Marantz 1180DC welke "Class" versterker (A/B, D of nog anders)

Gestart door DjKolk, januari 20, 2020, 22:01:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DjKolk

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Rel t5i aangeschaft en de fabrikant raad aan om in ieder geval de high power input te gebruiken.
Afhankelijk van het soort versterker (Class A/B, D, fully Balanced) dient de versterker verschillend aangesloten te worden.
Heeft iemand een idee in welke categorie de 1180DC (en evt de Sr7013) valt?
Alvast bedankt voor het meedenken, Patrick.

DjKolk

Hallo allemaal,

Bij het uitblijven van een reactie had ik de vraag ook maar bij "Marantz Customer Support" neergelegd,
voor diegenen die er misschien ook nog ooit dezelfde vraag hebben, hun respons :

Beste Patrick,

Bedankt voor de vraag.

Beide versterkers ( vintage Marantz 1180DC en SR7013) zijn van klasse AB.

Met vriendelijke groet,
Dennis


Gr. Patrick.

MarkG

De 1180DC heeft, als ik het goed gegoogled heb geen sub-out aansluiting, dat bestond toen nog niet.  :-D
Dus dan is het logisch dat je een sub via de high power input aansluit, mijn voorkeur zou zijn via een pre-out als die dat heeft.
De SR7013 is een surround receiver, die heeft gewoon een sub-out.
Daarvan zou ik altijd die sub-out gebruiken naar de bijbehorende input op de sub.
Dan maakt het niet uit of de eindversterker class A, AB of D is, want sub-out is een aftakking vóór de eindversterker (pre-out overigens ook).

DjKolk

Hallo Mark,

bij de meeste subwoofers zou je gelijk hebben, doch Rel heeft een uniek ontwerp (dat andere fabrikanten nu ook trachten te kopiëren) waarbij de high level input de voorkeur krijgt vooral bij stereo opstellingen maar ook voor HT.

Using the High Level input is always the best option. Using the High Level Input, instead of the Low Level Input, and connecting to the speaker output terminals of your amplifier is one of the unique secrets of REL's success. When using the High Level input, your REL is fed the same signal that your main speakers are receiving. When connecting to the High Level input on the REL from the amplifier, you capture the sonic signature of your main system, including the tonal balance and timing cues of the entire electronics chain. This is a very important point and together with REL's Active Bass Controller (ABC), ensures far superior system integration of the sub-bass with the main system.

Dit is ook de reden dat Rel vaak aangeraden wordt bij stereo systemen, maar ook dat de bas zo beter verwerkt wordt dan een front + LFE instelling op een AVR als het om 2.0 en 5.0 uitzendeingen op een AVR systeem gaat.

A Stereo system consists of a two channel amplifier and two speakers. One speaker is the right channel and one is the left channel. Together, they can reproduce an audible 3 dimensional image of the program material. Adding a REL Sub Bass System to a stereo setup through the high level connection improves the stereo imaging.

Tegelijkertijd wordt de subwooferuitgang ook nog met de LFE ingang aangesloten om de bassignalen die niet via de fronts, maar wel via het ".1"kanaal worden uitgezonden weer te geven.

REL Sub Bass Systems can be integrated into a surround sound system both high level (connected to amplifier terminals) and LFE.

Ik hoop dat andrere forumleden hier misschien ook nog iets aan hebben bij de aanschaf of aansluiten van een subwoofer.

Groetjes. Patrick.



MarkG

Ah, weer wat geleerd.  :-)

Vind het nog steeds een vreemd gegeven om bij voorkeur een high level input te gebruiken, die dan weer af te zwakken en daarna weer te versterken. (Tenminste ik neem aan dat dat ook in een Rel gebeurd)

Ik houd het wel gewoon bij stereo.  :-D

SB_Marantz

Bij een aktieve sub en bij gebruik van een surroundbak met pre-out voor de sub hoeft dat niet high level.
Wel bij een normale versterker maar dat maakt niets uit.

En bij wat voor een ontwerp ook niet wat de feitelijke vraagstelling was.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

DjKolk

Hee Wilfred,

Oorspronkelijke vraagstelling was bedoeld om te zien hoe de High Level ingang aangesloten moest worden :

Standard Connection (Class A, B, A/B amps)
The standard high-level hook up procedure is: attach the red wire to the amplifier's right positive speaker output terminal; attach the yellow wire to the amplifier's left positive speaker output terminal; attach the black wire to whichever of the amplifier's ground output terminals is convenient.



REL High Level Connection When Used with Class D Amplifiers
Why? Don't they just hook up like usual and you connect the red and yellow leads to the hot binding posts and black to ground?
In a word, "No" and this has nothing to do with REL and everything to do with how most Class D amps are designed. For whatever reason, the vast majority of Class D amps do not reference their Black speaker return terminals to ground, a convention that has been in place pretty much since audio was created
EASY SOLUTION: Always float the ground on the REL High Level when used with Class D amps.  Correct, do NOT connect the Black ground wire on the REL High Level Cable.



High Level Connection with all those new Class D amps.




When floating the black wire, please cut the bare wire off and tape the end to insulate it against accidental .

Ik ga er van uit dat als de fabrikant zo stellig aanraad om de high level ingang te gebruiken en daar ook de voor bestemde kabels meegeleverd dit toch aan te raden is, zie ook het advies van Rel in mijn voorgaande bericht.
Zoals eerder ook door mij vermeld geld dit niet voor de meeste subwoofers, doch in ieder geval wel voor de Rel subwoofers uit de T-serie.

Groetjes Patrick.



Maus

Citaat van: MarkG op januari 23, 2020, 09:38:44
Ah, weer wat geleerd.  :-)

Vind het nog steeds een vreemd gegeven om bij voorkeur een high level input te gebruiken, die dan weer af te zwakken en daarna weer te versterken. (Tenminste ik neem aan dat dat ook in een Rel gebeurd)

Ik houd het wel gewoon bij stereo.  :-D

Je gebruikt dan niet de filtering van de preamp, wat roet in het eten zou kunnen gooien.