1030 aangeschaft

Gestart door MPX, oktober 04, 2019, 18:22:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MPX

Na in het verleden een stuk of 50 Pioneers te hebben verzameld, ben ik eens verder gaan kijken naar andere leuke vintage versterkers, mijn voorkeur is tot half/eind jaren '70.
Zodoende onlangs een 1030 gekocht, afgezien van de kap in houtmotief, die jammer genoeg als onderzetter gebruikt is, ziet hij er nog netjes uit.
Alleen 2 schakelaars gangbaar moeten maken, trafo op 240 Volt gezet en spelen maar.
De pootjes van de 458's in de pre amp zijn zoals gewoonlijk zwart aangetast, maar de versterker ruist of kraakt (nog) niet.
Het ziet er allemaal nog clean uit van binnen, nooit in geprutst zo te zien.
Uiteraard kan een recap geen kwaad, dus de pre amp heb ik al gedaan, bias afgeregeld, blijft allemaal koel.
Nu is mijn vraag zijn er nog zwakke punten waar ik rekening mee moet houden en preventief zou kunnen vervangen?

SB_Marantz

Oxidatie van leads is een normaal verschijnsel bij diverse transistoren en zegt verder niets.
Er uit halen , oxidatie verwijderen, meten op gain en terug plaatsen.
Aangezien deze nog correct werken is vervanging niet nodig.

De 2sc-1000 vertoond dezelfde verschijnselen.

Je kunt ze vervangen door een mooi low noise Tr ( welbekend type) maar zoals eerder gezegt niet nodig wanneer deze geen flakkerende ruis of andere klachten laten horen.

Hoe hoog heb je de bias gezet per p/Tr en heb je het symmetrisch clippen afgeregeld?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Ik vervang ze tzt wel, vooral in de phono stage scheelt een 2sc1845 toch behoorlijk in de S/R verhouding.
De bias staat volgens specs op 7,5mV, wat ik wel weinig vind overigens, alles blijft ook nagenoeg koud op laag volume.
Symmetrisch clippen, even gemeten en staat wel goed, dat doe ik na de preventieve recap van de eindtrap op de scope zoals het hoort.
Maar verder zijn er punten waar ik bij dit type rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld weerstanden die eigenlijk 1/4 Watt ipv 1/8 Watt zouden moeten zijn om maar iets te noemen?

SB_Marantz

Na de preventieve recap en de rest van het noodzakelijke onderhoud kun je alles in één keer afregelen.
2240 , 1845 etc zijn goede vervangers maar dat wist je al.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

In het SM staat idd 7,5 mV maar dat mag best hoger zijn.
Heeft het zin?
M.i. niet.
Bepaalde mensen denken dat het behoorlijk hoger intellen van de ruststroom het apparaat beter zou laten klinken maar dat is natuurlijk onzin.
Om die reden ben ik ook niet kapot van high bias en echte klasse A ontwerpen.
Pro's zijn er niet want cross over vervorming is niet hoorbaar....lees schakelvervorming tussen pnp en npn.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

In mijn 1040 staat 77 6 20, dat leek mij duidelijk.
In mijn 1030 staat 51 1 08, nu snap ik het niet meer  :?

SB_Marantz

Vreemd inderdaad.
Kan eens kijken wat er in mijn 1030 staat gedrukt.
Misschien een type/drukVout?  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM