Andere luidsprekers, of ...... UPDATE!

Gestart door LeCram, mei 03, 2019, 18:46:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeCram

Hoewel ik bijna iedere dag de berichten op dit forum lees, ben ik niet zo'n "reageerder". Dit komt mede doordat de installatie die ik bezit, zeer goed bevalt/beviel en dus niet zo veel te melden heb.
Waarom "beviel"?
Eerst even de set:

Rotel RC-1570 voorversterker
Rotel RB-1552 MKII eindversterker
Marantz UD5007 blu-ray speler
Canton Vento 890 DC luidsprekers

Deze set heeft tot afgelopen week in mijn huiskamer (30m2) gestaan en is hier zeer goed bevallen.
Tot zo'n 2,5 jaar geleden woonde ik alleen, dus kon luisteren wanneer ik wilde en naar de muziek die ik mooi vind.
Sinds ik weer samenwoon, luister ik steeds minder naar de set, omdat vrouwlief ook haar programma's wilt kijken en niet mijn gehele muzieksmaak waardeert.
Heb dus besloten afgelopen week de set naar boven te verplaatsen naar een kamer van 3,90 x 4,60. In deze kamer staan ook wat kasten, dus ik heb een stuk van 3,90 x 2,40 tot mijn beschikking. Deze kamer is voorzien van vloerbedekking.
Maar wat een tegenvaller zeg!
Op normaal geluidsnivo komt de muziek niet "los" en bij harder volume dreunt/bromt de bas. Heb het gevoel dat de Canton's in deze ruimte te "bombastisch" zijn.

Wat heb ik al geprobeerd:

Ls op stenen en spikes
Ls alleen op spikes
Ls direct op tapijt
Verschillende ls-kabels geprobeerd
Geen/wel bi-wiring
Ls indraaien, wat verder naar voren/achteren
Heb ook nog een Marantz NR1603 staan en heb die nog geprobeerd, maar gaf ook geen verbetering

Nu kan ik mij voorstellen dat de ruimte natuurlijk een belangrijke factor is. Van 30m2 naar zo'n 18m2.
In de woonkamer had ik zo'n 3 meter achter de luisterpositie, nu nog maar zo'n 30cm.
De ls stonden eerst 2,40 uit elkaar en nu nog maar 1,50 meter.
Maar mag dit dan echt zo'n groot verschil maken?
Niet iedereen heeft voldoende ruimte voor zijn set en heeft dan wel goed geluid.

Wat zijn evt. opties:

1. Ls vervangen, welke komt dan in aanmerking. Zou een ls met hogere gevoeligheid (92  db, bv. Paradigm 6000F) helpen
2. hele set vervangen, maar Rotel heeft in principe genoeg potentie
3. akoestiek aanpassen, wat zou dan helpen
4. set weer naar beneden en vrouw naar boven sturen, AUW!!!  violent1
5. vrouw wegdoen, alleen voor een Bugatti  byebye :-P
6. .....

Graag jullie advies/tips zodat ik weer met veel plezier naar muziek kan luisteren.

Foto's, let niet op de troep, is nu opgeruimd  :-D

Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

xander32

Akoestiek en opstelling, dat zijn 100% de boosdoeners. Andere apparaten gaan daar niets aan helpen.

NB

3 meter vrije ruimte of 30 cm is wel een heel groot verschil.
Ik zou eerst  maar eens wat gaan schuiven met je luidsprekers en luisterpositie.
De volume stand wat aan de ruimte aanpassen.
Dat kost niks en dan kun je altijd nog het veranderpad betreden.($$$)
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

DansaN

Optie 4 lijkt me de beste [emoji16]
In de oude situatie beviel tenslotte alles.
Ik weet niet hoe de vrouw hier op reageert natuurlijk...

Je zit nu wel erg dicht op van die grote vloerstaanders.
Het lijkt er op dat je alle nu in de breedte hebt opgesteld.
Je zou het eens in de lengte kunnen proberen.
Dan heb je iets meer afstand en hebben de geluidsgolven ook wat meer ruimte; wellicht lost dit je probleem met bas op.

Als dat niet werkt, dan denk ik dat je mogelijk op zoek moet naar een nieuw paartje monitor luidsprekers en/of akoestische maatregelen moet nemen.

