HDMI - bi directioneel ?

Gestart door Toxiq, oktober 03, 2019, 20:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brutus

Welke HDMI is dan niet geschikt voor ARC?
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Toxiq

Eh geen idee, ik dacht kabels onder 2.0 (1.4 enzo, maar dat zou ik zomaar eens mis kunnen hebben, iets met klok en klepel  :wink: ) deze materie is voor mij ook redelijk nieuw

Voorheen was een HDMI kabel, gewoon een noodzakelijk kabeltje, nu dat ik het wat serieuzer aanpak word het ineens zoveel meer :-)

Brutus

Als ARC alleen voor geluid gebruikt wordt maakt het niet uit, alleen als je met 4K beeldmateriaal gaat werken moet je minimaal een 2.0a of 2.0b hebben, in ieder geval geen 1.4 maar voor alleen geluid is dit geen punt.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Toxiq

Kijk, zo leert een mens weer es iets

Nu ja, kabeltjes besteld, baat het niet, schaad het niet

blueznl

#19
HDMI is beperkt bidirectioneel, en (e)ARC doet het niet altijd.

Hier is een overzichtje van mijn eigen ervaringen met HDMI en ARC:
https://ninelizardsblog.blogspot.com/2018/04/waarom-hdmi-nog-steeds-zuigt-dutch.html

Ik heb nog niet meegemaakt dat de kabel van invloed was op (e)ARC, maar wie weet, het zou me niets verbazen wanneer er ook kabel / apparaat combo's te vinden zijn waar dat het geval is  :-o

Toxiq

Hi Blueznl, dank voor je bijdrage

Voor mij is van alles nieuw zeg maar
Mijn voorlaatste versterker kocht ik destijds met mijn vriendinnetje die inmiddels al 15 jaar mijn vrouw is
Daartussenin wel wat dingen als een PS3, Dreambox 7020HD gekocht, wat wel werkt met HDMI, maar niks fancy

Dus om nu 2 richtingen (ARC) HDMI 2.0A (ofB) zijn dus redelijk nieuw, dus er valt nog wel wat in te halen ;-)

CBdicX

Iedere High Speed HDMI kabel (en iets anders is er niet meer te koop of het moet oude voorraad zijn) is geschikt voor 4K, HDR, Dolby Vision, BT2020 noem maar op, Dolby Atmos, DTSX en lager, en ARC / EARC.

Voor alle huidige nieuwe ontwikkelingen zijn geen "speciale" HDMI kabels nodig, aan de aansluitingen is niets veranderd, de hoeveelheid aders (19) in een HDMI kabel zijn en blijven het zelfde.
Veranderingen zijn dus aan de hardware kant (receivers, TV, mediaplayer, BD speler) en aan de software kant.

Het is zelfs nu zo dat er op de verpakkingen van HDMI kabels geen vermelding mag staan betreft het versie nummer, dit om verwarring bij de consument tegen te gaan, de kabel blijft tenslotte het zelfde.
Dus kies een kabel die binnen je budget past, en als dat een Monster HDMI kabel is van 150 euro per meter, prima, maar die doet hetzelfde als die kabel bij de Mediamarkt van 10 euro per meter.
Wel zal de aansluiting wat robuster zijn bij een duurdere kabel, maar hoe vaak trek je die HDMI kabel uit je TV of receiver ? ................  :wink:

Kuijt.h

HDMI vanuit settopbox box naar HDMI ingang receiver
HDMI vanuit receiver(Monitor) naar HDMI-arc ingang TV

Wat ook kan:
HDMI vanuit settopbox box naar HDMI ingang TV
HDMI vanuit receiver(Monitor) naar HDMI-arc ingang TV

blueznl

Citaat van: Kuijt.h op november 05, 2019, 11:48:00
HDMI vanuit settopbox box naar HDMI ingang receiver
HDMI vanuit receiver(Monitor) naar HDMI-arc ingang TV

Bovenstaande zal meestal wel werken, heeft immers geen ARC nodig  :-)

Citeer
Wat ook kan:
HDMI vanuit settopbox box naar HDMI ingang TV
HDMI vanuit receiver(Monitor) naar HDMI-arc ingang TV

Die snap ik even niet...


Toxiq

De 2e optie is zoals het nu zit

TV box gaat naar HDMI ingang 1 op de tv
Tv HDMI 2 (= ARC) gaar naar de HDMI ARC ingang op de Receiver

Op die manier kan ik video stream die op de receiver binnen komen (ander kanalaa0 vanaf de minix

Als ik me niet vergis zou ik ook via die weg als ik de receiver op het juiste kanaal zet geluid moeten krijgen van wat er via de tv box op de tv afgespeeld word
Echter is dit niet het geval (of iig, het lukt mij niet)

Nu heb ik inmiddels ook een optisch kabeltje binnen, dus kan het ook via die weg, maar het als het moet kunnen is het ook wel de uitdaging dit voor elkaar te krijgen via HDMI ARC