Tweede versterker voor extra atmos speakers

Gestart door Celio1987, oktober 21, 2019, 11:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijnvdzaag

#15
Citaat van: Celio1987 op oktober 21, 2019, 11:17:59
Op dit moment heb ik de infrarood ingang op de PM5004 afgeschermd omdat die ook reageert op de afstandsbediening van de SR6011.
Je kan de PM5004 als AMP2 of AMP3 instellen. Heb ik ook gedaan. Lost niet gelijk je hele probleem op, maar dan kun je in elk geval de receiver en stereoversterker apart bedienen met de afstandsbediening.
(zie bv https://manualsdump.com/amp/en/manuals/marantz-pm5004/9946/14)
Oh ja en ik ben van mening dat deze stereoversterker prima geschikt is als eindversterker voor plafondkanalen. Afgezien van de praktische probleempjes met aan/uit en de volumeknop die op half moet blijven staan. Dedicated eindversterkers vind ik zwaar overpriced. Qua vermogen gaat sowieso 90% naar de 10% laagste tonen, dus als je een goeie subwoofer gebruikt zie ik niet waarom je meer dan 30W vermogen voor de satellieten zou willen.

marijnvdzaag

Citaat van: Celio1987 op oktober 21, 2019, 20:55:35
Heb eindelijk gevonden wat ik zocht. https://www.amazon.de/gp/aw/d/B073WCTYNV/ref=cm_cr_arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Stereo eind versterker met trigger input voor automatisch inschakelen voor beetje normale prijs. Vind het zelf bijzonder zeldzaam. Bedankt voor het meedenken!
Zou ik niet doen!
Volgens de fabrikant: "The aimed sound characteristics of this power amplifier was the one of tube power amplifiers, with their lush, rich and musical sound with an analogue touch of warmth."

Met andere woorden: deze versterkers vervormen je geluid. Of je dat mooi vindt of niet lijkt me hier irrelevant, want het moet matchen met de rest van je HT-set, en dat doet dit in principe niet. Of je dat gaat horen weet ik niet, maar ik zou het risico niet nemen.

marijnvdzaag

Nog één aanvulling: de opvolger de PM5005 heeft wel een automatische uitschakelaar (na een kwartier geen input of zo). Daarmee zou het dus nog slechts het inschakelen zijn wat je nog mist.

CBdicX

#18
Citaat van: Celio1987 op oktober 21, 2019, 11:17:59
Ik heb een Marantz SR6011 en gebruik de Marantz PM5004 om 2 van de 4 atmos speakers te versterken. Ik zoek naar de mogelijkheid om de PM5004 automatisch aan te laten gaan bij het aanzetten van de SR6011. Ik heb al pogingen gedaan met de remote out en in. Er zit op de PM5004 helaas geen 12v trigger input.

Op dit moment heb ik de infrarood ingang op de PM5004 afgeschermd omdat die ook reageert op de afstandsbediening van de SR6011. Voor mijn gevoel zouden 2 versterkers van het zelfde merk beter met elkaar moeten kunnen samenwerken. Tips zijn zeer welkom, eventueel ook voor andere stereo versterker.

Een luxe probleem, maar vragen kan geen kwaad (hoop ik).

Heel simpel.
De 6011 als Master op een Master/Slave stekkerdoos, de 5004 als Slave.
Doe je de 6011 aan dan gaat de 5004 ook aan.
De 6011 heeft Rear Height pre-out, dus van de 6011 pre-out naar de 5004 CD In.
Het volume op de 5004 een klein beetje regelen, Audyssey doet na de setup de rest.
Het "oog" van de 5004 inderdaad afplakken zodat deze niet reageert op de afstandbediening van de 6011.
De 6011 regelt hierna het volume ook voor de 5004 via de pre-out 6011.

Met deze ben je voor een paar tientjes klaar, en deze word digitaal ingesteld op de Master, wat wenselijk is.
Goedkopere Master/Slave stekkerdozen werken met hogere spannings verschillen wat vervelend reageert.

https://www.conrad.nl/p/brennenstuhl-1153300477-masterslave-stekkerdoos-7-voudig-zwart-randaarde-stekker-1434108?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KCQjwl8XtBRDAARIsAKfwtxB8MrVnXbNLHOw0E5towPKtMQG5QMiHKpJJb3-XIMgGmNiGC7GpntcaAvRmEALw_wcB&tid=1457103019_72694849912_pla-787872762205_pla-1434108&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

marijnvdzaag

#19
Citaat van: CBdicX op oktober 24, 2019, 16:51:03
Het "oog" van de 5004 inderdaad afplakken zodat deze niet reageert op de afstandbediening van de 6011.
Dat hoeft dus niet, want je kan de 5004 instellen als AMP2 of AMP3, of instellen dat hij helemaal niet op infrarood reageert.
Maar een master/slave-stekkerdoos zou inderdaad een prima oplossing kunnen zijn, mits de slaves uit gaan als de receiver op standby gaat en het de bedoeling is dat beide altijd tegelijk aan zijn (bij mij is het helaas niet echt een oplossing omdat ik mijn PM5004 alleen af en toe gebruik voor zone2 en zone3).

blueznl

#20
Atmos speakers zijn primair voor effect, en hoeveel vermogen je nodig hebt hangt helemaal van het soort speaker af. Misschien is 2x 25 W al genoeg om de (inbouw) speakertjes naar de eeuwige jachtvelden te helpen...

