Advies gevraagd inzake PM80

Gestart door MarantzPhilipsFan, augustus 12, 2019, 15:25:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarantzPhilipsFan

Ik vond het wel een goed idee om wat van mijn audio geschiedenis te delen https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,16617.0.html, dat heb ik gisteren hier ergens anders op het forum gedaan. Maar nu met verder klikken deze sectie gevonden.. En hier moet ik denk ik zijn.


Nu ik terug ben in NL na 3  jaar buitenland en ik toen ik vertrok alle apparatuur had weggedaan probeer ik nu met beperkt budget een leuk setje bij elkaar te sprokkelen.

Het is gelukt, maar ik ben niet zo tevreden. Wat heb ik nu staan en wat voor ervaring heb ik daarbij:
- Kef Q55.2 (zijn op zich geweldige speakers, ik had ze eerder gehad voor mijn vertrek ook en ze klonken toen de tijd met een Yamaha CA-810 zo vol, helder, crisp en vol..).
- Marantz PM-80.
- Technics CD SpelerSL-PS6120A.

Dit heb ik via Marktplaats bij elkaar gesprokkeld.. Ook in de afgelopen maanden wat andere spulletjes gehad, maar dat beviel niet en ging er dus weer uit. Marktplaats beschouw ik dan ook echt als een soort ruil platform. Wat op zichzelf super handig is.

Bij de diverse aankopen zelfs (en miskopen) soms mooie kabeltjes erbij gekregen, hoewel niet van de merken, maar al aardig dik.

Alleen: ik ben niet helemaal blij met het geluid.

De KEFs klinken een beetje dof..

De Q55.2 staat bekent om zijn lichte uitdroging en vervorming van de conus van bas/mid-hoog. Dat hadden mijn oude Q55.2's ook al. Ik had er toen mbt het geluid geen last van. Bij de verkoper thuis heb ik ze beluisterd op een vrij nieuw ogende  DENON AV- versterker en het klonk daar gewoon veel en veel voller en helderder.

Nu denk ik dus, ondanks dat ik een kinderwens in vervulling heb laten gaan, dat de PM-80 het niet doet voor mij.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en oplossingen?
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

MarantzPhilipsFan

#2
Citaat van: Frits op augustus 12, 2019, 19:08:49
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=8197.0

Altijd leuk om even te lezen.

Groet,
Frits

Dag Frits,

Gelezen! En de meningen zijn enigszins verdeeld, maar de PM 80 dus laten reviseren is dus het beste.
Ik zat vanmiddag aan mijn post te denken en kwam ook wel tot het inzicht dat mijn kritiek wel heel ferm is,
hij doet het op zich goed, hij plaats instrumenten van bv een Phill Collins live concert mooi in de ruimte..

Weet je wat, ik haal de versterker even uit de kast en maak 'm open. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Dan krijg ik misschien iets te zien dat helpt bij de diagnose.

Zijn/is er iemand op dit forum die het leuk vind om een PM weer tot leven te 'kussen''?

Op Marktplaats is er iemand die Herman Nijhuis, uit Alkmaar, die een reparatie aanbiedt van een Marantz. Ik moet wel zeggen: hoe doet het wel, maar niet zo strak denk ik weleens.

-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

SB_Marantz

De luidsprekers, akoestiek en de kwaliteit van de opname zijn verantwoordelijk voor het geluid.
Versterkers e.a. hardware zijn dat in veel mindere mate...bijna nihil.
OF de versterker of andere bronnen moeten scheef versterken.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn in het geval van de PM 80 maar dat zou je zichtbaar moeten maken m.b.v. een scope en square wave pm dit te bevestigen....piece of cake overigens.
Verder schrijf je over uitdroging en zelfs vervorming van de conussen van de kef?
Lijkt me geen goede zaak, mits dat daadwerkerlijk het geval is.

