Welke versterker

Gestart door Dukcer, oktober 31, 2019, 05:58:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dukcer

Hallo, mijn naam is Tommie en ik stream (via chrome audio) en draai veel muziek. Ik en op zoek naar een leuke versterker en twijfel tussen een pm7001 of pm80. Vwb de luidsprekers, ik heb nu Tannoy Mercury m2, als die goed klinken op de nieuwe versterker mogen ze blijven, anders ga ik kijken naar andere boekenplank luidsprekers. Welke versterker zouden jullie adviseren?

Grt Tommie

pameijer

Hoi Tommy, welkom hier! Beide versterkers heb ik zelf nooit gehoord maar volgens mij is de PM80 een stuk ouder dan de PM7001 en zou ik voor de nieuwere kiezen. Maar aangezien je ze tweedehands zult kopen zou ik vooral kijken naar de staat van het apparaat en de betrouwbaarheid van de verkoper.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

agr64

Ik zou ook de nieuwere pm600? gaan overwegen die hebben namelijk een eigen DAC aan boord. De DAC in de chromecast is volgens de kenners niet geweldig.

JohnWx

Een mooie gereviseerde PM 80 vind ik tijdloos 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: agr64 op oktober 31, 2019, 07:48:14
Ik zou ook de nieuwere pm600? gaan overwegen die hebben namelijk een eigen DAC aan boord. De DAC in de chromecast is volgens de kenners niet geweldig.
On a sidenote...: Er bestaan geen kenners. Een ieder heeft zijn eigen oren en smaak en bepaalt zelf wat hij/zij mooi vindt klinken.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

Persoonijk zou ik geen van beide nemen.
In kwalitatief opzicht is er beter te koop in versterker land.
De keuze is reuze.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dukcer

Citaat van: SB_Marantz op oktober 31, 2019, 09:10:57
Persoonijk zou ik geen van beide nemen.
In kwalitatief opzicht is er beter te koop in versterker land.
De keuze is reuze.

Wat zou jullie dan adviseren, ik wil Max 250,- uitgeven. Ik heb op mp een pm80 gezien die 5 jaar geleden is voorzien van diverse nieuwe onderdelen.

SB_Marantz

Waarom zo hameren op een kwalitatief inferieure versterker vraag ik me af?
Het ontwerp is goed maar het printmateriaal is erbarmelijk.

Wat verwacht je van een dergelijke versterker en wat is belangrijk voor je?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dukcer

Ik hamer helemaal nergens op, ik vraag alleen advies maar daar kom jij ook niet mee. Wat is volgens jou dan wel een goede versterker? Zoals aangegeven speel ik LP's en stream ik via chromecast wat mij overigens wel goed bevalt.

SB_Marantz

#9
Je twijfelt tussen een PM 7001 en 80 waarop ik zeg deze beter te laten staan...advies.
Daarop kom je met een MP ad met daarin een ''aangepakte'' PM-80.

Mag ik daaruit concluderen dat je je daar dus aan het vasthouden bent?
Ik lees altijd letterlijk wat er staat....

Er is niets lastigers voor een leek om een goede gebruikte versterker te kopen.
Er ontbreekt simpelweg de kennis.
Ik kan gaan gooien met bepaalde merken en type nummers maar daar schiet je niets mee op.
Ik heb geen glazen bol tenslotte.

Voor 250 Euro zou je best een leuke versterker kunnen kopen en als de versterker op locatie ogenschijnlijk goed werkt zou je deze na kunnen laten kijken ten einde meer zekerheid te hebben en inzicht te krijgen wat betreft het verleden en de daadwerkelijke staat van het apparaat in kwestie.

Kun je hier iets mee?

Makkelijk en goed te servicen Marantz versterkers uit de Superscope era zijn: 1030/1040/1060/1070 etc
De vraagprijzen voor deze types liggen tegenwoordig erg hoog.
Het zijn kwalitatief erg goede versterkers maar wel oud.
Uit de Philips periode en later zou ik niet eens aan beginnen op een enkeling na.









Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Dukcer

Een versterker moet natuurlijk wel probleemloos zijn dus wat dat betreft zit ik niet vast aan de genoemde versterkers. Ik zal me eens verdiepen op mp, als ze daar überhaupt op staan.

Dukcer

Effe gekeken, ze zien er wel erg "vintage" en leveren niet zo heel veel vermogen.
Zijn er andere alternatieven?

pameijer

Marantz is nog wel een redelijk populair/bekend merk dus tweedehands iets duurder dan veel gelijkwaardige versterkers. Je zou eens kunnen zoeken naar een oudere Kenwood, Technics, Pioneer, Onkyo...

Of, heel wat anders: zoek een hele goedkope passieve voorversterker en bouw zelf een eindversterker met bv Hypex modules. Erg leerzaam en je zult een schrikbarend hoge kwaliteit krijgen als het gaat om een eerlijke weergave van de bron!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

#13
Dus als ik het goed begrijp zoek je een versterker met een zwart frontpaneel?
Vermogen....het over het paard getilde kindje......''watt'' ;-) denk je nodig te hebben?
Met je huidige luidsprekers kun je niet echt SPL produceren dus zou je dat willen heb je echt wat anders nodig en dus ook een dito versterker.

In je huidige situatie en trouwens ook de meeste heb je aan een versterker die max 15 WPC kan leveren ruim voldoende.

Als ik naar mijn set kijk:

Mijn kleinste versterker is de Marantz model 1030 en kan max ongeveer 20Wpc leveren onder clipping point.
De grootste model 500 levert 450 Wpc @ 8 Ohm/900@ 4 Ohm etc.
Heb ik dat vermogen nodig om van mijn muziek te genieten? NEE
Alleen als ik snoeihard wil draaien.
Wanneer je een versterker over de voedingsspanning jaagt en dus gaat clippen is dit gevaarlijk voor je luidsprekers.

Ook schrijf je dat wanneer de versterker goed klinkt op je speakers dat de speakers mogen blijven?
Een versterker klinkt niet maar versterkt het aangeboden signaal.
Je kunt dit beinvloeden met de toonregeling.
In 9 van de 10 gevallen luister ik altijd ''flat''wat niet wil zeggen dat je geen toonregeling zou mogen gebruiken.
Het zit er niet voor niets op.

Ik ken vele versterkers qua merk en type , Marantz is wel mijn specialiteit maar er zijn meerdere merken en types die erg goed zijn.
Maar nogmaals: Zonder een gedegen onderzoek aan de scope , DGM en visuele inspectie weet je eigenlijk niets van de daadwerkelijke staat ondanks dat je misschien ergens gaat kijken en het ding ogenschijnlijk goed werkt.

Wat is je huidige versterker en wat is de reden dat je naar een andere wil?
Dit lijkt me geen onbelangrijke vraag en zal veel duidelijk maken.
Of heb je er momenteel misschien geen?
Je post terug lezende over de Tannoy's lijkt het er op dat je niet tevreden bent over het klankkarakter?








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pameijer

#14
Grotendeels eens met bovenstaande, alleen ben ik absoluut van mening dat je maar beter vooral wel veel vermogen kunt gebruiken. Het verbetert de dynamiek, en er zijn in veel muziekstukken echt wel uitschieters waarin kortstondig vermogen wordt gevraagd. Meer is beter in dit geval. Zeker als de speaker nogal wil dippen in weerstand. Maar met 20 Wpc ga je zeker ook goed genieten, hangt ook een beetje boel van de gevoeligheid van je speakers af.

Of doe 's anders: Cyrus Two bij Audio Vries. De verkoper is iig top.

Persoonlijk vind ik zoiets wel mooi: Yamaha AX-730 Moet je wel snel zijn want ik heb er ook wel interesse in  HLP

Marantz PM6005, prima veilige keus.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15