Op zoek naar 'full audio per kanaal' test tracks

Gestart door blueznl, juni 15, 2019, 16:39:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueznl

Ik weet niet precies waar ik dit op het forum moet posten, dus mods, wanneer ik dit in de verkeerde groep heb gepost, dan feel free om het te verplaatsen!

Anyway...

Ik ben op zoek naar het volgende: een paar test tracks waarbij elke keer een kanaal voorzien wordt van volledige audio, en de overige kanalen stil zijn, of een methode om zoiets te maken.

Ter verduidelijking: orignele song -> mono -> naar 1 specifiek kanaal van een 5.1 setup, dus zes keer hetzelfde nummer, 1 keertje per kanaal.

Een additionele 5.1.4 Atmos versie (dus 10 keer hetzelfde nummer :-)) zou nog mooier zijn :-)

Waarom? Hoewel ik al een handvol audio test tonen en video test tonen heb verzameld, wil ik graag elke luidspreker in een setup 'volledig' horen, en kunnen vergelijken. Met name omdat surround sets vaak verschillende speakers gebruiken.

Tot op heden heb ik niets kunnen vinden. Is er zoiets, of is het zelf te maken?

Marvin

Weet niet of je dit bedoelt, maar heeft kanaal specifieke sweeps.

http://www.videoessentials.com/

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maus

Kun je het niet analoog aansluiten en 1 stekker/1kanaal aansluiten?

blueznl

Citaat van: marvin op juni 15, 2019, 20:31:31
Weet niet of je dit bedoelt, maar heeft kanaal specifieke sweeps.

http://www.videoessentials.com/

@ Marvin: het lijkt erop dat die website down is. Of in ieder geval verminkt...

Maar inderdaad, ik ben op zoek naar specifieke kanaal sweeps, of een audio track welke afwisselend op elk kanaal wordt afgespeeld. Voor 5.1 kan ik er zelf eentje mixen met Audacity, maar helaas, DIY tools voor Atmos / DTS:X zijn er volgens mij niet...

blueznl

Citaat van: Stadium III op juni 15, 2019, 21:54:54
Wat mijn dat opkomt is de vraag waarom ?

@ Stadium III: inderdaad. Waarom? :-) Misschien maak ik het mezelf wat te moeilijk, en ik ben eerlijk gezegd waanzinnig tevreden met mijn setup, maar het heeft me verrast dat er niet zoiets simpels is. (Waarschijnlijk is het er niet omdat een heleboel setups dan uit hun rol vallen, en de beperkingen te duidelijk zijn, maar ja...)

Hier is mijn denkwijze:

Vrijwel elke 3D audio setup zal bestaan uit een reeks verschillende luidsprekers, of dezelfde luidsprekers welke verschillend zullen klinken (plafond versus muur versus vrijstaand versus type versus weer versus de kat van de buren enzoveerts :-))

Theoretisch zou iets als Audyssey de karakters van de verschillende kanalen moeten 'gladstrijken'. De enige manier om dat te testen is te meten en te luisteren.

Maar... al het materiaal wat ik kan vinden is 'demo' spul. Rondvliegende geluidseffecten welke continue varieren in toon, compositie, lokatie, zodat een neutrale beoordeling onmogelijk is, en bijvoorbeeld 'gaten' in het geluidsbeeld van je opstelling moeilijk te beoordelen zijn.

Daarnaast is er nog object gebaseerde audio versus kanaal gebaseerde audio.

Dat is best wel listig. Het is me nog altijd niet duidelijk of bijvoorbeeld Dolby Atmos rechtstreeks geluid naar een kanaal kan sturen, of dat ze dit bereiken met een object op de positie van de luidspreker. Ik denk het laatste, maar weet het niet zeker. Auro 3D en DTX:X kunnen zowel kanalen als objecten aan. Atmos kan de base kanalen wel aan, maar bovenkanalen? Geen idee. Niet super relevant, maar moeilijk om informatie over te vinden.

Als geluid volledig naar een specifiek kanaal kan worden gestuurd, dan kun je de 'processor' uit de vergelijking halen, en zo beter vergelijken, maar zelfs met objecten zouden de volgende tests heel interessant zijn:

1. Speel een kort muziek fragment af op elk 5.1 kanaal. Daarmee kun je de klank van elke speaker vergelijken.

2. Speel hetzelfde fragment achtereenvolgens op dezelfde speaker af, eerst als geluidskanaal (dus geen object) dan als audio object, je hebt dan een goed idee van de processing, en van volume verschillen tussen channel based background en object based geluidsbronnen. Dit werkt natuurlijk niet voor de bovenspeakers.

3. Speel hetzelfde fragment achtereenvolgens op alle speakers of als object, dus 5.1.4 of 7.1.4, je kunt dan het geluid van elke speaker met dat van elke andere speaker in je setup vergelijken.

4. Laat een audio object LANGZAAM rond de luisterpositie cirkelen, en laat deze langzaam, na elk rondje, stijgen tot recht boven de luisteraar, denkbeeldige afstand tot de luisteraar constant. Je kunt dan goed horen waar er 'gaten' en je geluidsbeeld vallen, bijvoorbeeld omdat je speakers niet precies op de optimale posities staan.

Wanneer je nog niets aangepast hebt met bijvoorbeeld Audyssey, en je hebt bijvoorbeeld verschillende soorten speakers, dan zou je verschillen moeten horen. Mijn setup is een 7.1.4 met een zelfbouw sub en verschillende merken en types speakers. Het zou waarschijnlijk beter zijn als alles uit dezelfde serie zo komen, maar ja... $$$...

Ik heb een budget setup (2x Magnat Labda 10 als fronts, Vector 4's als rears, Solid Monitors als height, Mordaunt Short als center, zelfbouw sub).

Run vervolgens Audyssey en start daarna dezelfde audio tracks, nu zou het allemaal min of meer gelijk moeten klinken.

Lang verhaal en overkill, maar wat zou het leuk zijn om eens met een dergelijke set audio tracks te spelen...

Marvin

Dit moet met een pc te realiseren zijn, is vast wel een programma voor.

blueznl

Iets wat Atmos code genereert zou geweldig zijn, maar volgens mij is het er niet...

Stadium III

Je kan er niet vanuit gaan dat iedere speaker letterlijk hetzelfde klinkt in jou ruimte

Acoustiek in huis laat hem altijd wat verkleuren
Verder wat in me opkomt is test toon van de reciever rond gooien en meten
Je hebt verschillende luidsprekers dus daar ook al een groot verschil in ,dan de ruimte en opstelling

In mijn ogen zeer lastige opgave om er achter te komen wat iedere luidspreker precies doet

Met de auddysey app kun je luidsprekers kwam response in de ruimte bekijken
Dan zie je wat hij doet ,hoor je alleen niet per kanaal het verschil
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

blueznl

Volledig mee eens, en precies daarom lijkt het me leuk het eens uit te proberen  :angel:

Maar de core vraag: is er zoiets ergens te vinden?

Stadium III

Ik heb een dvd ergens liggen met sweeps per kanaal

Zal eens kijken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4