Een voorbeeldje:

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,16159.0.html



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MarantzPhilipsFan

#4
Na wat nauwkeurig testen en sleutelen aan de opstelling constateerde ik het het volgende, en loste  het als volgt op:

Linker speaker veel af en toe uit, klonk krakerig.
kabels nagelopen en zitten frotten aan de aansluiting van de kabel en het 'koperen' plaatje dat de biwiring moet regelen wanneer je 1 kabel gebruikt. Als ik eraan zat kwam het geluid soms terug.

Oplossing.
Bi-wiring 'koperen' plaatje verwijderd en een tweede kabel aangelegd.
Op groep A: de lage tonen.
Op groep B: de tweeter.

Resultaat.
Gekraak en uitvallen is verleden tijd.

Toen ben ik de geluidskwaliteit gaan beoordelen. CD erin, CD eruit. Van technics, naar Philips en weerterug..


Constatering
Stemmen komen door de muziek heen niet tot hun recht. Joe Cocker klonk flets en instabiel... (huh, Joe Cocker flets??).

Oplossing.
Een even oude CD speler van Philips uit de kast gehaald, de CD-610. Regelmatig en met diverse nummers switchen tussen de spelers. High-mid tonen zijn bij de technics iets helderder en gaan meer de ruimte/breedte in. Voeren als het waren verder, maar het mid naar de bassen toe is matig vergeleken met de Philips. En de stem van Joe Cocker: die was terug bij Philips, vol in het midden en door de muziek heen lekker hoorbaar.

Resultaan.
Begin jaren negentig Dance music op vol volume aan en dansen maar. Midden op de dag!

Vraag aan de experts
Ik heb het gevoel dat de versterker in het laag wel veel geeft.. Basgitaar spel zal er wel lekker uit kunnen rollen. Maar heb ook het gevoel dat ie onderin wat rommeliger is, iets minder grip op de afzonderlijke lage tonen dan een zware NAD. Wat ik ook weleens gehad heb.

Vooralsnog al een enorme vooruitgang!!!
Door dit forum toch even wat beter gaan kijken naar het speelgoed dat ik heb.
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

HAL9000

De marantz PM-80 is relatief gezien een hele goede versterker. De MKII versie is al veel beter en de PM82 is nóg beter gebouwd. Qua klank is de Pm80 vrij neutraal, maar naar mijn mening nèt even wat warmer dan bijvoorbeeld concurrenten sony, onkyo, yamaha. Hele sterke versterker wat speaker controle betreft, je kan er alles op aansluiten zonder problemen. Ik heb de PM80 in al zijn versies gehad voor reparaties of revisies. En het valt mij toch wel op, wanneer de versterker goed is; dat deze tóch heel goed kan presteren!  :yes:  In ieder geval beter dan de nieuwere series. Op de 7200 8000 serie na (de oude PM68, 78 modellen). Die spelen ook erg goed en helder! Mits ze goed zijn  onderhouden!   
Die nieuwe modellen van marantz heb ik nu een paar keer gehad. En vind ze levenloos, en matig wat bouw betreft. het maakt ook niet uit als er KI op het front gelijmd is.   :no:

Een revisie van de PM80 zal je een helder klinkende versterker opleveren. Niet meer betrouwbaar helaas, want STK-module die hierin zit verwerkt gaat defect, wanneer die defect gaat.  Nieuwe elko's helpen wel, maar biedt geen garantie.   nopompom  Ach nieuwe STK-module is 13,- zoiets.  :yes:

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarantzPhilipsFan

Citaat van: HAL9000 op augustus 17, 2019, 21:57:29

Een revisie van de PM80 zal je een helder klinkende versterker opleveren. Niet meer betrouwbaar helaas, want STK-module die hierin zit verwerkt gaat defect, wanneer die defect gaat.  Nieuwe elko's helpen wel, maar biedt geen garantie.   nopompom  Ach nieuwe STK-module is 13,- zoiets.  :yes:

Jon

Dag Jon/HAL,

Ik denk dat ik een goede check-up en revisie ga proberen. Ik heb hem nu in huis en wilde de kwaliteit proberen. Dan moet ik dat ook een goed kans geven.

Volgende week begin ik aan een nieuwe baan, dus over een maandje pak ik dit onderwerp weer op ;).
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)