Probleempje Dussun D9 rechter luidspreker uitgang OPGELOST!

Gestart door Audiophylia Nervosa, september 18, 2019, 07:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiophylia Nervosa

Hallo mede forummers,

Ik heb een probleempje, misschien heel klein (of niet) maar wel ontzettend irritant en storend.



Ik ben in het bezit van een Dussun D9 Multi Channel  versterker welke er heel mooi uit ziet en op een klein dingetje na, heel goed functioneert.



Het rechter kanaal heeft een storing in het geluid. Het kanaal geeft signaal/muziek en werkt mee op de volume regeling maar het signaal wat er uitkomt is wel wat de bron aanstuurt maar geeft een geluid alsof hij net iets naast de FM-zender staat of beter nog verwoord, of de spreekspoel in de speaker beschadigd is.








Ik heb alles uitgesloten m.b.t. bekabeling en aansluitingen dus daar ligt het niet aan. Ik ben wat dat betreft A-technisch maar heb toch even de klep van de motor afgeschroefd en wat foto's gemaakt. Elke eindversterker in de kast heeft een aantal LED-lampjes welke ook allemaal branden dus het lijkt mij geen spanning probleem. De versterker heeft 5 speaker uitgangen (FR, FL, SR, LR en Center). FR en SR heb ik ook geprobeerd en op beide komt hetzelfde euvel voor.

Jullie voelen hem al aankomen wat de vraag wordt/is:

Is er iemand die dit fenomeen herkend en er ook de vinger op kan leggen wat het euvel zou kunnen zijn.

Ik hoop dat er nog wat eer aan te behalen is want op zich is dit nog wel een hele mooie en goede tank van een versterker (32 kilo) met metalen AB en wat nog mooier is, je moet maar eens kijken naar de Red Rose Music M1 waar de naam Mark Levinson aan hangt.

Ik zie met veel belangstelling jullie reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maarten110

Citaat van: KI-Pearl op september 18, 2019, 07:55:50

Het rechter kanaal heeft een storing in het geluid. Het kanaal geeft signaal/muziek en werkt mee op de volume regeling maar het signaal wat er uitkomt is wel wat de bron aanstuurt maar geeft een geluid alsof hij net iets naast de FM-zender staat of beter nog verwoord, of de spreekspoel in de speaker beschadigd is.


Hoi Marcel,

nou ben ik geen enorme techneut maar ik lees dat je al enkele dingen hebt kunnen uitsluiten.

Wat ik alleen mis is of je ook je bron hebt uitgesloten, als je een andere CD speler ofzo pakt, blijft dan het probleem?

Ook zou je achterop de Dusson even een andere ingang pakken met de bron waar je het probleem mee ervaart. Blijft het probleem bestaan dan sluit je ook de ingangen aan de achterzijde uit.

Heb je ook je luidpsrekers al eens gewisseld? Je hoeft ze dan niet te verplaatsen natuurlijk maar als je de rechterkabels even op de linkerspeaker aansluit (en andersom natuurlijk), blijft dan het probleem in dezelfde speaker bestaan? Dan ligt het aan je speaker.

Gezien je uitgebreide startpost heb ik het vermoeden dat je ook dit al getackeld hebt, ik mis het echter even in je verhaal dus voor de zekerheid opper ik het maar even.

groet

maarten


Audiophylia Nervosa

Hallo Maarten,

Bedankt voor de reactie.

Ik zal nog even een kleine aanvulling op het verhaal doen.

Ik heb diverse andere ingangen gebruikt, 3 verschillende sets luidsprekers en links/rechts verwisselt, een Onkyo CD-speler op zolder, een DAB+ radio op zolder, een Astin Trew CD-speler.

Dus, zoals hierboven aangevuld, denk ik dat ik alles wel heb uitgesloten. Ik denk dat het meer een printbaan of los contact kan zijn, zeg ik als leek!

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maarten110

Graag gedaan marcel, hoe meer informatie we hebben hoe beter je geholpen kan worden.

maar dan houd het voor mijn helaas op wat ideeen  nopompom




Maus

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, versterker kraakte maar toch hoorbaar muziek. Na meting bleek de halve sinus nog maar te werken, was in mijn geval een onderbroken weerstandje. Lijkt iets simpels maar het was avonden zoeken...

