Mijn geschiedenis met Philips en KEF

Gestart door MarantzPhilipsFan, augustus 11, 2019, 14:58:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarantzPhilipsFan

Ik was al een audiofiel voordat ik wist dat het woord bestond. Houd ik nou van het mooie geluid of van de apparaten en het verhaal dat er voor mij telkens weer achter zit.. Ik heb een hulp vraag, maar vind dat ik als nieuwkomer eerst moet 'geven', voordat je wat vraagt.

Mijn verhaal begint bij zelfgebouwde KEF speakers, ergens rond 1992, ik was 14 en verdiende al mijn eigen zakgeld met het wassen van auto's in de straat en op zaterdag schoonmaken bij de lokale poulier.


De geschiedenis met KEF begon voor mij toen ik 11 jaar was, in 1987. Mijn ouders gaven een expositie in een een galerie in Den Haag, de eigenaar van de galerie had een goede vriend die audiofiel was en hij leende zijn KEF Uni-Q's uit. Het moesten de eerste Uni-Q's in Nederland geweest zijn, wat een magie, wat een geluid. Drie jaar na deze ervaring kon ik van een neef van mijn buurjongen een doos met losse speakers van het merk KEF kopen. Ik was 14 en al mijn spaarcentjes van auto's wassen gaf ik er aan uit.

Ik woonde nog in Den Haag en ging, met de doos met speakers in de hand bij wat audio zaken langs, waaronder stuut en bruin en studio 107. In beide winkels vertelde zij mij dat ik iets geweldigs te pakken had, en ze adviseerde mij zelf speakerkasten te bouwen, met MDF. En dat heb ik gedaan. Ik bouwde een paar zuilen, met een gesloten blok, onderop, met zand er in. Als ik nu terug denk, ik was pas 15 toen ze klaar waren, dan denk ik: wat was ik een eigenwijs mannetje met een eigen wil. Voor deze tekst heb ik wat gegoogeld, en ik meen dat het de 104AB KIT (1979-81) of de CANTATA KIT (1978-79) geweest moet zijn (http://us.kef.com/.../104ab-kit-1979-81-cantata-kit-1978-79). In 1992 kon ik dus thuis voor het eerst naar deze speakers luisteren, the War of the Worlds en Enigma klonken er geweldig op.

Niet veel later kocht ik bij studio 107 voor 350 gulden een Philips FA-960 versterker. De combinatie vond ik geweldig klinken. Hoewel ik vanhuis uit geen referentie had hoe iets dat goed is moet klinken. Op dit forum heb ik weleens gelzen dat de Philips FA 960 overeenkomt met de PM-80 van Marantz. Maar de Philips had geen Klasse-A functie..

In 1996 had ik, inmiddels in Amsterdam wonende, een zomer in een bakkerij gewerkt. Met de opbrengsten en mijn eerste belasting teruggave (ik woonde nog thuis en zat op de middelbare school) kocht ik de KEF Q50. Bij Willofoon op de Vijzelgracht. Geweldig geluid, en veel strakker, gerichter, dan de oude zelfbouw. Weer 5 jaar later verving ik de Philips FA 960 met een stevige NAD voor en eindversterker. Samen met de KEF een geweldige set.

Inmiddels had ik HiFi solutions ontdekt en was het een tijdje een vaste babbel-plek in de stad geweest, waar ik ook menig vriend en vriendin naartoe bracht voor nieuwe speeltjes.

In 2009 sloeg het noodlot toe, op een feestje draaide een vriendin de tweeters en drivers van de bas-mid er helemaal doorheen en originele onderdelen waren niet meer te krijgen.
Dankzij Peter, van Hifi solutions, werd ik aan een geweldig alternatief geholpen. Waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. Voor een zacht prijsje mocht ik een set EPOS M 12 kopen. Genieten, strak, gedisciplineerd en met de NAD versterker gewoon uber strak geluid.

En toch mis ik de KEF's verschrikkelijk. Nu woon ik deels in het buitenland, in Suriname. Waar ik projecten ontwikkel en fondsen werf voor het onderwijs en voor milieu beschermende projecten. Toen ik vorig jaar 'vertrok' heb mijn stereo installatie verkocht.. Behalve mijn platen en CD's (gelukkig). En je raad het al: ik mis het goede geluid verschrikkelijk.

ps: ik heb alle persoonlijke ervaringen met het geluid, de speaker/versterker combinatie en design van de zelfgebouwde boxen omwille van de leesbaarheid weggelaten. Indien je vragen hebt, just PM'me.
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin


geoffreyvanvugt

Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

NB

Welkom,  Leuk geschreven.
Mooi dat je de cd's en platen nog hebt. Er kan alijd wel weer een muziek set op je pad komen.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Een PM80 is niet perse beter, zeker nu zijn ze bijna altijd stuk of aan revisie toe. Dat je de KEF mist met die Epos speakers snap ik. Ik heb beide gehad en Epos is een eigen smaak, maar liever KEF dan..

geoffreyvanvugt

Citaat van: Nb op augustus 12, 2019, 11:36:48
Mooi dat je de cd's en platen nog hebt. Er kan alijd wel weer een muziek set op je pad komen.

Harde les voor mij dus. Ik doe nooit meer wat weg waar ik zoveel moeite en geld aan heb uitgegeven... :oops:
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

MarantzPhilipsFan

Bedankt voor de leuke reacties. Ik vond het wel een goed idee om wat van mijn audio geschiedenis te delen.

Nu ik terug ben in NL probeer ik met het weinige geld dat ik heb een setje bij elkaar te sprokkelen..