In dezelfde gedachte: wanneer de plafond speakers redelijk eenvoudig en totaal anders zijn dan de primaire set, dan klinken ze al zoveel anders dat de versterker karakteristiek ook niet zoveel meer zal uitmaken...

Ik heb zelf een 7011, en die kan wel 7.1.0 aan, en 5.1.4, maar geen 7.1.4. (Weet niet zeker of 7.1.2 wel gaat, maar dacht het niet. En in Auro 3D is het max 9.1, geen VOG kanaal dus.)

Gewoon proberen dus, zou ik zeggen. Heb ik ook gedaan :-)

https://ninelizardsblog.blogspot.com/2018/10/sr7011-dolby-atmos-audyssey-dutch.html

... en zeer tevreden!

Maar... dat ProJect dingetje is wel ernstig aan de prijs voor wat 'ie doet...


pameijer

Nou, gewoon proberen... Een versterker met te weinig vermogen is gevaarlijker voor je speakers dan teveel vermogen. Als zo'n versterker gaat clippen krijgt je driver gelijkstroom en daar houden ze echt niet van. Serieus: koop die Project niet en luister naar de adviezen die je hier gekregen hebt...
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

blueznl

Euh... Ja. Misschien was ik wat onduidelijk...

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: indien de speaker past bij je plafond speakers dan zou ik me niet te druk maken over klank en dergelijke.

Aan de andere kant... Wat voor speakers hebben we het eigenlijk over?

CBdicX

#23
Welke type speakers voor Atmos / DTSX maakt niets uit, die effecten staan op een dusdanig laag nivo qua volume dat zowat iedere speaker zal voldoen.
Bass is niet van belang dus het formaat kan ook klein blijven.

Denk dat het Atmos gedeelte nog minder doet, dus werkt, dan Surround Back.
En ook een goedkope(re) versterker zal als Atmos versterker nooit naar de clipping grens gestuurd worden, een paar watt is voldoende.
Een ander punt is wel dat dit type versterkers nagenoeg allemaal een zeer hoge ruis vloer hebben en al staan te ruisen en brommen uit de doos.
Het is echt allemaal zeer basic en dat zal je horen ook, ook al hangen de speakers tegen/in het plafond. 
Ook het "karakter", zoals de versterker klinkt als een buizen versterker, of andere wazige beschrijvingen, want dat zijn het, maakt niet uit.
Audyssey trekt toch alles weer redelijk glad ook qua verschillen in klank kleur wat voor 95% door de speakers bepaald word en niet de versterker.

En maak je ook niet druk over plaatsing, ik heb die dingen door het hele huis gehad (was mijn vrouw ook heeeeeel blij mee  :wink: ), als Front en Rear Height, als Top Front en Rear Height, als Top Middle, als 4x Dolby Enabled, en nu als DE Front, en ik kan je zeggen, in 99% van de films zal je het verschil in setup amper horen.
Dus zet ze neer of hang ze op waar het het beste uitkomt, of mooiste staat, en klaar.
Ook Dolby gecertificeerd (Dolby Enabled) of niet, maakt niet uit (ja, voor Dolby  :wink: ) de versterker stuurt gewoon een signaal naar de Height speakers en die gaan spelen  :-D

RHK

Ben ik blij dat ik nog gewoon een ouderwetse 5.1 opstelling heb.  8-).
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op oktober 26, 2019, 08:13:30
Ben ik blij dat ik nog gewoon een ouderwetse 5.1 opstelling heb.  8-).

Soms is minder beter.......  :-)

pameijer

Citaat van: CBdicX op oktober 26, 2019, 07:49:03
Welke type speakers voor Atmos / DTSX maakt niets uit, die effecten staan op een dusdanig laag nivo qua volume dat zowat iedere speaker zal voldoen.
Bass is niet van belang dus het formaat kan ook klein blijven.

Denk dat het Atmos gedeelte nog minder doet, dus werkt, dan Surround Back.
En ook een goedkope(re) versterker zal als Atmos versterker nooit naar de clipping grens gestuurd worden, een paar watt is voldoende.
Een ander punt is wel dat dit type versterkers nagenoeg allemaal een zeer hoge ruis vloer hebben en al staan te ruisen en brommen uit de doos.
Het is echt allemaal zeer basic en dat zal je horen ook, ook al hangen de speakers tegen/in het plafond. 
Ook het "karakter", zoals de versterker klinkt als een buizen versterker, of andere wazige beschrijvingen, want dat zijn het, maakt niet uit.
Audyssey trekt toch alles weer redelijk glad ook qua verschillen in klank kleur wat voor 95% door de speakers bepaald word en niet de versterker.

