Tweede versterker voor extra atmos speakers

Gestart door Celio1987, oktober 21, 2019, 11:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Kijk, deze meneer is goed bezig.............  :-D

CBdicX

#31
Citaat van: pameijer op oktober 26, 2019, 10:19:48
Pfoeh, zoveel mensen zoveel meningen zeg maar!  :-D Ik heb voor mijn aanschaf van Atmos speakers me aardig ingelezen en schrijf dus alleen maar wat ik uit tweede hand hoor en niet zelf heb beleefd nog. Ik heb net Atmos plafondspeakertjes gekocht met 8 inch drivers... Mensen hebben bij verschillende films met hun oren aan de Atmos speakers gehangen en eentje heeft alles zelfs gemeten. Er gaat nog best wel wat info naar boven, in het algemeen is het gewoon ambient geluid maar bij een lekkere actiefilm wil er ook echt wel wat vermogen door de plafondspeakers luiden als er een helikopter overvliegt, een UFO wordt ontploft of wat dan ook. Een versterker hoeft maar 1x te clippen om het mis te laten gaan! Een beetje lekkere bas uit je Atmosspeakers is dan misschien niet van belang, maar degenen die ook 8" drivers of groter hebben hangen geven aan dat het zeker meerwaarde heeft.

Echter, voor het merendeel van de tijd is het idd puur een effectspeaker en is het al fijn dat er iets van geluid van boven komt. Topkwaliteit heb je niet nodig. Plaatsing zou ik gewoon doen waar Dolby het heeft bedoeld als je de mogelijkheid hebt.

De meerwaarde van grote(re) Atmos DE speakers is niet van belang.
De gemiddelde x-over voor DE speakers ligt tussen de 150 Hz en 200 Hz, dus zal beneden deze freq. het naar de subwoofer gestuurd worden.
Audyssey zet de x-over dan ook tussen de 150 en 200Hz voor DE speakers.

Veel DE speakers zijn juiste vanwege de hoge x-over voorzien van kleine woofers die meer dienst doen als mid toner dan als (zeer) kleine woofer.
Het hebben van speakers met grote woofers heeft dus geen nut, word allemaal door bass management te niet gedaan als het om de Height / DE speakers gaat.
Dolby heeft in testen uitgeknobbeld dat lage tonen van boven geen waarde hebben, midden en hoog wel.
En zelfs met een piek in het midden gebied waardoor gecertificeerde DE speakers een aangepast filter hebben volgens Dolby norm.

Dat het ook prima lukt met "normale" speakers, en op plekken wat Dolby niet omschreven heeft, is een andere discussie  :wink:

Celio1987

Citaat van: blueznl op oktober 26, 2019, 18:50:14
Een viertal 10+ jaar oude, gebruikte Solid Sound (B&W) speakers. (Link heb ik een paar posts terug geplaatst.) Beetje lomp als plafond speaker, maar ik hou wel van lomp  8-)

Ik vraag me wel af wat Celio1987 heeft als ceiling speakers...

Niks bijzonders, maar voor Atmos vallen ze mij niet tegen. Zal m'n versterker niet snel op multi channel stereo zetten.
https://www.conrad.nl/p/inbouwluidspreker-speaka-professional-130-mm-50-w-8-wit-1-stuks-304480?searchTerm=304480&searchType=suggest&searchSuggest=product