'Audiofiele dempers'

Gestart door Rob46, oktober 02, 2019, 09:56:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Nut en/of noodzaak? Wat doen de dempers wel .... of niet?



TurboMarco

Wanneer de behoefte er is om iets te dempen en die dingen doen wat er belooft word dan is het toch prima .

Dat gezegd te hebben kan je net zo goed dat audiofiele wel weg laten .

Dempers dempen ,wat ze niet doen is koppelen ,daar zijn dingen zoals spikes voor .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Bij de Action. 3 stuks 1,65 euro. Kurk.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

#3
Ik heb bij veel apparaten gezien dat onderin de voetjes vilt kurk verwerkt zit ,meestal zijn het wel de lichtere apparaten die eigenlijk niet eens onderhevig zijn aan resonanties of gevoelig zijn daarvoor .

Voor zwaardere apparaten zou ik rubber willen zien .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco



Bij aliexpress vier voor 1,50 ,kan je nog kiezen uit drie kleurtjes  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Rob46

Kunnen componenten van deze tijd überhaupt nog negatief reageren op trillingen etc.? Of verschilt dit per prijsklasse? Merk?

pameijer

Vraag is: wat wil je dempen??? Niet het geluid neem ik aan (dat doen die voetjes toch niet) dus blijven trillingen van je apparatuur over.... Maar, die trillen helemaal niet   :schater: . Nee echt niet. In een versterker zitten geen bewegende onderdelen, okay op de elektronen na dan. In een streamer ook niet en een cd-spinner heb ik ook nog nooit voelen trillen (een goeie dan, een ouwe ooit wel maar dan maakt SQ je toch niets uit).

Die voetjes worden af-fabriek gemonteerd met rubber zodat je niet je meubel beschadigt. Het doet  h e l e m a a l  niets met je muziekplezierbeleving (mooi woord!  :-D).
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Dat laatste betreft jouw persoonlijke ervaring neem ik aan? Je brengt het als een feit. Dat zal of per abuis zijn of om een reactie uit te lokken. Indien dat laatste; bij dezen, missie geslaagd 😏


Citaat van: pameijer op oktober 02, 2019, 16:36:06
Vraag is: wat wil je dempen??? Niet het geluid neem ik aan (dat doen die voetjes toch niet) dus blijven trillingen van je apparatuur over.... Maar, die trillen helemaal niet   :schater: . Nee echt niet. In een versterker zitten geen bewegende onderdelen, okay op de elektronen na dan. In een streamer ook niet en een cd-spinner heb ik ook nog nooit voelen trillen (een goeie dan, een ouwe ooit wel maar dan maakt SQ je toch niets uit).

Die voetjes worden af-fabriek gemonteerd met rubber zodat je niet je meubel beschadigt. Het doet  h e l e m a a l  niets met je muziekplezierbeleving (mooi woord!  :-D).

xander32

#8
Onder al mijn componenten zitten de voetjes welke de leverancier er onder heeft gezet, die voldoen. In het verleden heb ik wel wat geëxperimenteerd met verschillende voetjes, waaronder verschillende Vibrapods. Meerdere setjes zullen nog ergens rondzwerven op zolder, maar op eentje heb ik de nas gezet. Geen idee of het geluidtechnisch iets brengt, maar het ding trilde nogal en deze trillingen worden nu opgevangen door die dempers.

NB

Citaat van: mountainbiker op oktober 02, 2019, 10:05:27
Bij de Action. 3 stuks 1,65 euro. Kurk.

Die gebruik ik. Met een ronde gaten zaag op de juiste maat gezaagd en onder de voetjes gedaan.
Lekker dik.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

#10
Tegen krassen van het meubel of als je apparaten op elkaar zet maar verder?, geen idee wat ze doen. Ik heb ze nergens onder, voor mij is het flauwekul. Net als dat het geluid beïnvloed wordt door het meubel of rek of plank waar het in of op staat.
Onder de Thorens liggen halve oude bankpassen om deze waterpas te krijgen.
In het verleden, hifi.nl was nog een forum, was men in de weer met soorten karton waar men allerlei geluidstechnische kwaliteiten aan toe schreef. Later kwam masterbase en de luidsprekerskabels moesten van de grond, omgekeerde koffiekopjes waren de remedie . Nog later werd het karton ingeruild voor bamboe snijplanken van Ikea. Zo verzint men iets om bezig te blijven.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

NB

#11
Citaat van: renes59 op oktober 02, 2019, 19:50:19
Zo verzint men iets om bezig te blijven.

Dat is toch fijn, om bezig te zijn met je hobby.
Het verhoogt bij mij de pootjes v/d aparaten die op elkaar staan nog wat.
Daardoor wordt de boel minder warm, want er kan meer lucht omheen. Hier staat de boel bijna de hele dag aan.
Als het nog ergens anders goed voor is,  dan is dat mooi meegenomen.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

pameijer

Citaat van: Nb op oktober 02, 2019, 20:34:48

Als het nog ergens anders goed voor is,  dan is dat mooi meegenomen.

Het kan best mooi staan, is ook wat waard  :gp:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Rob46

Citaat van: Nb op oktober 02, 2019, 20:34:48
Dat is toch fijn, om bezig te zijn met je hobby.
Het verhoogt bij mij de pootjes v/d aparaten die op elkaar staan nog wat.
Daardoor wordt de boel minder warm, want er kan meer lucht omheen. Hier staat de boel bijna de hele dag aan.
Als het nog ergens anders goed voor is,  dan is dat mooi meegenomen.

Nuttige inzet[emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

renes59

Je bent dan wel bezig maar het moet wel enig nut hebben. Als het voor het uiterlijk is heeft dat nut dat is de discussie niet. Voor de geluidskwaliteit, toen meer dan nu, roept iemand wat en heel veel gaan er in mee. Luidsprekerkabels van de vloer om trillingen tegen te gaan, al sla je er met de hamer op hoor je dat niet, ja als je de kabel doormidden slaat. Cd speler 2x open en dicht doen voordat je de cd gaat afspelen, stond zelfs op YT.
Op hifi.nl was destijds de discussie over welk soort karton het beste klonk om onderzetters te maken voor je apparatuur. Men had ontdekt dat het karton waarvan de dozen waren gemaakt van een bepaald bananenmerk het beste klonk, dat roept bij mij dan grote vraagtekens op. Er waren nog veel meer van de onzinverhalen in omloop en ik denk dat sommige bedenkers ervan niet weer bijkwamen van het lachen als ze merkten dat het serieus genomen werd. Het zal nog steeds gebeuren.
Ik kan mij voostellen dat als je heel hard speelt met een buizenversterker met buizen erin die microfonisch zijn dat het misschien merkbaar is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.