HDMI - bi directioneel ?

Gestart door Toxiq, oktober 03, 2019, 20:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toxiq

Ik schreef al eerder dat een tijdje audioloos geweest ben, nu ja, er was wel muziek, maar niks fancy
Mijn laatste versterker die ik kocht was in 2001 :-o
Hier en daar heb ik toch wel wat in te halen

Ik vroeg me af of HDMI bi-directioneel is ?

Onze Smart TV heeft oa. een app on-board voor Netflix, maar nu is mijn vraag
Als ik het geluid daarvan over de versterker (SR7008) wil spelen, kan dit dan ?

Ik heb de tv aangesloten op Monitor1/arc en op de tv op kanaal HDMI-1

Ergens weet ik het antwoord wel want de versterker poort is een output, maar hoe sluit je het dan aan ?

pietjepc

Nu heb ik niet zo veel verstand van receivers, maar bovenin zit een rijtje HDMI ingangen... Nog links van die die jij gebruikt. Misschien de eerste eens proberen? (Cbl/sat)En anders met een tulp stekker vanuit de tv naar de versterker?
Mocht dit niet mogelijk zijn, horen we dat wel van een forumlid dat er wel verstand van heeft. @marvin of @Stadium III bijvoorbeeld
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Cobraatje

Je gebruikt de juiste HDMI aansluiting op de Marantz.
Als je tv ook ARC heeft kun je met 1 HDMI kabel beeld en geluid krijgen via de receiver, ook voor de apps op de tv.
Vaak hebben tv's maar 1 HDMI aansluiting die ARC geschikt is. Even checken of HDMI1 de juiste aansluiting op de tv is.

Heeft je tv geen ARC dan moet je nog een extra optische kabel van de receiver naar de tv gebruiken om beeld en geluid te krijgen.
Het kan zijn dat je in het menu van de Marantz 'HDMI Doorgeven' en 'HDMI bediening' nog moet aanzetten om alles goed te laten werken.

Marvin

Volgens mij zou ik voor de meest stabiele werking evengoed gewoon een kabeltje extra trekken.
Maar dit zou inderdaad moeten werken met enkel de ARC.

Toxiq

Duidelijk, tof...
ik ga zoeken
Of het naar wens werkt zie ik dan wel, maar ik kan het iig proberen

Nu eerst nog beeld op de tv krijgen :-)

Ik lees in de setup, aansluiten, juiste kanaal kiezen en dan tv versterker inschakelen en dan zou er beeld moeten komen
De versterker is niet nieuw, dus een setup/wizzard komt er niet in beeld
zou er wel íets in beeld moeten komen ? of gebeurd dat alleen bij een setup/wizzard en als dat zo is, hoe roep ik die op ?

Marvin

Ik zou hem dan gelijk eerst even resetten naar fabrieksinstellingen.
Dan loop je een een stuk minder te klooien, aangezien het apparaat dan zou moeten weken als nieuw uit de doos.

Staat vast wel in het boekje hoe dat moet, iets met een aantal knoppen tegelijk indrukken.

Cobraatje

Marantz uitzetten, dan de knoppen en GAME en A-DSX tegelijk indrukken op het toestel zelf en dan terwijl je de knoppen ingedrukt houdt, toestel aanzetten.

Check ook even of je de juiste ingangsbron hebt geselecteerd. Druk voor de zekerheid op de knop 'TV audio' op de afstandsbediening.

HDMI kan een grotere bandbreedte aan en heeft de voorkeur boven optisch.
Optisch gaat volgens mij tot DD, DTS audiosporen en kan de audiosporen(TrueHD, DTS HD e.d.) van de laastste jaren niet aan.

Marvin

Ja er kan meer data doorheen.
Maar voor de tv wordt er geen tru-hd uitgezonden, Netflix en YT ook niet dacht ik.
Dus is een optische kabel voldoende.
Maar als het via HDMI kan en het blijft stabiel werken, dan gebruik je dat gewoon.
Resetten en opnieuw beginnen.

Toxiq

Tof, ga ik morgen proberen ! nu met 1 oor muziekluisteren  :yes:

Toxiq

Hier bleef even het eea liggen

Inmiddels uitgevonden, de tv heeft ARC, maar hoe werkt dat dan ?
Wij hebben T-mobile TV, die komt binnen op HDMI 1 van de tv, word er dan via HDMI 3 geluid naar de versterker gestuurd, of kan dat niet ?

Verder ben ik ook nieuwsgierig naar wat voor bestanden er via de versterker afgespeeld kunnen worden ?
Stel ik zet een paar films op de NAS, kan ik die dan streamen naar de versterker (voor het geluid) en krijg dan via (MON1 = arc) beeld op de tv ?

Marvin

Op je tv zit een toegewezen ARC HMDI in/uitgang. 
Zal de eerste wel zijn, dus kabeltje wisselen.

Marvin

Ik denk niet dat hij films uit je netwerk plukt, alleen muziekjes. 
Maar dat is een aanname, kan het zo snel ook niet terug vinden online.

Toxiq

Dat vermoeden begin ik ook te krijgen

De tv heeft ook een netwerk aansluiting en kan dus ook films streamen
Nu was een eerder advies, geluid over HDMI (hogere kwaliteit) hoe doe ik dat dan, daar kom ik niet ucit
tv streamed, ARC geeft het geluid automatisch door (kan dat niet testen, heb nog geen kabel die arc geschikt is

OF

het tv over de optische kabel (selecteer op tv geluid via optisch en op de versterker gewenste poort kiezen)

Marvin

Moet allebei werken.
Als je tv geen DTS HD en dergelijke door stuurt is optisch goed genoeg.
Anders even door stoeien met de ARC.

Toxiq

Ah ok... dat klinkt hoopvol
Dat het ene HDMI kabeltje het andere niet is, werd gisteren wel duidelijk
Met het ene kabeltje geen beeld, de andere wel
Een kabel die ARC geschikt is heb ik nog niet (binnen)
Zodra die er is kan ik weer verder, ik weet nu in ieder geval dat het in principe zou moeten werken