4 ohm en 6 ohm tegelijk

Gestart door adamski, oktober 12, 2019, 09:23:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

adamski

Dag ik ben op dit forum terecht gekomen, omdat ik info zoek met betrekking tot mijn vraag. Ik heb een Marantz receiver SR6005. Ben geinteresseerd in Dali Oberon speakerset: Oberon 3 + 7 + Vokal. De Vokal heeft een  impedantie van 4 ohm. De andere twee 6 ohm. Mijn receiver specificeert in de manual 6 en 8 ohm. Geen 4 ohm.

Kun je 6 en 4 ohm speakers tegelijk gebruiken?
Kun je 4 ohm speakers ook op de SR6005 gebruiken?


SB_Marantz

Even een beknopte maar duidelijke uitleg over speakers.
Een speaker is een reactieve belasting dus de impedantie is nooit! 2,4,6, 8 Ohm.
Deze fluctuteerd over het frequentie bereik.
In het laag zal deze dippen naar een imp. van pak hem beet 3 Ohm en in het hoog kan makkelijk 25 a 30 Ohm bereikt worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

adamski

Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp hieruit dat het gewoon kan? Geen probleem om speakers met verschillende impedanties in een 5.1 opstelling te gebruiken? Heeft het nog invloed op het gelu

MPX

Aangezien elke speaker in jouw versterker wordt aangestuurd door een versterker voor elk kanaal, is het geen probleem, zo'n beetje elke versterker kan 4 Ohm aan.
Anders kan het worden als je gewoon een stereoversterker hebt met speaker A en B.
Daarbij worden dan de speakers parallel geschakeld bij gebruik van A en B samen.
Dan kan de impedantie erg laag worden, dat kunnen versterkers niet leuk vinden.
Hoe lager de impedantie, hoe dichter je bij kortsluiting zit, om het even simpel uit te leggen.
Geniet van de Dali's  :wav:

Maus

Citaat van: MPX op oktober 12, 2019, 22:08:54
Aangezien elke speaker in jouw versterker wordt aangestuurd door een versterker voor elk kanaal, is het geen probleem, zo'n beetje elke versterker kan 4 Ohm aan.

Ik zou het niet te hard roepen ;) Straks heb jij het gedaan.

Ze slurpen in ieder geval allemaal van dezelfde (vaak onderbemeten) voeding.

MPX

Het is alleen de center speaker die 4 Ohm is,  moet kunnen, maak die man nu niet bang  :lol:
Uiteindelijk kun je alles aan het roken krijgen, maar ik denk dat de buren eerder op de stoep staan  :-D

Maus

Oh ik dacht dat het om staande rear speakers ging ofzo :D Center valt wel mee inderdaad.

TurboMarco

Citaat van: Maus op oktober 12, 2019, 23:40:35
Oh ik dacht dat het om staande rear speakers ging ofzo :D Center valt wel mee inderdaad.
En wat als de driver bezetting nu het zelfde is  :-)

Het formaat zegt immers niets over impedantie en het verloop daarvan .

Een vergissing die snel en veel gemaakt word ,daar hoef je dus niet voor te schamen  :angel:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op oktober 12, 2019, 11:05:11
Even een beknopte maar duidelijke uitleg over speakers.
Een speaker is een reactieve belasting dus de impedantie is nooit! 2,4,6, 8 Ohm.
Deze fluctuteerd over het frequentie bereik.
In het laag zal deze dippen naar een imp. van pak hem beet 3 Ohm en in het hoog kan makkelijk 25 a 30 Ohm bereikt worden.
25/30 Ohm komt maar zelden voor ,eerder 16 Ohm ,desalniettemin is er op deze aardkloot maar een enkele luidspreker systeem erg lastig (maar dat wist jij ook al ) .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

MPX

Er hoeft geen 30Hz uit de center te komen en je blaast ook geen uren achter elkaar op max volume.
Bovendien kun je altijd nog het laag van de center laten afvallen, niets aan de hand dus.

TurboMarco

 :gp: Het zelfde geldt natuurlijk voor de rear's .

De focus leg je op de front's ,die verzetten immers het meeste en zware werk .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Citaat van: TurboMarco op oktober 13, 2019, 00:57:42
En wat als de driver bezetting nu het zelfde is  :-)

Het formaat zegt immers niets over impedantie en het verloop daarvan .

Een vergissing die snel en veel gemaakt word ,daar hoef je dus niet voor te schamen  :angel:

Maar je hebt dan wel 2 speakers in plaats van een, de kans dat de driver bezetting in die zin nog steeds gelijk is, acht ik niet groot.

TurboMarco

Citaat van: Maus op oktober 13, 2019, 23:32:46
Maar je hebt dan wel 2 speakers in plaats van een, de kans dat de driver bezetting in die zin nog steeds gelijk is, acht ik niet groot.
Huh  :? het is dan nog steeds 1 speaker per kanaal hoor ,je sluit toch ook geen 2 center speakers aan op 1 kanaal ??
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#13
Citaat van: TurboMarco op oktober 13, 2019, 01:02:28
25/30 Ohm komt maar zelden voor ,eerder 16 Ohm ,desalniettemin is er op deze aardkloot maar een enkele luidspreker systeem erg lastig (maar dat wist jij ook al ) .


Meting van de Klipsch RF7 mk2, niet van de mijne de mk1.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

#14
Lastige foto hoor  frusty ,heb je een link daarvan zodat ik hem in ware grote kan zien ? (edit zelf al gevonden)

wat ik daar in ieder geval zo snel van kan zien is dat er pieken bij zitten buiten het werkgebied van de drivers ,en ook bij de resonantie frequentie van de individuele drivers .

Wat zijn de overnamepunten in het wisselfilter ? ,ik ga er even gemakshalve van uit dat de drivers een 8 Ohm nominale impedantie hebben ,klopt dit ?



Die van een Dynaudio Sapphire ziet er dan weer minder grillig uit :


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)