10 geboden van troubleshooting

Gestart door tbanis55, september 25, 2019, 08:30:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tbanis55

10 geboden voor troubleshooting
============================

1 Veiligheid eerst ! Ken je beperkingen !
•   Gebruik deugdelijke gereedschappen,  en beperk je tot je bekwaamheden!

2 Als een probleem een "show-stopper" is, focus op een alternatief om de "show" door te laten gaan
•   Alternatieve oplossingen kunnen een klant mogelijk weer tevreden stellen

3 Niets doen is fout, wel overwogen niets doen kan goed zijn
•   Soms lost een probleem zich na korte tijd "vanzelf" op , denk bijv. aan z.g. watchdogs in routers/switches

4 Toeval bestaat
•   Geen uitleg nodig

5 Communicatie is een must als er met meer mensen aan een probleem gewerkt wordt
•   Hou elkaar goed op de hoogte om risico's en onnodig werk te voorkomen

6 Je ziet vaak meer dan je denkt
•   Kijken, kijken, kijken.....,  probeer de situatie te visualiseren!

7 Blijf niet hangen aan je eigen conclusies
•   Ervaring is mooi, maar 2 weten (meestal) meer dan 1

8 De veronderstelling is de moeder van alle blunders
•   Aannames zijn te vaak "killing" bij het oplossen van storingen

9 Vertrouw op de combinatie van logica en intuitie
•   In het kort:  "KNOW HOW" is belangrijk.

10 De storing zit niet altijd daar waar je hem verwachte
•   Bij moderne (internet) techniek heb je vaak te maken met een up- en down-link; zijn beide OK?
           
Vanuit mijn ervaringen zijn op al deze punten voorbeelden te noemen waar de troubleshooter nogal eens op het verkeerde been gezet wordt.  Deze 10 geboden kunnen hier behulpzaam in zijn, mogelijk als aanvulling op trainingen