Marantz pm7005 + kabels

Gestart door johanus, september 23, 2019, 23:00:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanus

Hallo iedereen,

Ik heet jo en ben nieuw hier,maar niet op hifi gebied :-)

Ik heb bij het inlezen verschillende eigenaren van de pm7005 gevolgd,maar is/was voor mij niet
echt duidelijk welke kabels deze eigenaren gebruiken.Ik wil dus vragen of de eigenaren van de
pm7005 mij willen berichten welke kabel(s) en wat jullie ervaring dan is.

Btw, de pm7005 heb ik nog.

Bvd, Gr, Jo

Stadium III

Kabels is naar eigen inbreng
Je kunt het zo gek maken als je wil
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

tbanis55

StadiumIII heeft helemaal gelijk.

Tuurlijk zijn wat robuste connectors en kabels mechanisch wat beter. Zeker als je ze frequent wijzigt van aansluiting maar daar hebben we het wel mee gehad.

Voor audiosignalen ligt de lat niet zo hoog gezien het frequentiebereik tot 20 KHz.   Digitale (gemoduleerde) signalen zijn wat dat betreft meer kritisch.

Voor de voeding (230V)  zou ik me maar geen zorgen maken m.u.v. een omgeving die gevoelig is voor blikseminslag.  Daarvoor zou ik zeker in de groepenkast een OVP (Over Voltage Protection) plaatsen.

Van een goede voeding in een versterker en/of receiver (of anderzijds) mag verwacht worden dat de voeding een stabiele spanning levert zonder fluctuaties of andere bijverschijnselen.
Schakelende voedingen kunnen, als de kwaliteit niet zo best is, wat ruis genereren. In de praktijk komt dat gelukkig niet zo vaak voor.

Voor de luidsprekers geldt dat dit afhankelijk is van het afgegeven vermogen van de versterker.  Duidelijk zal zijn dat het niet zinvol is om 2,5mm2 kabel te gebruiken voor een 20W versterker (wel stevig maar niet echt nodig). Voor gewoon huiskamer gebruik volstaat 0,75 - 1 mm2 prima.
Natuurlijk over een afstand tot ca. 10m.

Er zijn echter de nodige "broodje aap"  verhalen waarbij aangegeven wordt dat met een super kwaliteit kabel van merk "X" opeens meer hoge en/of lage tonen te horen zijn.
Voor de technici onder ons: Uiteindelijk spreken we over een passieve component vallend onder de term "vierpool".

Good luck
Ton

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

Ik zeg Gamma, maar je kan en mag er ook duizenden euro's aan uitgeven als je wilt.

johanus

Bedankt voor jullie reactie notworthy

Dus kabels zoals interlinken en speakerkabels hoeven dus niet van het zelfde merk te zijn ivm bv
homogeniteit?

Gr, Jo

Stadium III

Liever geld in speakers steken dan kabels
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Paul

Dus geen kabel fabels meer ?  :roll:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Citaat van: Paul op september 24, 2019, 19:46:17
Dus geen kabel fabels meer ?  :roll:
Nee voor mij niet maar ik spreek voor mij alleen. Maar ja, jij weet ook dat de meningen verschillen. 8-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

johanus

Erg bedankt voor jullie reactie en zal ik het verloop en ervaring met de keten met jullie zo snel mogelijk delen.

Gr,Jo

xander32

Ik heb positieve (maar evenzo ook negatieve) ervaringen met verschillende kabels. Netsnoeren, interlinks en ls kabels kunnen echt een positief verschil maken. Echter betreft dat de "puntjes op de i" en zal niet iedere willekeurige merk kabel dat verschil geven. Een kwestie van uitproberen en/of afgaan op ervaringen van anderen.

Maar hoe dan ook, eerst dient m.i. de basis op orde te zijn; de akoestiek, ls die passen in die akoestiek, zorgvuldige plaatsing van de ls, een passende bron, passende versterking.

Rob46

Eerst de match (onder)zoeken en als laatste inderdaad met verschillende kabeltjes aan de gang [emoji106]

renes59

#12
Ik ben bij diverse kabeltests geweest en nooit verschil gehoord. Er deed eens een kabel mee
met van die ingebouwde spoeltjes erin, we dachten allemaal dat we verschil hoorden, dit kwam vooral om dat we wisten dat die kabel op dat moment aan de versterker zat. Blind luisteren en het was niet hoorbaar.
Er is eens iemand bij mij geweest van een ander audio forum mrt allemaal kabels bij zich. Netkabels, interconnects alles. Ik hoorde geen verschil hij wel maar minder dan verwacht. Het lag aan mijn Gamma stekkerblok met kinderbeveiliging, op die manier kwamen zijn netkabels niet tot hun recht. Ik zei dat het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de set lag en in het bijzonder de buizenversterkers.
Voor heb ik de ideale interconnect, namelijk dezelfde kabel die ook in de versterkers is gebruikt. Kabel die vroeger gebruikt werd in Ericsson mobiele telefoons op kritische plaatsen. Niet vragen wat de kritische plaatsen waren dat weet ik niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Ieder zo z,n meuk, als kind vond ik de fabeltjeskrant ook leuk.
Believer of non believer doe wat je denkt wat goed is.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Citaat van: Paul op september 25, 2019, 20:13:18
Ieder zo z,n meuk, als kind vond ik de fabeltjeskrant ook leuk.
Believer of non believer doe wat je denkt wat goed is.
Fabeltjekabels? 8-)
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.