SR6013 volume

Gestart door Artliner, oktober 29, 2019, 08:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Artliner

Ik ben nieuw hier en heb net mijn eerste marantz versterker gekocht. Het is een SR6013 geworden met een 5.1 set die bestaat uit KEF Q750 en Q550 + kube 10b. Ik heb alles ingesteld met Audyssey. Ik vind nu wel dat ik het volume op de marantz redelijk hoog moet zetten om normaal naar muziek of tv te kunnen kijken (rond 50). Ik heb het gevoel dat het geluid van de platenspeler nog stiller is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het aan de instellingen liggen of is het eigen aan marantz dat het volume hoger moet staan?

Marvin

Welkom.

Hoe hard die versterker moet is van een aantal factoren afhankelijk.
Bijvoorbeeld;
Hoe groot is de te vullen ruimte?
Wat voor gevoeligheid hebben de luidsprekers?
Wat is je referentie, wat voor jou normaal is kan voor een ander juist te hard of te zacht zijn.

De vraag is, kan het hard genoeg als je een draai aan die knop geeft?
Ik denk het wel, maar dat kan je zelf natuurlijk testen.

Die platenspeler, daar hebben anderen meer verstand van.
Maar het zou kunnen dat die gewoon laag uitstuurt en dan is een losse phono-pre wellicht aan te raden.
Maar ook hier geldt, als je aan die knop draait en het gaat harder dan je wenselijk is.
Dan lijkt het me dat er weinig is om je zorgen over te maken.

Daarbij kan je nog spelen met die room correction, ook daar hebben anderen meer ervaring mee dan ik.

Geduld,lees je wat in hier op het forum.
Doe of je thuis bent en vraag gerust wat.
In tussentijd zal hier vast wel meer staan dan enkel mijn antwoord.

marijnvdzaag

Klinkt wel normaal hoor. Ook dat de platenspeler zachter klinkt, want muziek op platen is meestal minder hard gemasterd. Heb je wel de phono-ingang gebruikt daarvoor (tenzij het een platenspeler met line-uitgang is)?
Zet maar 'ns een film aan op het referentievolume, dus 0dB of nummer 80. Is het oncomfortabel hard? Mooi, dan is het hard genoeg.

Artliner

De platenspeler zit op de phone ingang. Ik heb een los phone pre-versterkertje van NAD maar dacht dit hier niet nodig te hebben. Momenteel staat de televisie op en staat het volume op 61. Nu is het volume goed maar niet echt hard. Schaal gaat tot 98. Het volume durf ik nog niet vol open zetten of kan dat geen kwaad voor nieuwe luidsprekers?

Maus

De NAD kun je gebruiken, maar dan moet je een line ingang kiezen (Aux, CD, ofzoiets). Als je Phono gebruikt hoef je de NAD niet te gebruiken.

Marvin

Als je gewoon rustig het volume omhoog draait kan het geen kwaad, zolang het allemaal maar normaal blijft klinken uiteraard.

CBdicX

Citaat van: Artliner op oktober 29, 2019, 08:59:50
Ik ben nieuw hier en heb net mijn eerste marantz versterker gekocht. Het is een SR6013 geworden met een 5.1 set die bestaat uit KEF Q750 en Q550 + kube 10b. Ik heb alles ingesteld met Audyssey. Ik vind nu wel dat ik het volume op de marantz redelijk hoog moet zetten om normaal naar muziek of tv te kunnen kijken (rond 50). Ik heb het gevoel dat het geluid van de platenspeler nog stiller is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het aan de instellingen liggen of is het eigen aan marantz dat het volume hoger moet staan?

Volgens mij volkomen normaal.
Draai de knop maar eens naar 75 wat rond reference level zit, is voor de meeste mensen een onprettig hard nivo om naar te luisteren in een normale huiskamer.

Standaard staan de bronnen (source level) op 0 dB afgeregeld.
Het is mogelijk de bronnen die laag in volume zijn omhoog te zetten naar +12 dB, dat scheelt aanzienlijk en zal je direct het volume op de receiver zo'n 10 stappen terug kunnen zetten.
Ik moet Internet Radio (komt knal hard binnen) op -10 dB zetten waar de andere bronnen op +8 en +12 staan.

Artliner

Ik heb deze middag een plaat opgezet en het volume voorzichtig op 75 gezet. Het volume was zeker nog niet te luid. Je kon nog perfect tegen elkaar praten.

Marvin


blueznl

Ik heb een SR7011, deze staat meestal rond 50. Was voor mij ook even wennen (voelt erg hoog, maar dat is natuurlijk subjectief, had wel iets meer 'oomph' verwacht gezien het rendement van de speakers) maar het is hard genoeg.

Bij 70 krijg ik ruzie met de buren denk ik  8-)

Artliner

Bedankt voor de reacties. Zal ik dan toch eens moeten laten nakijken!

Stadium III

Marantz regelt icm audyssey het volume af op de 0 db schaal
Dat wil zeggen volume op 0 dan heb je de luidheid en geen eq meer zoals het afgemixt is met films end
Volume regeling 50 zegt me niks ik heb het volume anders staan van negatief tot positief 0 is dus audyssey punt
Bij mij - 30 gemiddeld nivo
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4