Marantz 2216 eindtrap probleem

Gestart door Lucasb90, augustus 25, 2019, 22:29:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucasb90

Beste leden,

Ik ben bezig met een Marantz 2216. Een kanaal werkte niet en bleek een kapotte transistor in de eindtrap. Toen ik eenmaal toch bezig was heb ik gelijk de elco's vervangen volgens de servicemanual. Elco's binnen, zijn ze anders dan de elco's die er al in zitten (de orginele). Andere waardes. Ik dubbel en dubbel checken. En sommige elco's zijn anders dan de servicemanual aangeven. Iemand anders ook ervaring mee? Gaat om de Marantz 2216, niet de 2216B.

Hoor het graag!

HAL9000

Hallo Lucas,

Ja die nieuwere elko's zullen veel kleiner zijn. Tenzij je een verkeerd ''form factor'' of lay-out hebt besteld zoals SMD ipv trough hole.  Vaak bij deze 2216's zijn inderdaad de eindtorren kapot TO220 een groene PNP en grijze/zwarte NPN variant.
Goed kijken als er niks anders door is gegaan. En alles goed door solderen. Bij de 2216B zou je ook eens kunnen kijken om de voeding transistor die aan het koellichaam zit te vervangen. Die oxideren ook vaak.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lucasb90

Hoi Jon,

Dank voor je reactie! Ik ga je punten ook meenemen.

Betreft de condensators bedoel ik niet de grote. Ik bedoel dat de waardes van de condensators (voltage en uf) die ik eruit heb gehaald (die bleken orgineel) niet kloppen met de waardes die de service manual aangeeft. En twijfel of ik nu de waardes volgens de service manual moet aanhouden of de waardes van de oude elco's moet gebruiken.

Ook zijn de emmitter weerstanden doorgebrand, die kan ik vervangen voor flameproof weerstanden of zijn er betere alternatieven?

SB_Marantz

Wat er in het SM staat hoeft niet altijd overeen te komen met wat er in het apparaart zit.
De fabrikant kan zonder opgaaf van redenen het ontwerp veranderen.

Gewoon aanhouden wat er in zit.

Voltage mag altijd hoger zijn ...de cap. gelijk houden.
Flameproof R's?
In deze kleine receiver zitten uit mijn hoofd 3 Watt emitter r's maar dat mg je gerust verhogen naar 5 Watt.
3 Watt is ook lastig zo helemaal niet meer aan te komen.
Geoxideerde Tr's .....je kunt de leads gewoon schoonmaken en terug plaatsen mits de Tr nog goed is maar vervangen kan ook.
De oxidatie kan de behuizing niet inkruipen namelijk.
Als de gain nog voldoende is is er niets aan de hand.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Lucasb90

Heel erg bedankt voor de reactie! Dan heb ik daar een fout gemaakt.
Is een oranje cap een low leakage cap?

Dank voor alle tips. Ik kan weer even verder.

Lucasb90

Beste leden,

Ik heb alle elco's gecheckt en die kloppen. Heb de transistors vervangen , maar de voltage blijft omhoog lopen. Tot 50v! Op linker kanaal en 25 op rechter kanaal.

Zelf probeer ik alles door te meten maar ik kom er niet uit. De emmitter weerstanden heb ik vervolgens ook vervangen maar dat heeft niet geholpen.

Nu geen idee waar ik verder moet zoeken

Brutus

Denk dat je hem naar één van bovenstaande heren moet brengen dan komt het 100% goed!
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20


tbanis55

Hoe is het met de drivers van de eind-torren?
Ook hier geldt:  dingen gaan niet zo maar stuk.

Iets te roepen over de diodes die over de eindtorren staan?
Kijk ook even of er ergens een onderbreking is;  dit beinvloed je meting.


gr.
Ton