En maak je ook niet druk over plaatsing, ik heb die dingen door het hele huis gehad (was mijn vrouw ook heeeeeel blij mee  :wink: ), als Front en Rear Height, als Top Front en Rear Height, als Top Middle, als 4x Dolby Enabled, en nu als DE Front, en ik kan je zeggen, in 99% van de films zal je het verschil in setup amper horen.
Dus zet ze neer of hang ze op waar het het beste uitkomt, of mooiste staat, en klaar.
Ook Dolby gecertificeerd (Dolby Enabled) of niet, maakt niet uit (ja, voor Dolby  :wink: ) de versterker stuurt gewoon een signaal naar de Height speakers en die gaan spelen  :-D

Pfoeh, zoveel mensen zoveel meningen zeg maar!  :-D Ik heb voor mijn aanschaf van Atmos speakers me aardig ingelezen en schrijf dus alleen maar wat ik uit tweede hand hoor en niet zelf heb beleefd nog. Ik heb net Atmos plafondspeakertjes gekocht met 8 inch drivers... Mensen hebben bij verschillende films met hun oren aan de Atmos speakers gehangen en eentje heeft alles zelfs gemeten. Er gaat nog best wel wat info naar boven, in het algemeen is het gewoon ambient geluid maar bij een lekkere actiefilm wil er ook echt wel wat vermogen door de plafondspeakers luiden als er een helikopter overvliegt, een UFO wordt ontploft of wat dan ook. Een versterker hoeft maar 1x te clippen om het mis te laten gaan! Een beetje lekkere bas uit je Atmosspeakers is dan misschien niet van belang, maar degenen die ook 8" drivers of groter hebben hangen geven aan dat het zeker meerwaarde heeft.

Echter, voor het merendeel van de tijd is het idd puur een effectspeaker en is het al fijn dat er iets van geluid van boven komt. Topkwaliteit heb je niet nodig. Plaatsing zou ik gewoon doen waar Dolby het heeft bedoeld als je de mogelijkheid hebt.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

blueznl

Toch nog even mezelf tegenspreken  :angel:

Als je alleen maar wat effecten wilt werkt alles boven je hoofd, maar...

Wil je donder en geweld dan heb je iets meer nodig. En maak je gebruik van Multi Channel Stereo, Automatic, met andere woorden zijn er situaties waarin de plafond speakers meer moeten doen dan alleen effectjes dan is een stevige set aan het plafond met bijbehorende versterker wel weer aan te raden...

Was net in het huis wat aan het opruimen en dan zet ik m'n 7011 in multi stereo, en de plafond speakers doen dan wel echt mee...

Eigenlijk is dit een beetje als de melkpakken discussie... Main > surround > height, maar het is maar waar je smaak ligt.

Persoonlijk geloof ik in stevige surrounds en heights, maar maak ik me minder druk over modellen, klank kleur en dergelijke. Maar er zijn legio mensen die pakken melk al geweldig vinden klinken, dus het is uiteindelijk een kwestie van smaak... En ruimte... En budget  8-)

pameijer

Citaat van: blueznl op oktober 26, 2019, 12:36:08
Toch nog even mezelf tegenspreken  :angel:

Als je alleen maar wat effecten wilt werkt alles boven je hoofd, maar...

Wil je donder en geweld dan heb je iets meer nodig. En maak je gebruik van Multi Channel Stereo, Automatic, met andere woorden zijn er situaties waarin de plafond speakers meer moeten doen dan alleen effectjes dan is een stevige set aan het plafond met bijbehorende versterker wel weer aan te raden...

Was net in het huis wat aan het opruimen en dan zet ik m'n 7011 in multi stereo, en de plafond speakers doen dan wel echt mee...

Eigenlijk is dit een beetje als de melkpakken discussie... Main > surround > height, maar het is maar waar je smaak ligt.

Persoonlijk geloof ik in stevige surrounds en heights, maar maak ik me minder druk over modellen, klank kleur en dergelijke. Maar er zijn legio mensen die pakken melk al geweldig vinden klinken, dus het is uiteindelijk een kwestie van smaak... En ruimte... En budget  8-)
Welke Atmos spiekertjes heb je?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

blueznl

Citaat van: pameijer op oktober 26, 2019, 17:27:48
Welke Atmos spiekertjes heb je?

Een viertal 10+ jaar oude, gebruikte Solid Sound (B&W) speakers. (Link heb ik een paar posts terug geplaatst.) Beetje lomp als plafond speaker, maar ik hou wel van lomp  8-)

Ik vraag me wel af wat Celio1987 heeft als ceiling speakers...