Phono defect van de 2270

Gestart door tbanis55, oktober 28, 2019, 08:49:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tbanis55

Hallo allemaal !

Na enkele jaren trouwe dienst heeft de phono ingang van mijn 2270 het begeven.
Op 1 kanaal alleen maar een zeer sterke ruis.

Kortom, de zaak op de testbank maar uit elkaar halen en eens zien wat er mis is.
Natuurlijk met het schema erbij en gewapend met de signaltracer maar eens prikken bij de transistors van de phono-print.
De boosdoener was vlot gevonden: een 2SC1000 transistor, de eerste transistor waar het pickup signaal mee te maken krijgt.

Haast vanzelfsprekend is dit onderdeel niet meer of zeer moeilijk verkrijgbaar.  Zelfs in mijn vergelijkingstabellen en transistor handboek kwam hij niet voor.
Op internet in ieder geval de datasheet gevonden en daarmee gewapend op zoek naar een equavalent.

In dit geval werd het een BC547c;  De C-uitvoering geeft de minste ruis. De versterkingsfactor is wel een beetje hoger.
Kortom, het is gewoon een betere transistor.
Om de balans gelijk te houden ook van het andere kanaal de 2SC1000 vervangen.
M.b.v. de instelpotmeters e.e.a. ingesteld zoals in de documentatie vermeld.

En als je hem toch op de testbank hebt .....
Hoewel nog niet zo lang geleden het lampje van de wijzer vervangen was, was deze toch weer stuk gegaan.
Weer een nieuw lampje (8v !) erin geplaatst, maar deze keer met een weerstand van 3,5 Ohm in serie in de
hoop dat deze nu wel wat langer mee gaat.

Na een kleine test de 2270 weer voorzien van zijn houten kast en weer geinstalleerd:
Hoera ! we kunnen weer vinyl gebruiken !

Groetjes

Ton

SB_Marantz

Ze staan gewoon in mijn CR handboeken.
Net zoals bij b.v. de 1060 waar deze ook inzitten kunnen met zowat elke klein signaal TR vervangen worden zoals de 1845 /2240 just to name a few.
En tja alles gaat een keer stuk.
Tegenwoordig veel sneller dan in the good old day's.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Prima ding zo'n BC547C, de C staat overigens voor de HFE, dus ook prima in dit geval.
De BC550 is ruisarmer, de BC549 ook, maar die is maar 30V dacht ik.

tbanis55

De C-E spanning o.a. is zeker belangrijk naast de HFE waarde. En dan natuurlijk ruisarm (C-type) i.v.m. het lage signaalniveau.
Last but not least ..... even kijken wat ik nog in voorraad heb.... Deze had ik nog, dus kon ik op de zondag middag doorgaan met de reparatie.
Note: de japanse/amerikaanse noteringen 2scxxxx, 2nxxxx heb ik nauwelijks; een vergelijkingstabel zou me moeten helpen. In dit geval was ik toegewezen aan de datasheets zoals op het internet te vinden zijn.

Overigens had Grundig (een vorige werkgever) destijds ook eigen componentnummers zoals GCxxx (speciale selectie van de BCxxx).

MPX

Een C type is niet ruisarm, dat is de HFE zoals ik al zei  :wink:

SB_Marantz

#5
2sc-1000= uni-55V-0,1A-0,2W-cutt off fr 80Mhz
2sc-1000 GTM=60V-0,4W

BC-547= Uni-50V-0,1A-0,5W-Cutt-off fr= 300Mhz
Andere pin-out ook.

Ik had voor een 2240 -1845 etc gekozen.
Zelfs een 945 gaat prima.

http://www.farnell.com/datasheets/59764.pdf 
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Je moet het allemaal maar weten.  :roll:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

tbanis55

De pin-out was inderdaad anders.  Kortom, voor hen die hier ook eens mee te maken krijgt: even goed opletten.

MPX

Daarom zijn die China metertjes van 10 a 15 Euro reuze handig.

HAL9000

Beste is 2sc2240 of c1845 te gebruiken, zijn ook Japanse torren van origine. BC547 is een goede tor maar niet voor hier. De hele pin lay-out klopt niet.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: MPX op oktober 28, 2019, 19:27:49
Daarom zijn die China metertjes van 10 a 15 Euro reuze handig.

Ik heb hiervoor een ander metertje.
Ben niet kapot van China made spul.
Maar er zijn andere methoden de pin-out te achterhalen.
Japans is 7c , Europees is 7e.
Alleen de 639 en 640 hebben de 7c pin-out.
Het toegepaste BC'tje zal best werken en kun je gerust laten zitten maar zoals ik reeds eerder zij zou het mijn keuze niet zijn.
Je moet niet denken dat door het toepassen van een andere TR de S/R verhouding opeens zal stijgen.

Just my 2 pF.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Ik ben ook niet kapot van China metertjes, zitten vol met de goedkoopste onderdelen, bugs enz.
Maar.........voor die paar Euro doet het precies wat het moet doen.
Snel en makkelijk de pin-out bepalen zonder hoeven na te denken.
Het is natuurlijk geen curve tracer, maar je kunt er ook prima en snel mee selecteren op HFE.

Vervang maar eens 4 458's voor 4 1845's in een simpele phono trap.
Hoorbaar veel minder ruis, al weet je natuurlijk nooit in hoeverre de 458's nog hun specs hadden.

tbanis55

Hoi allemaal !
In mijn geval gold het statement: "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan".... (kijkend naar mijn voorraad torren...)
Wellicht dat ik t.z.t. de RIAA correctie eens ga meten en indien mogelijk de transistors vervangen voor nog betere.
De twee transistors die na de 1e trap komen zullen ongetwijfeld ook niet meer de beste zijn;  voorlopig doen ze het nog.

V.w.b. de pin-out en de japanse metertjes: ook hier geldt als het werkt ,  waarom niet.  In ieder geval goed voor een eerste indicatie.
Overigens hoef ik niet met mijn AVO 7 meter te gaan meten;  die is nogal "dorstig" en beinvloed daarmee de metingen:  Toch maar mijn Fluke en mijn Grundig Signal tracer die in dit geval ook erg handig bleek te zijn.

gr.
Ton

SB_Marantz

Citaat van: tbanis55 op oktober 31, 2019, 13:00:56

Wellicht dat ik t.z.t. de RIAA correctie eens ga meten en indien mogelijk de transistors vervangen voor nog betere.


En hoe wil je dat gaan doen Ton?
Inverted?
En dan?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM