Wattage speakers

Gestart door CBdicX, juni 08, 2019, 09:09:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Waar ik benieuwd naar ben is, wat is de wattage wat een speaker nu werkelijk moet kunnen verdragen, in een doorzonwoning op gemiddeld film en muziek gebruik ?
(ik heb het dus niet over om de Ziggo Dome van geluid te voorzien !!)

Heb in het verleden wel eens gelezen dat receivers en versterkers ruim onder de 10 watt output blijven, en af en toe pieken op of rond de 10 watt.
Als dit zo is dan zijn die +100 watt speakers pure marketing en zou iedereen tevreden kunnen zijn met een speaker rond de 40-50 watt (RMS), zou dan ruim voldoende zijn.

Graag jullie idee of info........

xander32

... wellicht begrijp ik jouw vraag niet, maar volgens mij is die niet te beantwoorden. Dat hangt volgens mij geheel af van de specs van betreffende speaker, o.a. diens gevoeligheid.

Citaat van: CBdicX op juni 08, 2019, 09:09:05
Waar ik benieuwd naar ben is, wat is de wattage wat een speaker nu werkelijk moet kunnen verdragen, in een doorzonwoning op gemiddeld film en muziek gebruik ?
(ik heb het dus niet over om de Ziggo Dome van geluid te voorzien !!)

Heb in het verleden wel eens gelezen dat receivers en versterkers ruim onder de 10 watt output blijven, en af en toe pieken op of rond de 10 watt.
Als dit zo is dan zijn die +100 watt speakers pure marketing en zou iedereen tevreden kunnen zijn met een speaker rond de 40-50 watt (RMS), zou dan ruim voldoende zijn.

Graag jullie idee of info........

Stadium III

Op hoeveel db kijk je een film
Idd je gevoeligheid van de speakers is een belangrijk iets ,hoe hoger des te minder power hoeft erin
Verder wattage perkanaal allemaal leuk maar hoe er gemeten wordt bij de fabrikant is anders dan met dagelijks  gebruik wat erover blijft per kanaal

1 kanaal of 9 kanalen met dezelfde voeding gaat je rms naar beneden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

NB

Ik denk dat het ook met het rendement v/d luidsprekers te maken heeft.
Ik heb aan het vermogen v/d PM 6004  (2x 45) meer dan genoeg.
Komt  bijna nooit boven de 10 voor 10 stand,  op de Q Acoustics. (92 db)




Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

TurboMarco

Wat de heren voor mij al zeggen ,rendement vd speakers bepaalt wat er in moet .

En wat Rob aanhaalde m.b.t versterker specs is ook een goeie ,ik zie heel vaak met versterkers ,en zeker de HT versterkers een opgave van bv 150 Watt per kanaal ,maar als je verder kijkt word dat dan aangegeven als 150 Watt @ 1KHz 1 channel driven @ 6 Ohm,en aangezien je al gauw 5 kanalen gebruikt blijft daar niet veel meer van over .
In de praktijk echter heb je daar alsnog meer dan genoeg aan omdat het merendeel van de luidsprekers over een ruime gevoeligheid beschikken .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Citaat van: Nb op juni 08, 2019, 11:53:24
Komt  bijna nooit boven de 10 voor 10 stand,  op de Q Acoustics. (92 db)

En dat zegt tevens niets, hangt af van je bron en de gebruikte potmeter in de versterker.
'tien voor' is bij mijn set bijvoorbeeld standje knallen.

Citaat van: CBdicX op juni 08, 2019, 09:09:05
Heb in het verleden wel eens gelezen dat receivers en versterkers ruim onder de 10 watt output blijven, en af en toe pieken op of rond de 10 watt.
Als dit zo is dan zijn die +100 watt speakers pure marketing en zou iedereen tevreden kunnen zijn met een speaker rond de 40-50 watt (RMS), zou dan ruim voldoende zijn.

Graag jullie idee of info........

