170Dc als vervanging 2x Cyrus power 8 met psx-r voor warmer Marantz geluid

Gestart door DjKolk, oktober 21, 2019, 17:22:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DjKolk

Goedemiddag allemaal,

Al eventjes lid, maar nog niks gepost op dit geweldige platform.
Kort voorstellen, Als tiener thuis genoten van de Marantz 4240 van Papa en nu zelf helemaal warm voor gelopen.
Inmiddels in bezit van een goede 4240 en 2218 en nog een 4240 en 2220 opknapper.
De 4240 staat in de tuinkamer opgesteld met een paar Audiolab Cresto II (1989) luidsprekers aan haar zijde.
Hier zit nu juist het probleem, in de huiskamer staat een cyrus set met B&W PM1 speakers,
deze klinken waanzinnig in detail en zeer analytisch tegenover het warmere layed back geluid in de tuinkamer.
Ik lijk steeds vaker voor het geluid met gevoel en karakter te gaan ipv het perfecte.

Mijn vraag :
Ik kan misschien aan een 170DC komen, Als ik die plaats in mijn set i.p.v. de cyrus monoblokken, zou ik datzelfde gevoel kunnen creëren, of zou de rest van de set de overhand hebben.

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

Frits Denon

Sluit de 4240 eens in de huiskamer aan op de B&W dan hoor je het snel genoeg.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DjKolk

Hee Fritz,
Geen slecht idee, zit hier wel allemaal goed weggewerkt, misschien karweitje voor het weekend, mocht het slecht weer worden.

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DjKolk

Hee Frits,
Bedankt voor het meedenken, zou de cyrus dac/voorversterker ook niet medebepalend voor het uiteindelijke geluid zijn?
Ik had aan de hand van jouw reactie al bedacht om de voor- en eindversterker van de 4240 los te koppelen en dan alleen de eindversterker te gebruiken om de situatie zou getrouw mogelijk na te bootsen.

Gr. DjKolk.

Frits Denon

Ik denk dat jouw Audiolabs de meeste bijdrage hebben als het om een "warm" geluid gaat. Daarom zou ik de speaker wissel eerst eens doen. Altijd makkelijker om te doen.

Je zou zelfs (in mono) op elke set een speaker van B&W aan de enze zijde kunnen zetten en die van de Audiolab aan de andere.

Ik doe dat ook als ik andere speakers gekocht heb. Dan laat ik een "oude" rechts staan en zet dan de "nieuwe" links. In mono kun je dan mooi naar de verschillen luisteren tussen de beide speakers.

Meestal wint de "nieuwe"het. Maar soms ook niet, dan gaat de zoektocht weer verder. Het is een leuke hobby met steeds weer ontdekkingen qua verbeteren van jouw geluid, met de nadruk op "jouw". :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DjKolk

Nog een goed idee Frits
Mocht het inderdaad regenachtig worden ga ik van het weekend al aan de gang.

Frits Denon

Dat gaan we dan zondag vast horen, zaterdag wordt veel regen voorspeld. :angel:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DjKolk

Nou Frits,
Van het weekend flink aan de gang gegaan, verschillende versterkers van zolder gehaald en aan de pm1's aangesloten, kon zo snel niet aan de uitgang van de dac xp+ komen.
Als eerste een Marantz 2220 aangesloten, klinkt ook echt , warm, nostalgisch, is genieten.
Denon Pma 1060 strakke lage bas, duidelijk hoog.
Yamaha RX-770 niks bijzonders, saai.
Audio Innovations Alto doet alles redelijk, klinkt aangenaam, iets minder laag dan Denon.
Kenwood Krf-x9050d, verassend fijn om naar te luisteren, mist ook wat laag.
Helaas heeft de verkoper van de 170DC voor mij al de keuze gemaakt door deze aan iemand anders te verkopen.
Ik heb wel door dat het nu geweldig gedetailleerd klinkt, maar een combinatie van de huidige dac/pre amp met een vintage Marantz eindversterker misschien wel een optie zou kunnen zijn, mocht ik nog tegen een interessant aanbod aanlopen ik het zeker ga testen.



Frits Denon

Dan zijn 2 MA 500 blokjes misschien ook wel een optie voor je, als je al een VV hebt.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DjKolk

Hallo Frits,
dank je voor de suggestie.
Er is misschien toch nog een kans dat ik de 170DC kan bemachtigen, ondertussen heb ik even naar de MA500's gegoogeld.
Het lijkt ook geen verkeerde investering, in ieder geval goedkoper, maar tussen 1993 en 1999 geproduceerd.
Wat ik hier eigenlijk over het algemeen lees is het advies om voor apparatuur van voor 1980 te gaan.(voor vintage apparatuur)
zowel de 2218, de 2220 alsook de 2 4240's brengen een glimlach op mijn gezicht, de MA500 heb ik nog nooit gehoord.
Heb jij (of iemand anders) enig idee of je het verschil in geluid in tekst zou kunnen uitdrukken ?
Gr. Patrick

Frits Denon

Ik had de MA's achter een Denon 720ae en mij viel op dat ze de zaak goed onder controle hadden.Dat krijg je als je de nodige reserves hebt qua vermogen met een goede dempingsfactor bij oude(re) versterkers.

