Andere luidsprekers, of ...... UPDATE!

Gestart door LeCram, mei 03, 2019, 18:46:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jowa

[emoji848][emoji848][emoji848]
[emoji23]

Ik heb het geluk dat er een mooie kamer vrij komt. Ik hou het daarin maar bij twee luidsprekers.

Wel zit er nog steeds een stemmetje in mijn hoofd om die te gaan voorzien van Hypex blade amplifiers met dsp.
Mooie digitale vv erbij... na de zomer daarover maar weer eens verder dromen.

Eerst zolder afronden, dochter naar zolder verhuizen, lekker buiten fietsen, nog op vakantie, nog genoeg andere zaken naast muziek.
Dat luister ik nu via de hoofdtelefoon via de Chord Mojo en m'n laptop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maus

Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 20:47:58
Heb ik gedaan, werkt(e) niet, de slechte akoestiek bleef slecht ook met de kleinere speakers  :-(

Ikzelf blijf de optie om een receiver ervoor te zetten met kamercorrectie, en daar de versterker aan, de meest plausibele vinden voor ruimtes met een slechte akoestiek.
Best of both worlds zal ik maar zeggen.

Ik snap het niet. Als een set andere speakers niet uit zou maken omdat hoe dan ook de kamer slecht is, zou een receiver het wel kunnen. Gaat er bij mij niet in :D

CBdicX

Citaat van: Maus op mei 04, 2019, 21:34:38
Ik snap het niet. Als een set andere speakers niet uit zou maken omdat hoe dan ook de kamer slecht is, zou een receiver het wel kunnen. Gaat er bij mij niet in :D

Een receiver met iets als Audyssey, AccuEQ of Direct Live kamer correctie zou hier kunnen helpen.
Ik zeg niet dat het alle problemen oplost, maar de grote pieken en dalen worden gecorrigeerd en zal zeker in een moeilijke kamer veel beter klinken dan zonder, dat is tenslotte de bedoeling van kamer/ruimte correctie.
En dan de versterker op de pre-out van de receiver.
Toch best vreemd dat de huidige Stereo versterkers nog steeds zonder kamer correctie geleverd worden.
Het kan zo prettig zijn, en als je niet wil of het is niet nodig, dan zonder correctie.

TurboMarco

Citaat van: Maus op mei 04, 2019, 21:34:38
Ik snap het niet. Als een set andere speakers niet uit zou maken omdat hoe dan ook de kamer slecht is, zou een receiver het wel kunnen. Gaat er bij mij niet in :D
Omdat hij denk ik bedoelt dat er in de meeste receivers een dps met room correctie in zit .
En daar zit wel wat in  :yes: ,of je koopt een losse dsp met die functie .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 22:35:40
Een receiver met iets als Audyssey, AccuEQ of Direct Live kamer correctie zou hier kunnen helpen.
Ik zeg niet dat het alle problemen oplost, maar de grote pieken en dalen worden gecorrigeerd en zal zeker in een moeilijke kamer veel beter klinken dan zonder, dat is tenslotte de bedoeling van kamer/ruimte correctie.
En dan de versterker op de pre-out van de receiver.
Toch best vreemd dat de huidige Stereo versterkers nog steeds zonder kamer correctie geleverd worden.
Het kan zo prettig zijn, en als je niet wil of het is niet nodig, dan zonder correctie.
Je was mij al voor .

:gp:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#35
Citaat van: TurboMarco op mei 04, 2019, 22:37:07
Omdat hij denk ik bedoelt dat er in de meeste receivers een dps met room correctie in zit .
En daar zit wel wat in  :yes: ,of je koopt een losse dsp met die functie .

Een losse DSP met ruimte correctie had ik nog niet aan gedacht.
Ken jij merken die dit verkopen ?
En is dat een los kastje met microfoon en dan het zelfde principe als Audyssey/AccuEQ, dus een auto systeem ?

Ik heb ook nog wat kamer probleempjes en zie nu geen andere oplossing als om dit via een receiver te doen......

jowa

Op het buurforum (htf) was er een onderwerp over.
Kijk daar anders ook even.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TurboMarco

#37
Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 22:40:04
Een losse DSP met ruimte correctie had ik nog niet aan gedacht.
Ken jij merken die dit verkopen ?
En is dat een los kastje met microfoon en dan het zelfde principe als Audyssey/AccuEQ, dus een auto systeem ?

Ik heb ook nog wat kamer probleempjes en zie nu geen andere oplossing als om dit via een receiver te doen......
https://www.thomann.de/nl/behringer_deq2496_ultracurve_pro.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIxO_HzOOC4gIVwR0YCh24OwDTEAQYBiABEgI6xfD_BwE

Ohm ivo heeft daar leerzame verslagen van in zijn topic .
https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,15713.0.html
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

De basis dient m.i. altijd een enigszins redelijke akoestiek en opstelling te zijn, i.c.m. speakers die zijn afgestemd op betreffende ruimte.

DSP/EQ waar ik nog steeds geen fan van ben, zijn bruikbaar om bovenstaande te finetunen, maar deze kunnen die basis niet vervangen.

LeCram

Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 20:58:38
Tapijt heeft hij al, als ik mij niet vergis gekocht bij het faillissement van Yab Yum in Amsterdam, dus lekker voorgevlekt  :-D  :-D

Je moet niet alles vertellen, he  shutup. Wat moeten ze wel niet van me denken hier  :-P :-D
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

LeCram

Omdat ik het toch niet zo zie zitten om de kamer helemaal om te gooien, kasten komen dan gedeeltelijk voor het raam te staan, ga ik toch eens voor de gein "boekenplankspeakers" bestellen.
Kijken/horen of dit echt verschil maakt. Wordt het niets, kan ik ze gewoon weer terug sturen.
En anders toch maar weer naar beneden  :wink:
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

CBdicX

Citaat van: LeCram op mei 05, 2019, 12:57:22
Omdat ik het toch niet zo zie zitten om de kamer helemaal om te gooien, kasten komen dan gedeeltelijk voor het raam te staan, ga ik toch eens voor de gein "boekenplankspeakers" bestellen.
Kijken/horen of dit echt verschil maakt. Wordt het niets, kan ik ze gewoon weer terug sturen.
En anders toch maar weer naar beneden  :wink:

Ben benieuwd of dat inderdaad wat uit maakt, volgens mij niet, maar "volgens mij niet" zeiden ze in 1968 ook toen er verteld werd dat ze in 1969 op de maan gingen staan...... :wink:

CBdicX

Citaat van: xander32 op mei 05, 2019, 06:46:08
De basis dient m.i. altijd een enigszins redelijke akoestiek en opstelling te zijn, i.c.m. speakers die zijn afgestemd op betreffende ruimte.

DSP/EQ waar ik nog steeds geen fan van ben, zijn bruikbaar om bovenstaande te finetunen, maar deze kunnen die basis niet vervangen.

De gemiddelde Nederlander zit nog altijd opgescheept met een L vormige open keuken doorzon woning.
De grootste ellende qua pieken en dalen.
Daar kan kamer/ruimte correctie best wel "wonderen" verrichten.
In zo'n situatie zou ik een receiver kopen met bijvb. XT32 en daar de versterker aan, heb je ook nog wat plezierige grappen en grollen die in een receiver zitten.
Klein voorbeeldje, bron volume niveau aanpassen per bron.
Als ik nu schakel van Internet Radio naar TV dan knalt het de kamer in als ik even te laat ben of niet oplet.

xander32

Starten met dsp/eq i.p.v. het op zoek gaan naar in de ruimte passende ls, zonder om te kijken naar de akoestiek en de plaatsing, is m.i. als een huis bouwen en daarbij starten met diens inrichting, voordat er een gedegen constructie, een basis staat ...

Citaat van: CBdicX op mei 05, 2019, 14:54:45
De gemiddelde Nederlander zit nog altijd opgescheept met een L vormige open keuken doorzon woning.
De grootste ellende qua pieken en dalen.
Daar kan kamer/ruimte correctie best wel "wonderen" verrichten.
In zo'n situatie zou ik een receiver kopen met bijvb. XT32 en daar de versterker aan, heb je ook nog wat plezierige grappen en grollen die in een receiver zitten.
Klein voorbeeldje, bron volume niveau aanpassen per bron.
Als ik nu schakel van Internet Radio naar TV dan knalt het de kamer in als ik even te laat ben of niet oplet.


CBdicX

Citaat van: xander32 op mei 05, 2019, 15:06:40
Starten met dsp/eq i.p.v. het op zoek gaan naar in de ruimte passende ls, zonder om te kijken naar de akoestiek en de plaatsing, is m.i. als een huis bouwen en daarbij starten met diens inrichting, voordat er een gedegen constructie, een basis staat ...

Er is geen speaker die pieken en dalen weg haalt in een ruimte, dat word door de ruimte/kamer zelf veroorzaakt ongeachte welke speaker er staat.
Kamers zijn zelden de perfecte rechthoek met de juist demping, en dan ook nog op de juiste plek zitten.
Als het zo is dat het inderdaad zoeken is naar de "juiste" speaker, kunnen Audyssey en Direct Live wel ander werk gaan zoeken.
Die ruimte/kamer "afwijking" is er en zal je mee moeten leven, of er wat aan doen met akoestische panelen, of via de redelijk makkelijke elektronische weg.
Ik denk dat iedere versterker er van opknapt qua geluid (ook de Ruby in mijn geval) met een goede ruimte correctie.