Nogmaals; optie 4 lijkt me het beste.
Misschien kun je haar omkopen met een mooie goede tv voor boven [emoji12]

LeCram

Ik zat zelf ook al te denken om de opstelling om te gooien. Dus kasten naar de raamkant en de set dan op de korte kant zodat het geluid dan 4,5 meter heeft.
En anders inderdaad weer terug naar beneden.
Zouden monitor luidsprekers dan veel verschil maken?
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

xander32

Monitor ls hebben wellicht minder basenergie, gaan mogelijk wat minder boemerig klinken dan de zuilen, maar gaan niets uitmaken betreffende het geluid welje niet goed van de ls los komt. Dat betreft echt een akoestiek ding.

Citaat van: LeCram op mei 03, 2019, 19:23:38
Ik zat zelf ook al te denken om de opstelling om te gooien. Dus kasten naar de raamkant en de set dan op de korte kant zodat het geluid dan 4,5 meter heeft.
En anders inderdaad weer terug naar beneden.
Zouden monitor luidsprekers dan veel verschil maken?

CBdicX

#6
Ik denk dat dit een optie is, wedden dat het prima klinkt..........  :-D  :-D

Wij zitten in het zelfde schuitje, te dicht op de speakers (jij zit in ieder geval nog in het midden) en jij nog in een klein zwaar gedempte ruimte.
Misschien, maar dat is vloeken in de Stereo kerk, kan een receiver met Audyssey, AccuEQ, of Direct Live in Stereo mode wel een uitkomst bieden voor lastige ruimtes.
(en dan de Rotel aan de pre-out van de receiver.....)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: LeCram op mei 03, 2019, 19:23:38
Ik zat zelf ook al te denken om de opstelling om te gooien. Dus kasten naar de raamkant en de set dan op de korte kant zodat het geluid dan 4,5 meter heeft.
En anders inderdaad weer terug naar beneden.
Zouden monitor luidsprekers dan veel verschil maken?
Herkenbaar verhaal. Voor velen van hier is het hele audio-gebeuren een groot compromis qua opstelling/ akoestiek en overige gezinsleden. Slechts een select gezelschap heeft de beschikking over een geschikte luisterruimte. Zo speel ik over de breedte van de woonkamer terwijl een opstelling in de lengte hoogstwaarschijnlijk beter zou zijn. Helaas praktisch niet toepasbaar. En dan ben ik nog gezegend met een zeer vergevingsgezinde vriendin. Misschien niet volledig te zien in mijn topic, maar ik bezit dus echt meters en kilo's aan audio-apparatuur.
Mijn toekomstdroom is dan ook een vrijstaand huis met een aparte luisterruimte. Maar je hoort mij verder niet klagen: ondanks de beperkingen waar ik mee te maken heb, staat hier een bovengemiddelde audio-set. Klinkt misschien arrogant, maar is gewoon een feit.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

#8
Misschien nog een volgende optie:

1) Bas reflex poort afdichten, zo kunnen de speakers meer naar de muur en word de bass wat minder overheersend.
Ik ben trouwens steeds verder aan het terug schroeven met de bassen.
Waar ik voorheen het met 2 en 3 subwoofers deed, heb ik nu met de Kef R11 de poorten dicht zitten.
Minder overheersend en zeker prettiger om naar te luisteren  :-)

2) De speakers extreem sterk in draaien ala Ken Ishiwata zodat het geluidsbeeld zich voor de luisterplek vormt.
Geen porem maar bij mij werkte het wel (beter).

:-D Vind trouwens die subwoofer wel mooi met dat gevlochten ruitenmandje er omheen  :-D LOL

Frits Denon

Misschien kun je jouw vriendin eens laten luisteren naar het verschil met haar favoriete muziek. Wellicht vindt zij dan ook dat het in de kamer beter klinkt, ook voor haar muziek.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#10
Citaat van: Frits op mei 04, 2019, 07:09:09
Misschien kun je jouw vriendin eens laten luisteren naar het verschil met haar favoriete muziek. Wellicht vindt zij dan ook dat het in de kamer beter klinkt, ook voor haar muziek.

Als ik het correct heb luistert zijn vrouw via de TV speakers of soundbar.
Denk als iemand, man of vrouw, dat een goed alternatief vind op deze set, dan .................  :-o

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 07:20:37
Als ik het correct heb luistert zijn vrouw via de TV speakers.
Denk als iemand, man of vrouw, dat een goed alternatief vind op deze set, dan .................  :-o

Tja............. shutup
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

rexp

Ik zou investeren in een goede koptelefoon.

CBdicX

Citaat van: rexp op mei 04, 2019, 08:14:49
Ik zou investeren in een goede koptelefoon.

Gaat lastig voor Marcel worden......

Maus

Monitors nemen, dat gaat veel beter in kleine ruimtes. Neem geen joekels, maar echt goede kleintjes.