Welke versterker

Gestart door Dukcer, oktober 31, 2019, 05:58:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

#15
Wat is dynamiek?
Dat is het verschil tussen de zachtste en luidste passage in een muziekstuk.
Ongeacht de amplitude van een versterker dus hoe hard deze staat gaat deze altijd correct weergeven worden.Uiteraard wel ''below clipping point.''  :yes:
Dan zou in theorie de slewrate in het spel kunnen komen: De maximale snelheid waarmee het uitgangssignaal kan stijgen of dalen. Het wordt uitgedrukt in volts per seconde. (of microseconde) uS.
Fabrikanten hebben hier uiteraard op ingespeeld door versterkers te ontwikkelen met een absurde bandbreedte , ver buiten de gehoorsgrens.....even ter verduidelijking: In de buizen era jaren 50 en 60 was dit al ruim voldoende ...mijn 8b ''loopt'' lineair tot 50 Khz.
Het gevaar ligt in allerlei ongewenste effecten zoals HF oscillatie en andere ongein.....
Nu is de vraag: Wat kunnen wij mensen daadwerkelijk waarnemen?
Nou veel minder dan elke willekeurige versterker kan.

Toen ik in de jaren 80 mijzelf begon te verdiepen in specs net zoals iedereen wel doet was ik altijd onder de indruk van een hoog max uitgangs vermogen, een extreem lage THD , IMV, DF ...noem het maar op.

Je kunt hier zo ontzettend diep op ingaan zoals een naaldimpuls weergave, burst etc maar heeft m.i. geen zin om de doodsimpele reden die ik hier boven reeds schetste.

Een zeer ervaren technicus vertelde mij ooit toen ik nog in de vergelijkings en technisch luisteren fase zat: ''What goes in must come out.''

En dat doet elke versterker of het ding moet niet in orde zijn.
Een cd speler is feitelijk hetzelfde ontworpen na de DAC....maar heeft niets met een fluctuerende/reactieve belasting te maken en dus zit daar een heel simpel versterkertje in met een vaste uitgangsspanning van 2 V.


Het impedantieverloop van een speaker is ook van ondergeschikt belang zolang dit niet extreem is zoals dipjes naar 0,8 Ohm bij b.v. de ''amp killer'' Kappa 9 en de scintilla.

Nu ben ik dingen aan het verduidelijken wat eigenlijk een onderdeel zou zijn voor de meeting maar dan kan ik het ook nog eens in  beeld brengen m.b.v. meet apparatuur.

En dus: Vinden de deelnemers dat hun versterker het niet goed doet(twijfels hebben) of juist heel erg goed zijn ze welkom deze mee te nemen wat ik reeds aangeven heb in het desbetreffende topic en/of PB.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dukcer

Ik heb een oude Sansui au 101 2x15w en op zich ben ik daar wel tevreden over maar de speakers staan dicht bij een muur waardoor ze gaan "bonken". Monitoren met de Bas reflex naar voren vragen over het algemeen meer vermogen, bij de specificaties staat dan bv dat ze minimaal 25w nodig hebben

SB_Marantz

#17
En daar komt het stukje plaatsing en akoestiek naar boven en je geeft het zelf al aan.
De speakers 10 cm verschuiven kan al een wereld van verschil opleveren en tevens kun je tot zeker 70% naar reflecties luisteren ipv direct naar de speakers.

Dat luidsprekers meer vermogen nodig hebben met de poort naar voren is een misvatting.
Luidsprekers hebben ook niet minimaal 25 Watt input nodig.
Stel, je hebt een versterker met een max uitgangs vermogen van 20 WPC gebruik je dat dan continu?
Het merendeel van de tijd draai je op luisterniveau en daarvoor heb je maar enkele Watts nodig zo niet minder.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Citaat van: pameijer op oktober 31, 2019, 21:01:24
Grotendeels eens met bovenstaande, alleen ben ik absoluut van mening dat je maar beter vooral wel veel vermogen kunt gebruiken. Het verbetert de dynamiek, en er zijn in veel muziekstukken echt wel uitschieters waarin kortstondig vermogen wordt gevraagd. Meer is beter in dit geval. Zeker als de speaker nogal wil dippen in weerstand. Maar met 20 Wpc ga je zeker ook goed genieten, hangt ook een beetje boel van de gevoeligheid van je speakers af.

Of doe 's anders: Cyrus Two bij Audio Vries. De verkoper is iig top.

Persoonlijk vind ik zoiets wel mooi: Yamaha AX-730 Moet je wel snel zijn want ik heb er ook wel interesse in  HLP

Marantz PM6005, prima veilige keus.

En almoal uut Grunn :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

pameijer

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Ik wil mijn Primare SPA20 wel te koop aanbieden  :angel: ,daar kan je altijd nog 3 of meer speakers op aansluiten .

Mag getest worden ,ook aan een scope .

Deze vreet een PM80 en soortgelijke versterkers op ....bij wijze van spreken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dukcer

#22
Hoe klinkt de Primare SPA20 in stereo en heeft deze een goede phono gedeelte?

TurboMarco

Citaat van: Dukcer op november 02, 2019, 08:05:35
Hoe klinkt de Primare SPA20 in stereo en heeft deze een goede phono gedeelte?
Ik heb net even gekeken maar die heeft geen phono deel .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dukcer

Okay, zie er wel vet uit, misschien met een phono trap?

MPX

Er vet uitzien is een reden om te willen hebben?
Zo'n oude Sansui ziet er in mijn ogen vetter uit  :yes:



TurboMarco

Citaat van: Dukcer op november 02, 2019, 18:22:11
Okay, zie er wel vet uit, misschien met een phono trap?
Dat kan  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dukcer

Citaat van: MPX op november 02, 2019, 19:29:10
Er vet uitzien is een reden om te willen hebben?
Zo'n oude Sansui ziet er in mijn ogen vetter uit  :yes:

Klopt maar op een gegeven moment wil je ook iets anders

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op oktober 31, 2019, 20:15:43


De grootste model 500 levert 450 Wpc @ 8 Ohm/900@ 4 Ohm etc.
Heb ik dat vermogen nodig om van mijn muziek te genieten? NEE
Alleen als ik snoeihard wil draaien.
Wanneer je een versterker over de voedingsspanning jaagt en dus gaat clippen is dit gevaarlijk voor je luidsprekers.

450? meende dat die altijd 250wpc had. Hoe is die 500 trouwens tegenover de 510? En als een versterker tegen clippen aanstaat is dat toch niet gevaarlijk? Ik laat m'n 140 nog wel eens clippen.
VintageStereo op YT

MPX

Als je van je tweeters af wilt is clippen wel een aanrader  :schater: