Speaker volume probleem

Gestart door Simon_Jaarsma, april 26, 2019, 23:41:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste forum leden,

Ik heb hier een prachtige set Magnat msp 300. Helaas is de ene speaker vele malen luider dan de andere. Dit is natuurlijk zeer irritant.

Het ligt hem niet aan:
De versterker. Meerdere geprobeerd links rechts maak ook niks uit. En andere speakers doen het er wel prima op.
Kabel kan ook niet. Beide even lang met bananen stekkers eraan. Dikte kabel is 2,5mm en ongeveer 10m lang
Geen bi-wire speakers

Zou het aan het filter kunnen liggen? of moet ik eerder naar de drivers kijken? Mijn kennis van speakers is niet heel hoog. Speakers zijn 30 jaar oud (1989).

(voor de oplettende, ik heb al eens eerder een topic geopend over een vergelijkbaar probleem met mijn zero 7. Maar dat is vanzelf weer weg gegaan?? dit is helaas nog niet verdwenen.)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast een fijne koningsdag toegewenst.


VintageStereo op YT

Marvin

Je kan de drivers loshalen en omwisselen, weet je al meer.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Simon_Jaarsma

Citaat van: TurboMarco op april 27, 2019, 00:22:04
:gp:

Stuk voor stuk dan neem ik aan? Kan het zo zijn dat bijvoorbeeld de tweeter 8ohm is ipv 4 en dat hij daardoor minder vermogen krijgt?
VintageStereo op YT

TurboMarco

Citaat van: Simon_Jaarsma op april 27, 2019, 00:25:11
Stuk voor stuk dan neem ik aan? Kan het zo zijn dat bijvoorbeeld de tweeter 8ohm is ipv 4 en dat hij daardoor minder vermogen krijgt?
Stuk voor stuk ,laat die gedachte van een 8 of 4 ohm tweeter varen ,dat is helemaal niet relevant .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Simon_Jaarsma

Citaat van: TurboMarco op april 27, 2019, 00:29:01
Stuk voor stuk ,laat die gedachte van een 8 of 4 ohm tweeter varen ,dat is helemaal niet relevant .

Nee maar ik vroeg het mij af als het misschien daar aan kon liggen. Maar prima heb ik morgen wat te doen. En als er een driver zodoende defect is mag ik die ook vervangen naar een 8ohm variant? Speaker zelf is 4ohm
VintageStereo op YT

i2Paq

Citaat van: Simon_Jaarsma op april 27, 2019, 00:31:00
Nee maar ik vroeg het mij af als het misschien daar aan kon liggen. Maar prima heb ik morgen wat te doen. En als er een driver zodoende defect is mag ik die ook vervangen naar een 8ohm variant? Speaker zelf is 4ohm

Meet de nog werkende dan door dan weet je wat er in moet. "Zo maar" vervangen kan niet.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

TurboMarco

Citaat van: Simon_Jaarsma op april 27, 2019, 00:31:00
Nee maar ik vroeg het mij af als het misschien daar aan kon liggen. Maar prima heb ik morgen wat te doen. En als er een driver zodoende defect is mag ik die ook vervangen naar een 8ohm variant? Speaker zelf is 4ohm
De filtering klopt dan niet meer wanneer je een 4 Ohm exemplaar vervangt door een 8 Ohm exemplaar .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Simon_Jaarsma

Citaat van: TurboMarco op april 28, 2019, 18:42:54
De filtering klopt dan niet meer wanneer je een 4 Ohm exemplaar vervangt door een 8 Ohm exemplaar .

Vreemd want de tweeter en midtoner zijn orgineel 8ohm maar de woofers 4.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

#9
Omwisselen van de units maakt geen verschil. De ene speaker blijft scherper en veel strakkere bass houden.
VintageStereo op YT

Marvin

Dan lijkt het in het filter te zitten.
Kan je zelf met een soldeerbout aan de slag, of je laat het doen.

Dat de tweeter 4 OHM is en de woofer 8 OHM, dat kan heel goed.
Het geheel inclusief het filter bepaald de nominale weerstand, niet allen de drivers.

Simon_Jaarsma

Citaat van: marvin op april 28, 2019, 22:27:24
Dan lijkt het in het filter te zitten.
Kan je zelf met een soldeerbout aan de slag, of je laat het doen.

Dat de tweeter 4 OHM is en de woofer 8 OHM, dat kan heel goed.
Het geheel inclusief het filter bepaald de nominale weerstand, niet allen de drivers.

Is het dan een kwestie van de elkos vervangen? Weet zelf geen goede speaker reparatie bedrijven. Heb je misschien een paar tips?
VintageStereo op YT

Marvin

Ja zo simpel zou het kunnen zijn.
Zou zelf gewoon met het setje naar iets van Speaker&co gaan.
Als je Googled op speaker repair ofzo en dan in je eigen omgeving, dan kom je er wel.
Je ziet vanzelf wel of het wat is als je binnenkomt, zijn veel van dit soort reparatie shops.

Samro

Misschien een draadje van een spoel in het filter doormidden? Heb ikzelf al eens gehad met vernieuwen van de elco's per ongeluk zo'n dun draadje aanraken was die al doormidden. Zag ik te laat, maar was wel hoorbaar. Kon ik alles weer opnieuw uit elkaar halen. 🤔.Is toch weer goed gekomen.  hello
Citaat van: Simon_Jaarsma op april 26, 2019, 23:41:39
Beste forum leden,

Ik heb hier een prachtige set Magnat msp 300. Helaas is de ene speaker vele malen luider dan de andere. Dit is natuurlijk zeer irritant.

Het ligt hem niet aan:
De versterker. Meerdere geprobeerd links rechts maak ook niks uit. En andere speakers doen het er wel prima op.
Kabel kan ook niet. Beide even lang met bananen stekkers eraan. Dikte kabel is 2,5mm en ongeveer 10m lang
Geen bi-wire speakers

Zou het aan het filter kunnen liggen? of moet ik eerder naar de drivers kijken? Mijn kennis van speakers is niet heel hoog. Speakers zijn 30 jaar oud (1989).

(voor de oplettende, ik heb al eens eerder een topic geopend over een vergelijkbaar probleem met mijn zero 7. Maar dat is vanzelf weer weg gegaan?? dit is helaas nog niet verdwenen.)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast een fijne koningsdag toegewenst.

Maus

Heb je de kasten zelf, compleet, al eens van plek gewisseld? De speaker die toevallig langs een muur staat klinkt altijd harder door reflectie.

Drivers vervangen kan alleen maar als je originele hebt, zomaar iets anders erin schroeven gaat niet, en al helemaal niet als je het bij een speaker doet.