Ben daarna overgestapt naar zwaardere Denon versterkers. De PMA's 2000ae en de 2010ae. Hiermee is mijn zoektocht naar een goede versterker wel vervuld en kijk nu met name naar verbeteringen in luidsprekers. Daar denk ik nu de grootste winst te kunnen behalen.

Of de MA's meer bieden dan een 170DC weet ik niet, ik heb daarmee geen luisterervaring. Daar kunnen andere forum leden mogelijk meer over zeggen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Citaat van: DjKolk op november 13, 2019, 17:29:21
Hallo Frits,
dank je voor de suggestie.
Er is misschien toch nog een kans dat ik de 170DC kan bemachtigen, ondertussen heb ik even naar de MA500's gegoogeld.
Het lijkt ook geen verkeerde investering, in ieder geval goedkoper, maar tussen 1993 en 1999 geproduceerd.
Wat ik hier eigenlijk over het algemeen lees is het advies om voor apparatuur van voor 1980 te gaan.(voor vintage apparatuur)
zowel de 2218, de 2220 alsook de 2 4240's brengen een glimlach op mijn gezicht, de MA500 heb ik nog nooit gehoord.
Heb jij (of iemand anders) enig idee of je het verschil in geluid in tekst zou kunnen uitdrukken ?
Gr. Patrick


Beide eindversterkers zijn goed maar beide hebben een zwak punt.
De 170DC is gebouwd van 77 tot 80 en is dus een oldtimer.
Ik heb er zelf 2 en bij de laatste die ik vaak gebruik was laatst de combinatie V elco zo goed als stuk.
Deze moeten vervangen worden door 2 losse buiten een verdere complete revisie.
Dat is simpelweg een must.

De MA-500 is kwalitatief minder en ook hier weer hetzelfde verhaal maar daar komt nog bij dat de V elco's onderbemeten zijn qua max voedingsspanning.

Ik heb deze versterkertjes voldoende gezien en bij elke hetzelfde verhaal.
En ook hier weer hetzelfde verhaal ondanks dat deze een stuk jonger is(zijn)
Soldeerverbindingen e.d......revisie.

Ze doen beide wat ze moeten doen: versterken.

Met dit bericht hoop ik wat te bereiken dat je weet wat je te wachten kan staan.
De 4230 en consorten vind ik niet bijzonder.
Geen enkele quadrofonische receiver eigenlijk.
Best onbetrouwbaar en je hebt ook met een power amp in brugschakeling te maken.
De 2220 is in dat opzicht al een stuk betrouwbaarder.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

DjKolk

Hallo SB-Marantz,
Dank voor je heldere uitleg,
Het is natuurlijk niet leuk om te horen wanneer je iets nieuws koopt je er waarschijnlijk al direct kosten aan zitten te komen, Nu kan ik er in ieder geval wel rekening mee gaan houden en dit misschien ook wel in de onderhandelingen mee nemen.
Ik snap best dat je ongezien geen offertes kunt uitbrengen, maar gezien je ervaringen met de 170Dc, zou je mij kunnen vertellen of 100, 300, 500 of nog meer eurovs voor een revisie moet reserveren?
Alvast bedankt voor het meedenken, Patrick.

Simon_Jaarsma

#14
Citaat van: DjKolk op november 13, 2019, 23:01:28
Hallo SB-Marantz,
Dank voor je heldere uitleg,
Het is natuurlijk niet leuk om te horen wanneer je iets nieuws koopt je er waarschijnlijk al direct kosten aan zitten te komen, Nu kan ik er in ieder geval wel rekening mee gaan houden en dit misschien ook wel in de onderhandelingen mee nemen.
Ik snap best dat je ongezien geen offertes kunt uitbrengen, maar gezien je ervaringen met de 170Dc, zou je mij kunnen vertellen of 100, 300, 500 of nog meer eurovs voor een revisie moet reserveren?
Alvast bedankt voor het meedenken, Patrick.

Mijn revisie van de 170dc koste €250. Hou wel ingedachte dat er met die van jou wel meer aan de hand is. Mijne werkte voordat ik hem liet reviseren. Een defect zal dus meer onderdelen nodig hebben en tijd.
VintageStereo op YT