NR-1200, slimline stereo receiver

Gestart door xander32, augustus 02, 2019, 07:45:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Als er al verschil zou zijn hoe wil je dat vast gaan stellen?
Vlak en weinig dynamiek typ je?
Je komt geen vermogen tekort en vele denken dat wanneer er een versterker aangeschaft gaat worden welke 2 maal zoveel vermogen kan leveren komt bedrogen uit.
Het gaat je 3 dB extra spl opleveren en dat is nauwelijks merkbaar, en wie speelt er continu op max vermogen?



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op december 30, 2019, 12:25:03
Als er al verschil zou zijn hoe wil je dat vast gaan stellen?
Vlak en weinig dynamiek typ je?
Je komt geen vermogen tekort en vele denken dat wanneer er een versterker aangeschaft gaat worden welke 2 maal zoveel vermogen kan leveren komt bedrogen uit.
Het gaat je 3 dB extra spl opleveren en dat is nauwelijks merkbaar, en wie speelt er continu op max vermogen?

Ja een lijstje en een lijstje als mensen denken 5 x 80 of 7 x 80 watt te hebben (not)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

hanspost

Citaat van: SB_Marantz op december 30, 2019, 12:25:03
Als er al verschil zou zijn hoe wil je dat vast gaan stellen?
Vlak en weinig dynamiek typ je?
Je komt geen vermogen tekort en vele denken dat wanneer er een versterker aangeschaft gaat worden welke 2 maal zoveel vermogen kan leveren komt bedrogen uit.
Het gaat je 3 dB extra spl opleveren en dat is nauwelijks merkbaar, en wie speelt er continu op max vermogen?

Ik geef alleen aan dat ik enigszins teleurgesteld ben in de weergave van het geluid van de NR1200 t.o.v. De SR6001 en ben op zoek naar een oorzaak. Geluid is niet slecht, maar anders. Wattages vind ik niet belangrijk, maar klank wel. Als ik de specs vergelijk tussen de 2 apparaten dan valt op dat de SR6001 op papier in ieder geval meer vermogen had en dan is het dus niet raar dat ik in eerste instantie daar aan denk als oorzaak.

JohnWx

Citaat van: hanspost op december 30, 2019, 12:41:58
Ik geef alleen aan dat ik enigszins teleurgesteld ben in de weergave van het geluid van de NR1200 t.o.v. De SR6001 en ben op zoek naar een oorzaak. Geluid is niet slecht, maar anders. Wattages vind ik niet belangrijk, maar klank wel. Als ik de specs vergelijk tussen de 2 apparaten dan valt op dat de SR6001 op papier in ieder geval meer vermogen had en dan is het dus niet raar dat ik in eerste instantie daar aan denk als oorzaak.

Zoals je al kan zien op het plaatje met jouw speakers kan je met 32 W 107 DB halen met gemak = pijngrens

Denk eerder dat je het moet zoeken in instellingen, een versterker versterkt alleen mits hij goed gemaakt is van welk merk ook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tbanis55

Is de SR6001 gebruikt op alle kanalen of (altijd) slechts de 2 front-speakers ?
M.i. zal het vermogen er niet toe doen,  zoals eerder vermeld "zelden dat je op maximaal vermogen speelt" ...

Aanpassing die mogelijk niet in orde is lijkt een optie.
Andere dempingsfactor wellicht ?
Beide speakers correct "in fase" ? (ik veronderstel dat de speakers OK zijn....)

Last but not least ....  (ga ik overigens niet vanuit)  is er iets niet in orde met de NR.
Je zou bij je leverancier eens kunnen vergelijken tussen 2 NR's ?

Anyway,  de beste wensen voor 2020 !

gr.

Ton


tbanis55

Nog enkele aanvullingen op het troubleshooten van de NR1200:

Sub-woofer in- of uitgeschakeld?
Luisterpositie met instelling OK ?  (pag. 137/138 van de manual)
Op pag. 124 kan je de maximum volume instellen
Op pag. 48 is de mogelijkheid om z.g. ECO-mode in te stellen

Einde van het liedje "RTFM"  ?

succes !



hanspost

Citaat van: tbanis55 op december 30, 2019, 13:25:38
Nog enkele aanvullingen op het troubleshooten van de NR1200:

Sub-woofer in- of uitgeschakeld?
Luisterpositie met instelling OK ?  (pag. 137/138 van de manual)
Op pag. 124 kan je de maximum volume instellen
Op pag. 48 is de mogelijkheid om z.g. ECO-mode in te stellen

Einde van het liedje "RTFM"  ?

succes !

Uiteraard had ik de hele handleiding al doorgespit. Boxen staan in fase, subwoofer staat uit want die heb ik niet. Ook de diverse instellingen al nagekeken en waar nodig aangepast.

Voor de duidelijkheid: het geluid is prima maar ik ervaar het als wat minder tov de oude situatie. Moeilijk te omschrijven en misschien is het zoals het is. Maar toevallig de vorige dag de sr6001 even goed laten horen aan de koper met een bepaalde cd en dat was gewoon indrukwekkend. Dezelfde cd de volgende dag opgezet en dat was teleurstellend.

Verder is er niets gewijzigd aan de rest van de apparatuur en de opstelling. Misschien moet ik het gewoon wat tijd geven.

JohnWx

Citaat van: hanspost op december 30, 2019, 19:03:17
Uiteraard had ik de hele handleiding al doorgespit. Boxen staan in fase, subwoofer staat uit want die heb ik niet. Ook de diverse instellingen al nagekeken en waar nodig aangepast.

