marantz 1060 probleem

Gestart door alex.R, oktober 19, 2019, 18:58:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alex.R

ho allemaal ik ben nieuw hier.en heb de vintage versterker herontdekt.nu heb ik onlangs een marantz 1060
gekocht .en de eerste weken werkte hij prima.opeens begon hij luid te knetteren en te knallen op linker kanaal
nu ben ik best handig met apertuur. dus ben ik zelf aan de slag gegaan .versterker was blijkbaar all aan gewerkt
bijna alle caps waren all vervangen. om te achterhalen waar de defect zat. had ik hem terug aangesloten.en eerst alleen de pre out. getest met als resultaat kraken linker kanaal.dus ik dacht aan defect voorversterker printje. die dus doorgemeten. maar niks gevonden. toen heb ik alleen de main in getest. toen kreeg ik wel geluid op beiden kanalen.maar kwam ik tot ontdekking. dat geen van de knoppen ook de volume. niet werkten.heb ook getest tussen main en remote speaker aansluiting. met het zelfde resultaat.verder kwam ik tot ontdekking dat rechter kanaal weinig volume had.en nu weet ik dus niet meer waar te zoeken.dus ik hoopten dat iemand hier een idee heeft .wat er aan de hand kan zijn . HLP

MPX

Als je main-in gebruikt, dus alleen de eindversterker, dan werkende de knoppen van de pre-amp sowieso niet natuurlijk.

SB_Marantz

#2
Wat ik lees hebben er reeds 2 mensen aan gewerkt.
Hoog tijd dat de 1060 eens goed onder handen genomen gaat worden.  8-)

Heb je foto's van de pcb's zodat er zichtbaar wordt wat en hoe het e.e.a. gedaan is?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

alex.R

hoi allemaal  even een update. ik heb ontdekt dat het probleem op preamp printje zit. heb het ontdekt door draadjes van linker en rechter kanaal te wisselen. heb eerst uitgang kanalen en dan ingang kanalen omgedraaid.en tussen door getest.bij wisselen uitgang  ging hij rechts kraken.in plaats van links. en bij wisselen van ingang veranderde er niks.nu had ik alles op printje all vervangen .behalve de weerstanden .nu meten ze wel allemaal door.maar heb links wel een paar weerstanden die afwijkende waardes hebe vergeleken met rechts. kan dat de oorzaak zijn van probleem?   

SB_Marantz

#4
Weerstanden kun je alleen betrouwbaar meten met 1 lead los, dus uit de pcb.
Het knetteren/ flakkerende ruis etc is daar niet de oorzaak van , dat is Tr werk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

alex.R

Oei das vreemd .want ik heb alle transistors vervangen. Op printje ?  hier is btw foto van printje

MPX

Ik weet niet of ik nu wel zo blij word van al die MKS dingen  :wink:

alex.R

Ow hoezo dat? hat ik beter voor iets anders kunnen gaan  :| of ben je me aan het dollen  :roll:
Is mijn eerste versterker rebuild .dus hed nog geen ervaring .maar ik leer gelukkig Snell :-D

MPX

#8
Daar zijn de meningen vast over verdeeld, maar waarom niet gewoon een fatsoenlijke elco.
En als er plek genoeg is eventueel een MKP4.
Alles recht zetten ziet er netter uit, maar ik ben nogal een zeikerd op dat gebied  :-D

NPN's vervangen door 2SC1845
PNP's vervangen door 2SA992


alex.R

Hoi hoi allemaal .ik heb het probleem gevonden. dankzij MPX hij bracht mij op het idee.door te vermelde
NPN's vervangen door 2SC1845
PNP's vervangen door 2SA992
ik heb ze dan een voor een gecontroleerd.en toen had  ik dus een    :-o redface momentje nu bleek ik er een verkeerd gestoken te hebben. tekst was weliswaar slecht te lezen .maar het bleef wel een beetje een domen beginners foutje :roll: maar nu speelt hij weer als nieuwe.du nog maal bedankt  MPX   :-D 

Vinyl_Fuchs

Citaat van: alex.R op oktober 23, 2019, 21:56:58
Hoi hoi allemaal .ik heb het probleem gevonden. dankzij MPX hij bracht mij op het idee.door te vermelde
NPN's vervangen door 2SC1845
PNP's vervangen door 2SA992
ik heb ze dan een voor een gecontroleerd.en toen had  ik dus een    :-o redface momentje nu bleek ik er een verkeerd gestoken te hebben. tekst was weliswaar slecht te lezen .maar het bleef wel een beetje een domen beginners foutje :roll: maar nu speelt hij weer als nieuwe.du nog maal bedankt  MPX   :-D
Dat is het fijne van dit forum.  :gp:
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

MPX

Mocht je er vanaf willen, dan weet je bij wie je moet zijn  :schater:

SB_Marantz

1 transistor verkeerd om er in gezet?
Of pnp met npn verwisseld?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: alex.R op oktober 23, 2019, 18:30:34
Oei das vreemd .want ik heb alle transistors vervangen. Op printje ?  hier is btw foto van printje

Wat is dit nu weer  :-o
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Brutus

Citaat van: HAL9000 op oktober 24, 2019, 15:33:31
Wat is dit nu weer  :-o

Een topic wat dicht mag want alles doet het weer  :-D :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20