig hebben dan andere versterkers. 
Ik heb er ooit een gehad, ik heb deze destijds verkocht omdat ik er een hele goede prijs voor kreeg. Nu dat ik deze weer even mag bespelen, mis ik hem erg! 

Het is wel een gevaarlijk ding om te kopen 2e hands. De trafo kan doorbranden waardoor je dit ding in de vuilnis bak kan gooien. EN je moet altijd rekening houden met service kosten voor deze versterker. Ook moet je rekening houden met 85 graden hitte van de koelvinnen. Dus inbouwen in een hip meubel kan niet. 

byebye
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Weer mooi gedaan Jon! 85 graden? nee danku dan laat ik ze staan. Wordt al gek van een 1200b die 40 aan tikt..
VintageStereo op YT

jrm


BVB


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.