Recap vintage receivers

Gestart door Yde, mei 06, 2019, 15:18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yde

Mijn 40+ jaar oude Marantz receivers en cassettedecks uit de jaren 70 zijn inmiddels toe aan een recap.
Nu lees ik op diverse websites en forums dat je hiervoor Nichicon audio grade elco's moet gaan gebruiken.
Naast dat deze elco's duur zijn hebben ze ook een lage levensduur van maar 1000 uur.

In enkele gevallen geloof ik graag dat audio grade elco's soms noodzakelijk zijn echter voor het voedingsdeel lijkt me general purpose elco's meer dan voldoende.
Ik heb in de Philips versterkers uit de 800 serie (Philips/Marantz tijd) altijd general purpose elco's van BC gebruikt en nooit klachten gehad!

Is het nu echt noodzakelijk om audio grade elco's in de receivers en cassettedecks te gaan gebruiken om de zo typische klankkleur van de Marantz te behouden of is dit maar een fabeltje?
Graag had ik hier wat meer informatie over HLP

Binnenkort een PM710DC gaan herstellen met een defecte linker eindtrap.
De rechter eindtrap werkt nog maar klinkt sterk vervormd.
Een paartje NOS eindtransistoren en elco's liggen al geruime tijd klaar.




Roetsj

1000 uren zegt niet zoveel,gaan in de praktijk veel langer mee,hangt met name van omgevingstemperatuur van de condensatoren af.
Gewoon audiograde gebruiken,google eens naar klankkleur van condensatoren.

tbanis55

Tja, de elco's van de voeding zorgen naast het afvlakken eveneens voor een buffer.
Check voordat je deze gaat vervangen (is het wel nodig?)  de specs van de eindtrappen.

Stuur bijv. een blokgolf in (als je in ieder geval de juiste meetapparatuur hebt)  op de verschillende frequenties en kijk of dit aan de uitgang nog steeds een blok is of meer een soort zaagtand wordt op het scoop-beeld.
Specifiek de lage frequenties en bij vol vermogen - natuurlijk MET belasting 4 - 8 Ohm - kan dan aangeven of het zinvol is om over te gaan op nieuwe elco's.

Het verschil tussen audio-grade en andere is mij overigens niet geheel duidelijk (misschien valt er nog wat te leren voor een oude rot.....)

Veel succes !

gr.
Ton