TurboMarco

Je kan één van de forum techneuten of audioservice te Elst er na laten kijken .
Tot die tijd zou ik hem niet aan zetten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Lijkt mij een defecte eindversterker ....maar het kan ook in de pre-amp zitten.
Probleem isoleren heeft prioriteit en is vrij makkelijk te doen.....daarna met de dgm en scope aan de gang.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maarten110

Citaat van: SB_Marantz op september 18, 2019, 12:12:39
Lijkt mij een defecte eindversterker ....maar het kan ook in de pre-amp zitten.
Probleem isoleren heeft prioriteit en is vrij makkelijk te doen.....daarna met de dgm en scope aan de gang.

ik neem aan dat je dit kunt isoleren door de jumpers weg te halen en er een andere eindversterker aan te hangen?

Dan gebruik je de Dusson als pre en weet je meteen of het aan de pre of eind-amp ligt, am i right?

Audiophylia Nervosa

Hallo mede Forummers,

Het voor-/eindversterker verhaal had ik zelf nog niet over nagedacht. Dit is inderdaad wel even de moeite waard om even uit te proberen om te achterhalen in welk gedeelte nu het probleem zit.

Ik heb dan wel geen voorversterker, maar heb wel een CD-speler mer variabele uitgang en kan deze dus als voorversterker dienst laten doen.

Om te zien of de eindversterker defect is, kan ik mijn Tripath versterker gebruiken waar ik de voorversterker van de Dussun op aansluit.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maarten110

Citaat van: KI-Pearl op september 19, 2019, 07:30:53

Ik heb dan wel geen voorversterker, maar heb wel een CD-speler mer variabele uitgang en kan deze dus als voorversterker dienst laten doen.


Hoi Marccel,


Je hebt je CD speler niet nodig want je kunt al isoleren door je Tripath als eindversterker op je Dusson Pre-gedeelte aan te sluiten.

Ben je het probleem kwijt dan is je eindversterker in de Dusson de boosdoener. Blijft het probleem dan zit het hem in je voorversterker gedeelte van de Dusson.


Audiophylia Nervosa

Citaat van: Maarten110 op september 19, 2019, 08:29:52
Hoi Marccel,


Je hebt je CD speler niet nodig want je kunt al isoleren door je Tripath als eindversterker op je Dusson Pre-gedeelte aan te sluiten.

Ben je het probleem kwijt dan is je eindversterker in de Dusson de boosdoener. Blijft het probleem dan zit het hem in je voorversterker gedeelte van de Dusson.

Ja, dat klopt. Maar ik moet zowel het voorversterker gedeelte testen als ook het eindversterker gedeelte.

Als ik het eindversterker gedeelte wil testen, dien ik een Pré aan te sluiten en dat is in mijn gevald een CD-speler met variabele uitgang.
De Tripath heeft alleen maar één line ingang en een paar luidspreker uitgangen dus deze is als Pré niet geschikt.

Als eindversterker kan ik de Tripath dan wel weer gaan gebruiken omdat ik de Dussun Pré uitgang dan kan aansluiten op de line ingang van de Tripath.

Ik dien dus zowel de voor als de eind versterker uit te sluiten.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maus


Audiophylia Nervosa

Ik heb vandaag even e.e.a. gebprobeerd en kan melden dat het niet aan de voorversterker ligt.

Heb de variabel uitgang van de CD-speler direct op de eindversterker aangesloten en het vreemde geluid komt ook hier in terug.

Ik denk dat deze versterker met een klein defect in de verkoop gaat want hier beleef ik geen plezier aan, heb ook geen zin om te gaan lopen leuren voor reparatie, daar is die tank veel te zwaar/onhandelbaar voor.

Tot zover de update.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Audiophylia Nervosa

Hallo forummers,

Ik als A-technisch kan melden dat het probleem met de Dussun D9 is opgelost.

Hij is verkocht :yes:

De koper heeft iemand in zijn omgeving welke technisch aangelegd is en de versterker even onder handen zou nemen.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.