DAC

Gestart door Rob46, oktober 02, 2019, 09:41:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lemon

Citaat van: Zep op oktober 20, 2019, 16:30:07
Een hele uitleg, lemon .....en hoe zit het volgens jou met de synchronisatie bij een optische kabel?

Kijk ook eens op deze wiki pagina:

https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Via SPDIF kunnen dus ook jitter problemen optreden en die lijken bij een optische kabel groter te zijn dan bij een coax kabel.

Zelf ben ik er voor om als consument een mediaspeler te gebruiken. Eentje die zelfstandig in staat is het FLAC / WAV / AIFF / ALAC etc van je NAS te halen. Of een ander opslag medium natuurlijk. Als je apparaat een ethernet ingang heeft, maak daar dan gebruik van en gooi je USB-DAC dan in de prullenbak.......

Audiofielen denken dat gescheiden modulen beter zijn. Dat komt omdat vroeger toen er nog platenspelers  bestonden ;-) die dingen veel brom, hiss en siss veroorzaakten. Enkel vanwege hun mechanische activiteit. Door het ding niet in te bouwen maar apart te zetten voorkom je die ellende.
Maar als je een harde schijf via ethernet met je mediaspeler verbindt dan heb je van die schijf geen last. Als de DAC en de mediaspeler een geheel vormen, mag je er van uitgaan dat de fabrikant intern de boel ook op orde heeft. Zodat het kloksignaal van de zogenaamde 'wordclock' alle componenten die er gebruik van maken, synchroon aanstuurt.
Via SPDIF kun je wel problemen krijgen, maar als je de adviezen van de leverancier opvolgt en enkel geadviseerde componenten zoals cd-speler etc gebruikt, zal dat wel meevallen.

Brutus

Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.

D.w.z. niet in een luisterruimte waar de akoestiek optimaal is en met een set speakers die meer kosten dan mijn auto. Het gaat om bij mij thuis wat daar luister ik namelijk.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

NB

Citaat van: Brutus op oktober 24, 2019, 15:29:28
Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.

Ik heb een Cambridge Dacmagic100 aangeschaft om het geluid van mijn T.V. via optische kabel naar mijn versterker aan te sluiten.
Ben daar nog steeds heel tevreden over en wil geen alles in een toestand.  :no:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Zep

Synchroon of niet, met de Chord tussen mijn Node 2i en de versterker klinkt het in mijn oren beter....misschien het effect van extra jitter?   :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Maus

Wbt de gehele discussie vinyl vs digitaal, van beide moet je een goede variant hebben. Als de plaat dus slecht is gemaakt hetzij door de digitale master hetzij door wat anders, is dat net zo slecht als een verkeerd opgenomen CD.

En je bent als studiotechnicus wel een ontzettende lul als je een 16bit 44k WAV zou versturen als master naar de platenperser.

Maus

Citaat van: lemon op oktober 20, 2019, 15:45:39
Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.

In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.

De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.

Tot zover het bovenste verhaal.
Ik heb gehoord 'van over dat' maar eigenlijk weet ik het niet precies. Wat valt er dan precies te gniffelen?
Tevens zegt 'de platenperser' niks, want ook daar heb je prutsers tussen zitten.

xander32

'Lemon', van nature zuur, of juist verfrissend 🙄


Citaat van: Maus op oktober 24, 2019, 22:42:35
Tot zover het bovenste verhaal.
Ik heb gehoord 'van over dat' maar eigenlijk weet ik het niet precies. Wat valt er dan precies te gniffelen?
Tevens zegt 'de platenperser' niks, want ook daar heb je prutsers tussen zitten.

xander32

In het verleden heb ik meermaals uitgeprobeerd of een dac een verschil bracht en steevast was de uitkomst ja.
De SBT klonk als renderer over de dac van de SA15s2 LE echt beter (het geluidsbeeld, detaillering, de tonaliteit) dan over zijn eigen dac, en dat zels via een optische kabel  :yes:. En met de Node 2 over de dac van de NA11 of via z'n eigen dac is dat niet anders. Verbonden met elkander via een digi coax. Al moet ik zeggen dat de Node z'n eigen dac zeker niet slecht presteert. De SBT en de Node kregen de content vanaf een nas middels een draadje.

En in mijn huidige hoofdtelefoonset is het de Node die als bron is aangesloten op de HD DAC1 welke als dac en versterker dient. Met elkander verbonden middels een digi coax. Echter kan ik hier niet duidden wat het aandeel in de geluidsverbetering van de dac is t.o.v. de versterker.


Citaat van: Brutus op oktober 24, 2019, 15:29:28
Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.

D.w.z. niet in een luisterruimte waar de akoestiek optimaal is en met een set speakers die meer kosten dan mijn auto. Het gaat om bij mij thuis wat daar luister ik namelijk.

JohnWx

Citaat van: xander32 op oktober 25, 2019, 06:33:29
'Lemon', van nature zuur, of juist verfrissend 🙄

Kan zo op een tegeltje  :gp:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

Verschillende dac's hier op 1 set gehad. Altijd behoorlijke verschillen kunnen horen. Zo heeft als voorbeeld de Metrum dac een totaal andere 'klanksignatuur' als een T&A dac. Zo vond ik de Metrum tegen het klinische aan en de T&A extravagant in de detaillering. Beide overigens zeer fraaie dac's, ieder uiteraard zijn/haar eigen voorkeur zeg maar. Bovendien hebben wij het hier wel eens vaker over de (door)ontwikkeling van de dac gehad. Ik krijg echter stellig het gevoel dat deze discussie nu wel uitgeblust is. Daarnaast zijn de meeste dac's van deze tijd gewoon goed en kunnen standaard bijna de meeste content, zo niet alle, vertalen. Zelfs in de all-in-one componenten zitten prima, misschien wel sublieme dac's. Zo heb ik met de Nova (en overigens ook al met de Atom) totaal geen behoefte aan een andere dac, wat overigens dus ook weer extra doosje en verbinding met zich mee brengt. Hoewel laatstgenoemde voor sommige onder ons een detail is  :-D

Brutus

Ik geloof dat er bij mij thuis meer winst te behalen is in de akoestiek/opstelling speakers/andere speakers dan in een externe DAC. Maar goed dat geldt voor mij thuis en volgens mijn oren  :-D :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Samro

Citaat van: Nb op oktober 24, 2019, 16:55:40
Ik heb een Cambridge Dacmagic100 aangeschaft om het geluid van mijn T.V. via optische kabel naar mijn versterker aan te sluiten.
Ben daar nog steeds heel tevreden over en wil geen alles in een toestand.  :no:
lees dit topic nu pas..
Vraagje, is de tv bij jou ook veel zachter dan de andere bronnen? Ik heb een Samsung tv en heb deze ook met een Cambridge magic 100 verbonden met optische kabel. Ik vroeg me af kun je de tv ook met de usb poort verbinden? Ik heb dat geprobeerd maar kreeg er geen geluid uit. Een driver instaleren via de Samsung tv lukte niet.

Rob46

Citaat van: Brutus op oktober 26, 2019, 16:46:56
Ik geloof dat er bij mij thuis meer winst te behalen is in de akoestiek/opstelling speakers/andere speakers dan in een externe DAC. Maar goed dat geldt voor mij thuis en volgens mijn oren  :-D :wink:

Ik ben van mening dat je hier een heel goed punt hebt. In de basis is dit van essentieel belang om een fraaie weergave te creƫren.

Maus

En soms kun je daar niets (meer) aan verbeteren dus is de winst ergens anders te behalen. Niet dat de akoestiek verbeterd, maar je geluid kun je wel degelijk aanpassen.