Na 1030 komt 1040

Gestart door MPX, oktober 10, 2019, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MPX

Na onlangs een 1030 te hebben aangeschaft, heb ik nu ook een 1040 in mijn bezit.
Hij was een "beetje" vies, maar zag er voor zover ik kon zien op de foto nog netjes uit.
Trafo eerst op 240V gezet en daarna aangezet, na een paar sec 10 watt uit het lichtnet, niets verontrustend zover.
DC offset L en R was ca 20mV, nu nul komma nul  :-) dus dat zag er ook gezond uit.
Eerste indruk, die 20 Watt blazen aardig met een verrassend gecontroleerd laag.
Nagenoeg weer geen krakende schakelaars of potmeters net zoals bij de 1030, dat maak ik wel anders mee na 40+ jaar.
O ja het lampje was kapot, dat was dan eigenlijk wel een beetje jammer  :wink:

Frits Denon

Leuke amp. Lijkt veel op mijn vroegere 3200 voorversterker.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

De 3200 en 140 had je nooit weg moeten doen Frits maar dat is mijn mening.

De 1030 en 1060 hebben vaak last van dusdanig vervuilde of versleten toonregeling potmeters dat je deze nooit meer perfect recht kunt laten versterken....ultrasoon reinigen kan zeker verbetering brengen maar soms niet helemaal wat ik wil. Verder hele mooie simpele versterkers!
De 1040, 1070 hebben hier voor zover mijn 17 jarige ervaring reikt nooit last van.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Enigszins nieuwsgierig heb ik het vermogen gemeten, let wel, dit is bij 8Ohm 1Khz en 1 kanaal uitgestuurd.
Ruim 32 watt niet verkeerd, die haalt de 20 Watt 20-20.000 dus ruimschoots.
50 watt ging ook nog, maar met de nodige (lees veel) vervorming.
Is gemeten met de trafo op 240V dus de eindtrap krijgt ca 2V minder dan specs, beetje afhankelijk van de lichtnet spanning.

SB_Marantz

Heb je ook een foto van de squarewave?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

38 Watt vond ik wel voldoende om te gaan
Nu is de blokgolf die uit mijn budget Siglent komt sowieso niet zo mooi.

MPX

Toch een probleempje met de 1040, ik denk laat ik ook de bias eens afstellen  :-)
1 kanaal niets doen, die 3 dubbele diode op het koelblok half gaar :evil:
Had nog maar een overgang van ca 900mV ipv ca 1,3V.
Gelukkig had ik nog zo'n soort gelijke liggen en hij regelt weer prima.
Maar ik begin wel door die dingen heen te raken, dus als iemand nog een voorraadje heeft  :-D

SB_Marantz

Dat moet je op de scope gezien hebben met een sinus.
Helemaal geen bias meer of? Gezien half gaar....
Sommige versterkers vinden 1n 4148 ook prima andere weer niet dus voorzichtigheid is geboden.
Wat ik daarvan heb liggen gaat helaas niet weg.
Ook geen knoppen en speciale boutjes meer.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: MPX op oktober 11, 2019, 13:02:21
38 Watt vond ik wel voldoende om te gaan
Nu is de blokgolf die uit mijn budget Siglent komt sowieso niet zo mooi.


Nee inderdaad....ik zou daarmee niet kunnen werken...no offence.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Niets gezien, heb het andere kanaal gemeten denk ik  :lol:
Mijn oren zijn nog goed, ik heb alleen gelukkig geen high end oren  :-) maar van veel vervorming was in elk geval geen sprake.
Eigenlijk 1/3 gaar, ik had helemaal geen bias meer en er viel niets te regelen ook.
Zomaar een stel 1N4148 oid aan elkaar knopen werkt wel, alleen niet zoals het hoort, de temperatuur curve van zomaar een diode is heel anders.

SB_Marantz

Dat klopt en daarom zei ik ook dat het in het ene ontwerp wel werkt en in het andere kan het je zomaar je power torretjes gaan kosten.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

-

MPX

Klaar, speelt de sterren van de hemel, binnenkort eens loslaten in de huiskamer op de Wotans.

SB_Marantz

Quadral wotan neem ik aan?
Welke variant?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Yep de Phonologue Gold met de bandtweeters.
Eind vorige eeuw nieuw gekocht, iets wat ik nu niet meer snel zou doen.
2 keer een tweeter laten roken met een Rotel 980 eindversterker, zelfs ook een woofer.
Gelukkig waren ze destijds vrij coulant en betaalde ik "maar" de helft.
Tegenwoordig ben ik een stuk ouder en buurvriendelijker :-D