sr5010 kanalen vallen onregelmatig weg

Gestart door EV1973, oktober 29, 2019, 18:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EV1973

Hallo,

Het gebeurt met enige regelmaat dat tijdens het afspelen van media (ongeacht vanuit welke bron) via mijn SR5010 een kanaal wegvalt: links of center of rechts en dan enige tijd wegblijft - en dan soms na 5 minuten of na 2 dagen vanzelf weer terugkomt. Ik heb al kabels en speakers (Dynaudio Excite) omgewisseld, maat dat geeft dan geen andere uitkomst. Het gehele Audessey heb ik al uitgezet (en aangezet), maar ook dat geeft geen ander resultaat als een kanaal is weggevallen. Ook handmatig de geluidformats wijzigen... geen ander resultaat. Pure Direct... zelfde verhaal. De sterkte van de output staat over alle kanalen gelijk.

... en dan... onverwachts... heb ik weer over alle 3 kanalen goed geluid... totdat er weer een kanaal wegvalt.

Wie oh wie herkent dit, of heeft nog handige tips waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

groetjes, Erwin

Maus

Ik zou bijna zeggen geef er eens een lel op als het gebeurd... maar zoiets mag je niet aanraden.

Probeer eens het volume een stuk harder te zetten, komt het dan terug? Dan denk ik aan de speaker relais die slecht worden.

En het is moderne Marantz, dus kan zomaar slechte solderingen zijn of slechte verbindingen. Kun je de speakers uitschakelen met bijv. een hoofdtelefoon? Probeer dat eens een aantal keer achter elkaar.

tbanis55

Als de hoofdtelefoon aansluiting de luidsprekers schakelt is dat inderdaad een idee.
Echter, ik krijg de indruk dat de storing "random" optreedt zowel qua tijd als qua aangesloten speaker.

Mogelijk dat een thermische beveiliging (als die erin zit) ergens roet in het eten gooit.
Een slechte soldering of connector intern kan eveneens een probleem geven.

Voor de beeldvorming: kijk of je een schema kan vinden en probeer daar iets gemeenschappelijks te vinden.
Denk bijv. aan decoders o.i.d.  Gezien het feit dat het een behoorlijk complexe 7 kanaals receiver is zal dat zeker niet eenvoudig zijn.

gr.
Ton

EV1973

Goeie tips, ik ga dit weekend uitproberen!

Dank :-)

EV1973

Jullie advies opgevolgd en laten doormeten. Op de digitale kanalen (Bluetooth, HDMI e.d.) doen de kanalen het niet maar via de aux2 poort op de voorkant is t probleemloos. Waarschijnlijk dus een gare boord-computer?

Mvg, Erwin

SB_Marantz

Rotte soldeerverbindingen. (Zal niet de eerste keer zijn)!!
Of een defect HDMI board.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM