koptelefoon uitgangsimpendantie marantz sr 7000

Gestart door henkchr, september 05, 2019, 17:08:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkchr

Hallo allemaal,
Ik heb al vele jaren een marantz av surround receiver sr 7000 .

Nu wil ik een nieuwe koptelefoon gaan aanschaffen en ik zou graag willen weten hoeveel de uitgangs impendantie van de koptelefoon uitgang is.
Want de kopelefoon moet minimaal 8 keer deze impendantie zijn.

Hoe kom ik erachter hoe hoog deze is want ik zie deze in de handleiding nergens staan.


renes59

#1
Ik zou een koptelefoon kopen met een wat lagere weerstand die willen fatsoenlijk hard. Als je bv één koop van 600Ohm dan is het maar de vraag of deze hard genoeg wil. Liever 250 dan 600 Ohm, nog lager kan ook die van mij is 40 Ohm. Kan ik aanraden een Audio Technica, ATH A900 LTD.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

henkchr

Dank voor de tips !

Heb van marantz vernomen dat de koptelefoon uitgang een impendantie heeft van 330 Ohm.

Denk dat een hoge impendantie telelefoon dan beter is ?

renes59

#3
Ik zou gewoon die koptelefoon kopen die het beste in de oren klinkt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Juist. Ik heb er nog nooit op gelet en ze doen het allemaal.

xander32

Jouw redenatie klopt volgens mij niet; de impedantie van de hoofdtelefoon zou toch bij voorkeur duidelijk lager moeten liggen dan die van de versterker 🤔

Citaat van: henkchr op september 05, 2019, 17:08:54
Hallo allemaal,
Ik heb al vele jaren een marantz av surround receiver sr 7000 .

Nu wil ik een nieuwe koptelefoon gaan aanschaffen en ik zou graag willen weten hoeveel de uitgangs impendantie van de koptelefoon uitgang is.
Want de kopelefoon moet minimaal 8 keer deze impendantie zijn.

Hoe kom ik erachter hoe hoog deze is want ik zie deze in de handleiding nergens staan.

henkchr

Ik kom overal dit tegen :

Een stelregel is dat de impedantie van de hoofdtelefoon minimaal 8 keer zo groot is als de uitgangs-impedantie van de versterker. Dus bij een impedantie van 16 Ohm moet de uitgangs-impedantie van de versterker 2 Ohm zijn.



renes59

#7
Ik ken die regel niet en heb er zodoende ook nooit rekening mee gehouden. Zal ik ook nooit doen want alle koptelefoons die ik heb gehad deden het gewoon goed. Diverse Beyerdynamics gehad met allemaal een verschillende weerstand, geen probleem. De één wil wel harder dan de andere. Heb nog nooit een verkoper hiet over gehoord, zou me er niets van aan trekken van die regel. Kopen welke jij het beste vindt klinken.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

... ik weet enkel dat een hoofdtelefoon met een lage weerstand eenvoudiger is aan te sturen. Mijn P9 heeft een weerstand van slechts 22 Ohm. Daarmee is die zelfs nog door een telefoon aan te sturen. De Marantz versterker brengt echter duidelijk meer kleur en dynamiek.

henkchr

Een koptelefoon van 22 ohm of een lage weerstand koptelefoon is meer geschikt voor mobiele apparaten.



renes59

#10
Citaat van: henkchr op september 20, 2019, 14:51:35
Een koptelefoon van 22 ohm of een lage weerstand koptelefoon is meer geschikt voor mobiele apparaten.
Die zijn geschikt voor alle apparaten. Ik heb alle soorten gehad, van 600 Ohm tot 40 Ohm, die met lage weerstand bevallen het beste. Niet wat klank betreft, dat maakt mij niet uit maar wat volumeregeling betreft.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ik hang alles overal aan, een beetje redelijke smartphone kan ermee overweg hoor..

xander32

Een hoofdtelefoon met een lage weerstand kan zelfs door een telefoon aangestuurd worden en dat is m.i. een pre t.o.v. een hoofdtelefoon waarbij dat niet kan. Ik zie het als speakers met een hoge gevoeligheid waardoor ze ook door een buizenversterker aangestuurd kunnen worden, maar dat maakt ze voorts niet minder geschikt voor andere vormen van versterking  :wink:

Citaat van: henkchr op september 20, 2019, 14:51:35
Een koptelefoon van 22 ohm of een lage weerstand koptelefoon is meer geschikt voor mobiele apparaten.