Nieuwe router, maar welke 🙄

Gestart door xander32, november 07, 2019, 19:34:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Beste mede forumers,


Onze huidige router, een Asus, staat volgens mij op het punt om het te begeven.Al een aantal keren is het wifi weggevallen en krijg ik de router met pijn en moeite weer opgestart. Het ding is nu zes jaar oud, dus heeft ook geen schuld. Wij hebben hier glasvezel, welke binnenkomt via een KPN modem. Daarvan is het wifi uitgeschakeld, de Asus router is verbinden met de KPN modem en verzorgt het wifi.


Op zoek ben ik nu naar een nieuwe router. Maar er is zo enorm veel keuze; iets met bomen en een bos niet zien.


Zijn er hier inhoudelijk-/ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren?
Een krachtig wifi, een gebruikersvriendelijke interface en installatie (plug and play) en stabiliteit zijn voornaam.

Tevens twijfel ik nu tussen een traditionele router of overstappen naar een mesh systeem; welke voor en nadelen kent een mesh systeem t.o.v. de traditionele router?


De Asus was redelijk plug and play en onderwijl ben ik er ook enigszins vertrouwd mee geraakt; het eenvoudigste is dan ook om nu een nieuwe router van dit merk weer te kopen, maar wellicht zijn er anno 2019 betere alternatieven die aan mijn wensen voldoen?

jowa

Ik zelf heb sinds deze week de oude repeaters vervangen door mesh-repeaters van AVM Fritz!.
Gekozen voor deze repeaters, omdat ik al een Fritz! router heb van XS4ALL.

Op elke verdieping zo'n repeater/ap neergezet na deze eerst via WPS aan de router te hebben gelinkt. Was zeer eenvoudig.
Snelheid is nu in heel het huis top. 

Net nog een speedtest gedaan vanaf de bank:



Wat betreft router-keuze, kijk op tweakers.net voor combi's met een mesh-netwerk.
Ik heb de laatste jaren alleen ervaring met wat ik heb staan en dat voldoet hier meer dan goed.
Hangt wel een prijskaartje aan de nieuwe types van Fritz!.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

xander32

Dank Joost. Ik lees idd veel positiefs over Fritz, maar ik weetniet of die het lekker gaat doen achter de KPN modem 🙄

pameijer

Citaat van: xander32 op november 07, 2019, 20:25:08
Dank Joost. Ik lees idd veel positiefs over Fritz, maar ik weetniet of die het lekker gaat doen achter de KPN modem 🙄
Dat zou in principe niet uit moeten mogen maken. Vanaf het modem komt gewoon een internetsignaal, of dat nou met KPN smaak of Ziggo geur is maakt niks uit.

Heb je al UTP-kabels naar je andere verdiepingen lopen? En hoeveel verdiepingen heb je? Betonnen muren/plafonds of zachter spul? Wat is de snelheid van je glasvezel max?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Ik heb geen kabels naar de eerste verdieping lopen en dat ben ik ook niet van plan  :no:
Het huis is redelijk wifi vriendelijk betreft constructie.

We hebben een 100/100 abbo en op de ipad haal ik zo'n 90/90

Citaat van: pameijer op november 07, 2019, 20:42:00
Dat zou in principe niet uit moeten mogen maken. Vanaf het modem komt gewoon een internetsignaal, of dat nou met KPN smaak of Ziggo geur is maakt niks uit.

Heb je al UTP-kabels naar je andere verdiepingen lopen? En hoeveel verdiepingen heb je? Betonnen muren/plafonds of zachter spul? Wat is de snelheid van je glasvezel max?

jowa

Citaat van: xander32 op november 07, 2019, 20:25:08
Dank Joost. Ik lees idd veel positiefs over Fritz, maar ik weetniet of die het lekker gaat doen achter de KPN modem [emoji849]

Een Fritz! Router gaat het prima doen.
Uitdaging zit hem meer in het configureren er van. Zijn niet de makkelijkste interfaces...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

xander32

Redelijk plug and play is een vereiste, anders krijg ik de boel niet aan het werk.

Citaat van: jowa op november 07, 2019, 21:07:24
Een Fritz! Router gaat het prima doen.
Uitdaging zit hem meer in het configureren er van. Zijn niet de makkelijkste interfaces...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

bert50

Ga weer voor een Asus Robert daar ben je bekend mee.
Zijn gewoon goede routers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

sjoek

Als de router tot aan de laatste mankementen altijd goed gewerkt wat snelheid en (wifi) bereik betreft zou ik gewoon voor dezelfde oplossing gaan. En in jouw geval gewoon een recente asus router weer kopen. Tegenwoordig zijn ze ook met app in te stellen dus gebruiksgemak ten top. Mocht je eens een ander merk willen proberen, de "gaming" modellen van Netgear staan ook zeer goed bekend.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

The Good Son

Ik zou ook bij het zelfde merk blijven, daar ben je bekent mee.
Bij een ander merk moet je je weer inlezen in de bediening en de interface.
Geen enkel merk is perfect, elke route heeft wel eens kuren en dan kun je maar beter bekend zijn met de instellingen en hoe deze te wijzigen.

Mij persoonlijk valt het op dat ik vaker problemen heb met muziek streamen  dan met video's.
Terwijl video's normalerwijze veel meer van het netwerk vraagt als het om data volume gaat.


pameijer

Timing is even slecht  :-P . Wifi 6 komt nu net om de hoek kijken (802.11ax) en gaat wel meerwaarde beden. Maar nu betaal je nog een premium hiervoor en zijn er weinig clients die dit hebben. Mocht je toekomstbestendig willen zijn moet je of de portemonnee trekken of gaan voor de TP-Link Archer AX10 of iets duurder de Netgear Nighthawk AX4.

Ik zou nu gewoon voor een goede allrounder gaan zonder wifi6. Goeie optie is de ASRock G10 AC2600 voor rond de €80. Snel op alle banden en makkelijk te configureren. Asus heeft als betaalbare optie eigenlijk alleen de Asus RT-AC68U maar die al sinds begin 2014 op de markt... Ik zou het niet doen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Ik denk dat ik idd weer voor een Asus ga; Asus RT-AC86U

Deze lijkt aan mijn vereisten te voldoen en is daarnaast ook nog enigszins te plaatsen gezien de afmetingen. Ik heb ook routers voorbij zien komen formaat stoeptegel 🥴


Citaat van: bert50 op november 07, 2019, 21:28:57
Ga weer voor een Asus Robert daar ben je bekend mee.
Zijn gewoon goede routers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jowa

[emoji1360][emoji1360][emoji1360] prima router


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

xander32

Dat denk ik ook. Afgelopen dagen ben ik mede ook dankzij jullie input weer wat wijzer geworden.

Mesh systemen zijn prachtig maar nog in ontwikkeling, lomp groot en te duur en daarnaast is er het wifi6 welke verder zal worden uitgerold, maar daarvoor dien je ook flink in de buidel te tasten en er is voorts nog amper apparatuur welke daarop draait. Dat zijn systemen voor de toekomst.

De komende jaren kan ik waarschijnlijk nog prima uit de voeten met een traditionele router, al dan niet i.c.m. de TP-Link repeaters voor de tuin en de eerste verdieping, welke ik er al heb liggen.


Citaat van: jowa op november 08, 2019, 08:44:10
[emoji1360][emoji1360][emoji1360] prima router


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

sjoek

Prima keus denk ik idd... zoals je zelf al aangeeft hier kan je vast weer jaren mee vooruit  :yes:. Heeft ie trouwens ook app bediening?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.