Marantz 6100 issue met condensator ?

Gestart door valkyrienineball, december 09, 2020, 09:00:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

valkyrienineball

Ik heb al jaren met veel plezier mijn 6100 draaitafel in gebruik, een heerlijk spelende platenspeler waar een fantastisch mooi geluid uit komt.
Dit komt mede ook door de Grado Prestige Gold die ik er op gemonteerd heb.

Iedere keer als ik een plaat gedraaid heb echter heb ik wel een issue met het automatisch afslaan van de speler.
De arm gaat netjes terug en vervolgens schakelt de 6100 zichzelf uit met een vrij hard geluid.

Ik vermoed dat dit hem in de condensator C1 zit, die zit er inmiddels ook al zeker 40 jaar in en moet mogelijk vervangen worden.

Op vinyl engine heb ik voldoende info kunnen vinden hierover maar kon niet helemaal goed achterhalen of deze condensator gemakkelijk te vervangen is.
Ik kom er met de schematische tekening en de explosie tekening niet helemaal uit.

Is er hier iemand die deze procedure al eens gedaan heeft ?

groeten,  Bart

valkyrienineball

Ik ben er al achter, het is inderdaad de condensator.
Op het forum zag ik een draad van Age, mooie foto's trouwens.

Ik ga de bout opwarmen......

Groeten,  Bart

Age

Marantz SR-7010 / 3 x Marantz PM-700 / LG 60PB560V PLASMA TV / Marantz 6100 & DUAL SC621 platenspeler / Pro-Ject Tube Box II phono-voorversterker / HTPC
Tannoy R3 front /  RC center / R2 rear-back / R1 back/4 Tannoy mR High / Sub: SVS PB-1000

valkyrienineball

Was het moeilijk de condensator te vervangen Age ?
Ik zie dat de poten lang zijn gelaten, omgebogen en dubbel gesoldeerd namelijk:





Verder ziet ie er onberispelijk uit van binnen:



En dan nu maar de bout warm laten worden.

groeten,  Bart


valkyrienineball



Daar heb je de rakker, nee....die ziet er uit alsog die nog jaren meekan....... nonono



Letterlijk het plastic kapot gedrukt.

Het viel mee de condensator er uit te halen, gelukkig.

Nu nog even een nieuwe halen.

Hoewie Loewie

Je hebt echt geluk gehad. Die dingen willen nog wel eens in een dikke stinkende rookwolk op gaan. En zo te zien, zat deze er niet ver meer van af. frusty Ze worden gekscherend ook wel Rifa Rookbom genoemd.........

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

Ik ben nu druk aan het zoeken naar een nieuwe, ik vond bij Conrad deze:

https://www.conrad.nl/p/rifa-pmr209mb5470m100r30-ontstoringscondensator-radiaal-bedraad-0047-f-1-stuks-456128?searchTerm=RIFA&searchType=suggest&searchSuggest=product



Zou die ook geschikt zijn ?

En volgende vraag, maakt het uit of hoe ze gemonteerd zitten ?
Ik zie geen plus of min er op staan namelijk.

Dank ook voor je hulp en opmerkingen.

Maus


valkyrienineball

Dank je Maus.

Ik ben niet zo thuis in electronica maar ik zie wel dat die 0.1 µF is ipv 0.047 µF

Wat is het verschil dan ?
Ik wil mijn geliefde draaitafel niet kapot maken.......

groeten,  Bart

Maus

Ik weet niet wat de waarde is van de huidige, dat staat denk ik op de bovenkant. Ik zocht op google op 271M en vond 100nf. Vandaar de link.

Hoewie Loewie

Hoi. Ik heb een NAD 7030 receiver gehad met zo'n Rifa ontstoringscondensator (die in rook was opgegaan, schrok me kapot :|). Ik had er toen foto's van gemaakt en die heb ik er even bij gezocht. Ik zie dat het dezelfde Rifa PME 271M is als in jouw platenspeler. Bovenop die van mij staat de waarde 0,047 uF. Zie foto:


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Maus

Kijk, daarom vond ik niet de goede waarde. Er zijn er meer met dat opschrift 271 blijkbaar :)
Neem de originele waarde en je zit zeker goed. Bestellen kun je ook doen bij Okaphone, die hebben ze ook.

valkyrienineball

En inmiddels zit de nieuwe condensator er in, dat ging gelukkig zonder problemen.

De speler opnieuw ingesteld en ze speelt weer de sterren van de hemel.

Nu nog op zoek naar de oorzaak van een brommetje maar die is gauw opgelost.

Dank voor het meedenken.

Groeten,  Bart

Hoewie Loewie

Mooi. Welke waarde heb je er nu in gezet?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

valkyrienineball

Ik heb dezelfde waarde aangehouden, dus 0.047 µF

De oude condensator zit met de lange pootjes naar boven verbogen, voor degenen die ditzelfde willen gaan doen.
De rode kabel heb ik er even voor moeten verwijderen om de soldeer weg te kunnen halen.

Monteren was zo gepiept.

Ik was slechts 50 cent kwijt voor de condensator  maar wat een verschil...... pompom