100w of meer heeft niks met marketing te maken, maar met een natuurkundig verschijnsel, dat je slechts 3dB harder gaat.
voorbeeld:
1 watt vermogen   »   100 dB geluidsdruk
2 watt vermogen   »   103 dB geluidsdruk
4 watt vermogen   »   106 dB geluidsdruk
8 watt vermogen   »   109 dB geluidsdruk
16 watt vermogen   »   112 dB geluidsdruk
32 watt vermogen   »   115 dB geluidsdruk
64 watt vermogen   »   118 dB geluidsdruk
128 watt vermogen   »   121 dB geluidsdruk
256 watt vermogen   »   124 dB geluidsdruk

Hierboven gaat uit van een speaker met een rendement van 100dB per watt, maar de gemiddelde set voor de woonkamer ligt denk ik zomaar richting de 90dB.
Nu word dit gemeten met meestal een pieptoon van 1000hz, maar het rendement op 80hz is misschien wel 85dB.

Die 100w of meer is ineens zo gek niet meer.

Maar inderdaad gemiddeld volume ligt rond enkele watt's, maar ga je iets harder, zie je al snel het vermogen oplopen.

Even voor het idee, als je op het gehoor je volume evenredig harder zet, zie je de VU meters ineens richting de 10 en 100w gaan. Staat het echt op concertzaalstand, gaan de meters gerust tegen de 300 hier.

CBdicX

Ik was denk ik niet duidelijk.
Het gaat niet om wat een versterker aan Watts levert, het gaat mij erom waar een speaker gemiddeld mee weg kan komen.
Ik denk dat een 40-50 watt speaker voldoende is voor gemiddeld huiskamer gebruik, en zijn de 100-200-300 watt speakers voor een huiskamer totaal overbodig.
Net zoiets als een Ferrari gebruiken om naar de Lidl te rijden om een pakje boter te halen......

Stadium III

Ik heb nooit naar wattage gekeken altijd rendement

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op juni 08, 2019, 19:05:19
Ik heb nooit naar wattage gekeken altijd rendement

Ok, zou jij een speaker set gebruiken van 50 watt 89 dB op een receiver van 7x 120 watt + subwoofer dus met bass management ?
Of ga je voor een set van 200 Watt 89 dB zelfde situatie ?

Stadium III

Ja waarom niet ,je merkt vanzelf als het niet kan
Liever een te zware versterker dan anders om

Blijft er bij wat jij als consument wil hebben kwa volume in de huiskamer
Ik ken er maar weinig die op zelfde volume draaien als ik  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Ik zou me niet blind staren op Wattage's ,gewoon luisteren en je hoort vanzelf wanneer een speaker overbelast raakt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Zolang er geen rook uit die baspoort komt zit het wel goed...

CBdicX

#12
Citaat van: marvin op juni 09, 2019, 20:10:43
Zolang er geen rook uit die baspoort komt zit het wel goed...

Ik heb meestal rook uit de baspoort......

Maus

Citaat van: CBdicX op juni 08, 2019, 19:22:56
Ok, zou jij een speaker set gebruiken van 50 watt 89 dB op een receiver van 7x 120 watt + subwoofer dus met bass management ?
Of ga je voor een set van 200 Watt 89 dB zelfde situatie ?

Als je mijn posting nog eens bekijkt, zie je dat die 50 vs 200w maar heel weinig scheelt. Je gaat dan namelijk 2x je vermogen verdubbelen en dat geeft slechts 6dB meer.

Dus 50w is voor de woonkamer voldoende, maar 200w is nauwelijks iets harder.

xander32

De max wattages, van speaker en/of versterking, zeggen in dit verband dus geen drol.

Citaat van: Maus op juni 09, 2019, 22:35:03
Als je mijn posting nog eens bekijkt, zie je dat die 50 vs 200w maar heel weinig scheelt. Je gaat dan namelijk 2x je vermogen verdubbelen en dat geeft slechts 6dB meer.

Dus 50w is voor de woonkamer voldoende, maar 200w is nauwelijks iets harder.