Voor de duidelijkheid: het geluid is prima maar ik ervaar het als wat minder tov de oude situatie. Moeilijk te omschrijven en misschien is het zoals het is. Maar toevallig de vorige dag de sr6001 even goed laten horen aan de koper met een bepaalde cd en dat was gewoon indrukwekkend. Dezelfde cd de volgende dag opgezet en dat was teleurstellend.

Verder is er niets gewijzigd aan de rest van de apparatuur en de opstelling. Misschien moet ik het gewoon wat tijd geven.

Tijd geven ?  het is geen fles wijn denk dat er iets mis is dan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: John Wx op december 30, 2019, 20:54:14
Tijd geven ?  het is geen fles wijn denk dat er iets mis is dan

Denk als iedereen eerst een paar flessen wijn achterover slaat, en dan naar een receiver/versterker gaan luisteren, deze allemaal prima klinken.......... 
Denk zelfs dat de stem van je vrouw dan aangenaam klinkt, moet dat weer zo'n nieuwe versterker of speakers ..........     :-D LOL

JohnWx

Citaat van: CBdicX op december 31, 2019, 09:15:40
Denk als iedereen eerst een paar flessen wijn achterover slaat, en dan naar een receiver/versterker gaan luisteren, deze allemaal prima klinken.......... 
Denk zelfs dat de stem van je vrouw dan aangenaam klinkt, moet dat weer zo'n nieuwe versterker of speakers ..........     :-D LOL


Dank voor compliment CBdicX maar ga niet op de knop drukken en mijn stoel omdraaien als ik haar hoor zingen  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.


CBdicX

Citaat van: xander32 op januari 26, 2020, 07:57:43
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/12/review-marantz-nr1200-stereoreceiver-goede-stereoprestaties-gecombineerd-met-hdmi/

Wat ze hier ook zeggen, jammer dat er geen kamer correctie op zit, vind ik een gemiste kans.
Maar dat zie je helaas wel vaker.
Nu met Auro, Dolby en DTS is Dolby de enige die geen gebruik kan maken van 1 Surround Back speaker !
Zit ook in dit zelfde rijtje van vreemde beslissingen..........
Maar een mooie versterker die denk ik een hoop mensen zal aan spreken.
Bij mij begint de kriebel ook weer...........  :-D  LOL

hanspost

Ik heb de NR1200 een weekje in mijn bezit gehad, maar heb deze alsnog omgeruild voor een SR6013. Wat een verschil in geluid. Ik wil de discussie niet oprakelen wat beter of slechter is, maar voor mijn persoonlijke voorkeur is de SR6013 overduidelijk beter. De dynamiek die ik miste in de NR1200 heb ik nu weer terug en natuurlijk beschikt de SR6013 over meer dan voldoende aansluitingen en het voelt gewoon ook allemaal wat meer solide aan. De Nr1200 had toch wat meer plastic onderdelen. Ik ben er blij mee dat ik hem alsnog omgeruild heb.

danielbxl

Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier, maar heb o.a. in dit forum nuttige informatie en ervaringen gevonden die me overtuigd hebben om de NR 1200 te bestellen, vandaar mijn bijdrage zodat anderen ook worden geholpen bij hun keuze. Ik heb de NR1200 nu enkele dagen in bezit en ben zeer tevreden.

Het apparaat: het ontwerp is erg mooi, de bouw is stevig en de afwerking goed en hij is best zwaar. Het enige wat misschien tegenvalt is dat de knoppen van plastic lijken te zijn. Maar het lijkt me dat de meesten ofwel de afstandsbediening of de apps (Marantz en HEOS) bedienen dus die knoppen gebruik je maar weinig en zal weinig aan slijtage onderhevig zijn.

De eerste installering: dit apparaat lijkt me gemaakt voor diegenen die vooral hifi stereo muziek willen luisteren én mooi geluid willen horen als ze TV kijken. Dat geldt ook voor mij, dus de televisie werd meteen aangesloten via de HDMI ARC aangesloten en dan is de installatie een fluitje van een cent. Op je TV scherm worden alle stappen helder uitgelegd. Als je alle kabels klaar hebt liggen, ben je binnen 10 minuten klaar en kun je gaan genieten. Tip: de NR1200 kan met bananenaansluitingen werken oma je luidsprekers aan te sluiten. In de luidsprekeraansluitingen moet je voorzichtig met een klein mesje de plastic dopjes verwijderen. Dit staat niet in de beschrijving ivm wettelijke richtlijnen.

Het geluid. Hiervoor had ik een meerkanaals Denon AVR maar dan in 2 kanaals opstelling. Daarmee had ik weliswaar krachtig geluid, maar minder verfijnd. Met de Marantz NR1200 heb ik de indruk dat het wat voller en warmer en met meer details is. Ik gebruik de "Direct" functie zodat bepaalde tussenschakelingen en filters worden uitgezet voor een puurder geluid - maar niet de Pure Direct want ik wil graag het kleine infoschermpje ingeschakeld houden. Ik gebruik de NR1200 in combinatie met Q Acoustics Concept 20 luidsprekers en dat lijkt me een prima combinatie.

De NR1200 kan alle streamdiensten afspelen, maar ik ben vooral erg blij met DAB+. Ik woon hier in België en kan binnen in mijn appartement de verschillende zenders perfect ontvangen met de bijgeleverde antenne. Mooi geluid en veel keuze.

Tenslotte, ik moet de apps nog een beetje beter leren kennen om daar iets nuttigs over te zeggen.




i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...