Het is gelukt, maar niet tevreden:
-Kef Q55.2 (zijn op zich geweldige speakers, ik had ze erder gehad en klonken toen de tijd met een Yamaha CA-810 zo vol, helder, crisp en vol..).
- Marantz PM-80.
-Technics CD SpelerSL-PS6120A.

Dit heb ik via Marktplaats bij elkaar gesprokkeld.. Ook eerder wat andere spulletjes gehad, maar dat beviel niet en ging er dus weer uit.

Bij de diverse aankopen zelfs (en miskopen) soms mooie kabeltjes erbij gekregen, hoewel niet van de merken, maar al aardig dik.

Alleen: ik ben niet blij met het geluid.

De KEFs klinken een beetje dof.. Ja ze zijn een beetje uitgedroogd, de conus van bas/mid-hoog heeft dan de bekende vervorming n de vorm. Maar bij de verkoper thuis heb ik ze beluisterd op een vrij nieuw ogende  DENON AV- versterker en het klonk gewoon veel en veel helderder.

Nu denk ik dus, ondanks dat ik een kinderwens in vervulling heb laten gaan, dat de PM-80 het niet doet voor mij.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en oplossingen??
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

Marvin

Dat het bij jouw anders, minder, klinkt kan aan van alles liggen.
Akoestiek is erg belangrijk, maar wellicht heb je ergens een defect.
Bijvoorbeeld een versterker die aan zn eind is.
Die PM80 is nou niet echt van vorige zomer, zegmaar.
Probeer eens van iemand een versterker te lenen.
Hoeft echt geen beest van 25kg te zijn, of te luisteren naar de naam Marantz.
Gewoon iets simpels voldoet.
Factoren uitsluiten.

MarantzPhilipsFan

Ik ben eerlijk gezegd bang dat het de versterker is...
Bij de verkoper had ik de speakers op een veel nieuwere versterker beluisterd en het klonk veel beter.

Is er wat aan te doen?
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)

Marvin

Vast wel, de vraag is of het je die paar euro's waard vind. 
Kan best oplopen, en daarna zit je nog steeds met best een oude versterker.

NB

Citaat van: MarantzPhilipsFan op augustus 12, 2019, 17:55:56
Ik ben eerlijk gezegd bang dat het de versterker is...
Bij de verkoper had ik de speakers op een veel nieuwere versterker beluisterd en het klonk veel beter.

Is er wat aan te doen?

De Keff speakers die ik ooit had met UniQ, waren juist heel schel.
PM 80 heb ik warme!  herrineringen aan. Misschien laten opknappen. Er zijn op dit forum een paar experts.
Misschien  bij de kringloop, of MP een ander versterkertje om te vergelijken aanschaffen.
Heb je gelijk een reserve.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Vinyl_Fuchs

Leuk verhaal en natuurlijk van harte welkom. PM 80 zou ik zeker redden.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

Je hebt je regio erbij staan, ik zelf zit ook in ZH (rotterdam) dus misschien is er een keer iets af te spreken om eens samen te luisteren. Ik heb vele versterkers staan van diverse merken, als je daaraan twijfelt. Ook een PM80SE (MK1)

MarantzPhilipsFan

#14
Beetje dubbelop, ik heb onderstaande ook gepost in het draadje waar ik heel concreet een hulpvraag had gepost. De lezers en reagerenden hier wil ik ook over mijn ontwikkeling met mijn set informeren. Dus bij deze:

Na wat nauwkeurig testen en sleutelen aan de opstelling constateerde ik het het volgende, en loste  het als volgt op:

Linker speaker veel af en toe uit, klonk krakerig.
kabels nagelopen en zitten frotten aan de aansluiting van de kabel en het 'koperen' plaatje dat de biwiring moet regelen wanneer je 1 kabel gebruikt. Als ik eraan zat kwam het geluid soms terug.

Oplossing.
Bi-wiring 'koperen' plaatje verwijderd en een tweede kabel aangelegd.
Op groep A: de lage tonen.
Op groep B: de tweeter.

Resultaat.
Gekraak en uitvallen is verleden tijd.

Toen ben ik de geluidskwaliteit gaan beoordelen. CD erin, CD eruit. Van technics, naar Philips en weerterug..


Constatering
Stemmen komen door de muziek heen niet tot hun recht. Joe Cocker klonk flets en instabiel... (huh, Joe Cocker flets??).

Oplossing.
Een even oude CD speler van Philips uit de kast gehaald, de CD-610. Regelmatig en met diverse nummers switchen tussen de spelers. High-mid tonen zijn bij de technics iets helderder en gaan meer de ruimte/breedte in. Voeren als het waren verder, maar het mid naar de bassen toe is matig vergeleken met de Philips. En de stem van Joe Cocker: die was terug bij Philips, vol in het midden en door de muziek heen lekker hoorbaar.

Resultaan.
Begin jaren negentig Dance music op vol volume aan en dansen maar. Midden op de dag!

Vraag aan de experts
Ik heb het gevoel dat de versterker in het laag wel veel geeft.. Basgitaar spel zal er wel lekker uit kunnen rollen. Maar heb ook het gevoel dat ie onderin wat rommeliger is, iets minder grip op de afzonderlijke lage tonen dan een zware NAD. Wat ik ook weleens gehad heb. Is dit een herkenbaar beeld, of moet ik op zoek naar de meest passende speakers voor deze versterker?

Vooralsnog al een enorme vooruitgang!!!
Door dit forum toch even wat beter gaan kijken naar het speelgoed dat ik heb.
-------------------------------------
Heeft nu:
DENON PMA 1600NE
Marantz ST40 Tuner
ROTEL CD02
Focal Cobalt

(Eigenaar geweest van FA-950, PM80SE met KEF Speakers)