Welke versterker

Gestart door Dukcer, oktober 31, 2019, 05:58:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2019, 09:12:16

Zoals je wel zult weten leveren oude Marantz versterkers meer power dan opgegeven.
Ik heb ooit een lijstje gemaakt van een aantal versterkers en gepost.
Een model 140 zou volgens het type nummer 2 x 70 Watt @ 8 Ohm leveren maar als je deze op de pijnbank zet kom je tegen de 100 of 100 uit...40 Vac @ 8 Ohm en dat is 100 Watt.
Als een versterker in de pieken een beetje clipped is dat nog niet zo'n ramp.
Wel wanneer je deze echt over zijn nek gaat jagen.

Komende op het modelletje 500 staat er in de specs al het e.e.a. wat geen enkele fabrikant doet.
In de beschrijving staat al vermeld typisch meer dan 300 Watt @ 8 Ohm.
Nou dat klopt.
De 510(M) is simpelweg een veel kleinere versterker en er is veel over geschreven zoals dit.
Ik heb mijn 510 weggedaan, simpelweg omdat ik deze niet mooi vond en de fan te luidruchtig.

Quote van e.o.a. figuur:


The Model 500 was a revelation to me and the rest of the audio industry. Capable of brutish amounts of power (far more powerful sounding than the Japanese receivers, like the 2500 and 2600) and far, far better sounding than the horrible 510/M which succeeded it. A big, ballsy, but highly detailed amp, the Model 500 is a credit to it's designers. It is an enormously complicated amp, very difficult to service, but rewarding to listen to.

Verder kan ik je met de testopstelling tijdens de meeting het e.e.a. laten zien samen met de andere gegadigden.
Zo ook het maximale vermogen net onder het clipping punt.....frequentie bereik, recht versterken etc etc.


img hosting







Ja nee klopt ze leveren vaak ook meer maar ben niet gewend dat ze meer dan 100w extra hebben. Man wat is de model 500 een bak zeg. Nee ik heb recent de 510 gescoord zonder meters met de 3800. De 510 is stuk en is nog steeds in reparatie ben benieuwd hoe die is na revisie. Hoop dat die eigenlijk wel hetzelfde geluid kan creƫren als de 140 of beter. Ben dan inderdaad wel benieuwd wat de 510 dan als exact vermogen heeft. Ik had mijn onkyo m504 gemeten op 198w 8ohm ipv 165. Als jij mijn Yamaha m85 klaar hebt kan jij die dan ook meten?
VintageStereo op YT

SB_Marantz

Ik las idd iets over een 510 op facebook wat niet lukte.
Is dat jouw apparaat?
Enfin het ding staat niet hier.
Zo'n model is best makkelijk te repareren in tegenstelling tot een 500 welke erg complex in elkaar steekt.

Ik heb ook ooit een 510 gehad maar weer verkocht en wat er uit kwam weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.

Natuurlijk test ik elke versterker na reparatie op vol vermogen zowel met een sinus en een square wave met als voornaamste reden dat ik kan zien of het ding symmetrisch clipped.
Op laag niveau kun je de mate van over en undershoot zien en ook of de versterker recht versterkt.
Uiteraard kan ik het max uitgangsvermogen van de Yamaha berekenen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM