Andere luidsprekers, of ...... UPDATE!

Gestart door LeCram, mei 03, 2019, 18:46:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik zie in een dergelijke kleine ruimte maar twee opties .

Een koptelefoon en/of nearfield monitoren ,en met nearfield monitoren bedoel ik dan ook de echte die ook in studio's gebruikt worden achter de mengtafel .

Enkele suggesties :

Genelec 8040 ,deze zijn actief dus dan kan je de EV wel verkopen .

Adam S1X Active Studio Monitor ,zelfde verhaal als die van de Genelec .

Ik weet niet waar je woont anders zou je voor de gein eens naar mijn Edifier monitors kunnen luisteren ,deze staan namelijk ook in een erg kleine ruimte opgesteld .

https://www.edifier.com/int/en/speakers/r1800-t3-2.0-powered-bookshelf
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

#16
Sorry je vroeg om een oplossing. Set gewoon onder laten staan: daar was je tevreden over het geluid. Je kunt nu wel je set of opstelling proberen te veanderen, maar zult deze blijven vergelijken met de situatie voorheen. Misschien heb je geluk met bovenstaande adviezen, maar vrees dat de LS een beetje teveel zijn voor de kleinere ruimte.
Mijn set gaat never nooit niet uit de woonkamer: dat betekent dat de main set bij mij over het algemeen alleen aanstaat wanneer ik alleen thuis ben. Mocht ik toch muziek willen beluisteren in aanwezigheid van mijn vriendin en kinderen dan biedt de koptelefoon met 6m kabel uitkomst.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Citaat van: Vinyl_Fuchs op mei 04, 2019, 10:28:29
Sorry je vroeg om een oplossing. Set gewoon onder laten staan: daar was je tevreden over het geluid. Je kunt nu wel je set of opstelling proberen te veanderen, maar zult deze blijven vergelijken met de situatie voorheen. Misschien heb je geluk met bovenstaande adviezen, maar vrees dat de LS een beetje teveel zijn voor de kleinere ruimte.
Mijn set gaat never nooit niet uit de woonkamer: dat betekent dat de main set bij mij over het algemeen alleen aanstaat wanneer ik alleen thuis ben. Mocht ik toch muziek willen beluisteren in aanwezigheid van mijn vriendinen kinderen dan biedt de koptelefoon met 6m kabel uitkomst.

:gp:

Alle overige voorstellen, uiteraard inclusief die van mijzelf, zijn goed bedoelt, maar gaan jou de voorgaande opstelling niet doen vergeten. Of je moet toe zijn aan iets nieuws, iets anders. Dat kan ook een onderdeel van de hobby zijn.

Vinyl_Fuchs

Mooie set trouwens: veel te zonde om zoiets naar een klein kamertje te verbannen. :lol:
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Nu heb ik even het rijk voor mij alleen. Ben bezig met ellendige administratie (voor de fysiotherapie in NL) dus even muziek luisteren, is een welkome afleiding. Gelukkig ben ik binnenkort van deze zware administratielast verlost.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

LeCram

Komt wel een hoop kattengejank uit  :-D

Citaat van: CBdicX op mei 04, 2019, 06:57:48

:-D Vind trouwens die subwoofer wel mooi met dat gevlochten ruitenmandje er omheen  :-D LOL
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

LeCram

Allen natuurlijk bedankt voor het meedenken, ook Dick  :yes:  :-P

Heb als proef even de ls aan de korte kant (voor het raam) opgesteld, dus in de lengte van de kamer.
Wat een verschil zeg!!! De ls hebben nu veel meer "lucht" en veel beter geluid.
Ben er nog niet over uit om die kamer helemaal om te gooien, kasten naar de raamkant en de set naar de korte kant tegenover raam, of alles weer naar beneden.
Vind het wel prettig om een "eigen" ruimte te hebben, maar de kwaliteit van het geluid gaat toch boven alles.
Atoll IN200 Signature | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne audio F501sp | Bluesound Node | SVS SB-1000 Pro Subwoofer | LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

jrm

Citaat van: LeCram op mei 04, 2019, 14:40:02
Allen natuurlijk bedankt voor het meedenken, ook Dick  :yes:  :-P

Heb als proef even de ls aan de korte kant (voor het raam) opgesteld, dus in de lengte van de kamer.
Wat een verschil zeg!!! De ls hebben nu veel meer "lucht" en veel beter geluid.
Ben er nog niet over uit om die kamer helemaal om te gooien, kasten naar de raamkant en de set naar de korte kant tegenover raam, of alles weer naar beneden.
Vind het wel prettig om een "eigen" ruimte te hebben, maar de kwaliteit van het geluid gaat toch boven alles.

Kijk dit is alvast een begin, lees dan s.v.p. nog alle tips door en verander dan niet alles tegelijk, maar één voor één t.o.v. hetgeen je nu net hebt aangepast. Vind je et goed klinken dan hou je het zo, klinkt het minder dan weer terug en een andere oplossing c.q. tip.


Maar vooral: wees geduldig, neem af en toe een paar dagen rust en ga dan weer luisteren, je gemoedstoestand is altijd anders door hetgeen je die dag hebt meegemaakt, waardoor je toch op een 'andere' manier de muziek beleefd. Succes in ieder geval.

211

Citaat van: LeCram op mei 03, 2019, 18:46:01

Sinds ik weer samenwoon, luister ik steeds minder naar de set, omdat vrouwlief ook haar programma's wilt kijken en niet mijn gehele muzieksmaak waardeert.


De oplossing lijkt mij evident... ;-)
Zolang je maar geniet....

CBdicX

Citaat van: Maus op mei 04, 2019, 08:46:28
Monitors nemen, dat gaat veel beter in kleine ruimtes. Neem geen joekels, maar echt goede kleintjes.
Formaat van de speakers maakt niet uit, als er een slechte akoestiek is blijft dat, groot of klein.
Het enige verschil zal bass zijn, een kleintje (speaker !!) zal minder boemerig zijn in een kleine ruimte.
Het is en blijft natuurkunde, in een kamer met goed akoestiek kan alles neer gezet worden en klinkt goed, in een kamer met slechte akoestiek kan ook alles neergezet worden, maar dan klinken ze slecht.
Kamer correctie zou een oplossing kunnen zijn, of gaan werken met panelen.

Maus

Probeer het nou eerst maar ;) Ik roep niet zomaar iets..

CBdicX

#26
Citaat van: Maus op mei 04, 2019, 20:33:49
Probeer het nou eerst maar ;) Ik roep niet zomaar iets..

Heb ik gedaan, werkt(e) niet, de slechte akoestiek bleef slecht ook met de kleinere speakers  :-(

Ikzelf blijf de optie om een receiver ervoor te zetten met kamercorrectie, en daar de versterker aan, de meest plausibele vinden voor ruimtes met een slechte akoestiek.
Best of both worlds zal ik maar zeggen.

jowa

Zet achter de stoel maar een open boekenkast en stop die vol met boeken.
Dat zorgt er voor dat de reflecties van de achterwand een heel stuk minder worden.
Dus geen dichte kast, maar een open kast.

Dik gordijn voor de ramen en een tapijt op de grond scheelt allemaal.

Ik ben verder heel nieuwsgierig hoe je het gaat oplossen, want mijn mancave wordt zo'n 3,5 x3,5 m.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CBdicX

#28
Citaat van: jowa op mei 04, 2019, 20:50:16
Zet achter de stoel maar een open boekenkast en stop die vol met boeken.
Dat zorgt er voor dat de reflecties van de achterwand een heel stuk minder worden.
Dus geen dichte kast, maar een open kast.

Dik gordijn voor de ramen en een tapijt op de grond scheelt allemaal.

Ik ben verder heel nieuwsgierig hoe je het gaat oplossen, want mijn mancave wordt zo'n 3,5 x3,5 m.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

3.5 x 3.5  is geen mancave, dat is een antcave...........  :wink:
Geintje hoor, ik wou dat ik een aparte ruimte had, zou al blij zijn met 2 x 2 en dan.....

CBdicX

#29
Citaat van: jowa op mei 04, 2019, 20:50:16
Zet achter de stoel maar een open boekenkast en stop die vol met boeken.
Dat zorgt er voor dat de reflecties van de achterwand een heel stuk minder worden.
Dus geen dichte kast, maar een open kast.

Dik gordijn voor de ramen en een tapijt op de grond scheelt allemaal.

Ik ben verder heel nieuwsgierig hoe je het gaat oplossen, want mijn mancave wordt zo'n 3,5 x3,5 m.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Denk ook dat het bass probleem van Marcel zit in het zitten tegen de reflecterende muur.
Hiervoor had hij 3 meter ruimte achter de MLP, nu is dat nagenoeg niets, dus vol in de bassen.
Tapijt heeft hij al, als ik mij niet vergis gekocht bij het faillissement van Yab Yum in Amsterdam, dus lekker voorgevlekt  :-D  :-D