Gallo Adiva SE als Dolby Enabled speakers

Gestart door CBdicX, oktober 24, 2019, 20:24:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Gebruik sinds kort een set Gallo Adiva SE als Dolby Enabled speakers, ondanks dat deze niet het Dolby "certificaat" hebben.
Deze heb ik achter mijn LG Oled bevestigd, dus lekker onzichtbaar, en kaatsen het geluid via de muur naar het plafond en zo naar de luisterplek.
Heb in het verleden ook zo iets gehad met Kef T101 achter het scherm, maar de Adiva klinkt veel helderder en het Height veld is groter en bevind zich echt boven de luisterplek.
En de vrouw ook blij, die ziet ze niet  :-D  :-D
Tijdens de Audyssey run deze opgegeven als "Dolby Enabled" en het werkt geweldig.

Heb net een aantal dagen een NR1710 staan en ik moet zeggen, dat ding bevalt prima.
Weinig tot geen verschil met vorige veel kostbaardere receivers van Denon en Marantz.
En lekker gewoon een altijd zichtbaar display.

Ben je een beetje handig, gewoon een setje speakers achter het scherm en spelen maar.........

TurboMarco

Ik heb nog maar ca 3cm ruimte achter de tv  redface
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op oktober 24, 2019, 20:28:40
Ik heb nog maar ca 3cm ruimte achter de tv  redface

En je kan het toestel niet naar voren schuiven, of hangt deze aan de muur ?

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op oktober 24, 2019, 21:30:05
Hangt aan de muur .

Tja, dat is jammer.
Wat misschien wel zou kunnen is een kleine smalle breedband speaker of alleen een tweeter.
Het zijn toch voornamelijk de hoge tonen voor Height effecten die het doen, bass speelt geen rol.
Maar 3cm maakt het wel erg krap.
Misschien Dolby Enabled op je fronts ?

pameijer

Geniale oplossing! En dit werkt echt? Ik wed dat je goed bent in biljart  8-)

Ik had nog geboden op een set KEF T101's eerder deze week, maar net overboden in de laatste seconden. Wilde ze als Atmos speakers aan het plafond hangen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

#6
Citaat van: pameijer op oktober 24, 2019, 23:33:05
Geniale oplossing! En dit werkt echt? Ik wed dat je goed bent in biljart  8-)

Ik had nog geboden op een set KEF T101's eerder deze week, maar net overboden in de laatste seconden. Wilde ze als Atmos speakers aan het plafond hangen.

Ja hoor, waarom zou het niet werken ?
Bose heeft jaren gebruik gemaakt van het kaatsen van geluid.
En "echte" Dolby Enabled speakers werken met exact dezelfde natuurkundige wetten, hoek van inval is hoek van uitval.
Gewoon goed richten zodat het geluid op de luisterplek komt, inderdaad, biljart  :-)
Oppervlaktes moeten wel reflecterend zijn, dus met een hoogpolig tapijt aan de muur ala jaren '70 gaat het niet lukken.
Voor de rest, kaatsen maar.........

En die Kefs T101 aan het plafond heb ik ook gehad, de Height effecten zijn (iets) anders met Direct Fire.
(en dan nog die draden aan het plafond...........  :-o )
Er was in de UK een test opstelling van Dolby op een Audio beurs waar er geschakeld kon worden tussen Front en Rear Height, Top Front en Top Rear Height, en 4x Dolby Enabled.
Het grootste deel van het publiek bleek DE de prettigste Height ervaring te vinden !!
Kwam volgens Dolby vanwege het karakter met DE dat het geluid meer diffuse is en hoorbaar in een groter gebied zit. 
In het geval van de Kef's boven de luisterplek (zie foto) , en als Front Height, kon ik duidelijk de speakers plaatsen.
Met DE, dus het reflecteren is dit absoluut niet het geval  :yes:
En met mijn opstelling achter het scherm is er geen sprake van dat ik de speakers ergens anders waarneem dan het plafond, het geluid word geheel afgeschermd door de TV en kan alleen waargenomen worden boven de luisterplek.
Als een DE speaker op de fronts word geplaatst, maar die zijn niet al te hoog, dan kan je rechtstreeks geluid waarnemen, wat het hoogte effect teniet doet !