Sets van Yde

Gestart door Yde, april 25, 2019, 17:17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yde

Hallo allemaal,

Als eerste wil ik me voorstellen.

Ik ben Yde Nijboer 51 jaren oud en liefhebber van vintage elektronica in het algemeen.
Al een aantal jaren verzamelen ik vintage audio en video uit de vroege jaren 60 tot midden jaren 90.
In het begin verzamelde ik alles wat los en vast zat maar de laatste jaren is het hoofdzakelijk Philips en Sony (DAT recorders). Jaren lang heb ik deze apparatuur hobbymatig gerepareerd tot December verleden jaar.
Mijn gewone werk begon eronder te lijden doordat ik eigenlijk de gehele dag alleen maar audio apparatuur aan het herstellen was en omdat ik onderhoudsmonteur bij Philips Drachten van beroep ben deed ik dit met steeds minder plezier.
Ik heb de knoop doorgehakt en repareer nu alleen nog mijn eigen projecten op een laag tempo.
Ik heb er geen zin meer in om onder tijdsdruk voor anderen reparatie werkzaamheden te doen.

Het afgelopen jaar heb ik een leuke stereoset van Marantz verzameld welke sterke overeenkomsten heeft met de 800 serie van Philips.
De set bestaat uit een PM80 versterker, DD-82 DCC recorder, SD72 cassettedeck, ST-72L tuner en een CD72 cd speler.
Deze set staat nu tijdelijk geparkeerd op mijn slaapkamer en verkeerd in een top conditie.
Alle bovenstaande componenten heb ik met defecten gekocht en zelf weer hersteld!!

Op een gegeven moment begin dit jaar kon ik een zilverkleurige Marantz 2238B kopen welke schade had en niet meer werkte.



Het versterker deel heb ik makkelijk kunnen herstellen maar het front heb ik nooit netjes kunnen krijgen.
Ik ben nog altijd op zoek naar een nette faceplate voor de 2238B.
Door schade aan het chassis staat ook de trafo een beetje scheef.



Ook heeft de tuner nog een probleempje, op het rechter kanaal is vervorming in de weergave te horen!
Misschien is een complete elco revisie een optie.

Het tweede project dit jaar was een Marantz 1550, hiervan was de tuner defect.
Op Ebay heb ik een 1550 gevonden waarvan de tuner nog werkte maar de eindversterker was defect, deze heb ik uit Italië over laten komen.
Na het ombouwen van de tuner en enkele andere onderdelen werkt ook deze receiver weer probleemloos.





Mijn laatste project is een mooie zwart uitgevoerde Marantz 2238B, deze receiver had geen makkelijk leven gehad en had dan ook behoorlijk wat schade opgelopen in de loop der jaren. Gelukkig was de faceplate nog in een redelijk goede staat al was hier en daar wat van het aluminium te zien. Ik heb geprobeerd een bijpassende lakstift te vinden maar ondanks de matte zwarte kleur glanst het nog steeds teveel.
Als iemand de juiste kleurcode weet dan hoor ik dit graag.
Elektronisch is de receiver weer helemaal 100% maar omdat de omkasting zwaar beschadigd was heb ik receiver in een nieuwe woodcase gemonteerd.



Naast de receivers heb ik nog een aantal vintage cassettedecks op de kop kunnen tikken waaronder de SD3020, SD4000, 5020 en twee 5010.
Van alle decks waren de snaren tot snot vergaan maar m.b.v. Dasty heb ik alles weer schoon kunnen krijgen.
De 5020 en een 5010 draaien weer en de tweede 5010 staat nog op de werktafel.
Met alle cassettedecks heb ik eigenlijk hetzelfde probleem, de weergave is meer dan uitstekend maar de opnames vallen enorm tegen. De opnames zijn vaak flink overstuurd en slist verschrikkelijk, misschien dat een elco revisie noodzakelijk is.

Om op de elco revisie terug te komen, ik hoor veel dat je voor deze revisies Nichicon audio grade elco's nodig bent.
De mtbf van deze elco's is echter maar 1000 uur volgens mij zouden de standaard grade elco's van BC/Vishay net zo goed moeten kunnen en deze hebben een hogere mtbf.
Zouden deze elco's nu werkelijk de klankkleur van de oudere Marantz receivers aantasten zoals wordt beweerd?
Waarom zou je audio grade elco's in het voedingsdeel plaatsen, heeft dat wel zin.
Bij de revisie van Philips versterkers uit de 800 serie heb ik altijd BC elco's gebruikt en hier nooit klachten over gehad.

Als ik dan toch aan complete elco revisies begin zou ik ook de NEC transistoren willen vervangen, is er op het forum een lijstje te vinden waar alle vervangers op staan?
Een lijstje zou wel makkelijk zijn :-D

Alvast bedankt voor de reacties, en ik hoop met regelmaat het forum te bezoeken.

Rob46

Welkom Yde op dit leuke forum met voornamelijk Marantz liefhebbers. Zo te lezen en te zien een ware techneut? We hebben hier op het forum enkel fanatieke technici die regelmatig iets posten. Gaaf om gelijk interessante foto's te zien  :yes:

Vinyl_Fuchs

Welkom en mooie, zwarte Marantz 2238 receiver.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Welkom Y, veel lees- en postplezier hier 👍🏻.

NB

Hoi. Die zwarte vind ik heel erg mooi. :kwijl:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Hoi Yde en welkom hier vintage DIY. :-) P.S. Wat een mooie spullekes heeft gij! notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Welkom, best verhaal gelijk.
Leuk hoor!

pameijer

Mooie startpost en gave set! Hopelijk blijf je vaak en lang hangen hier en wellicht ontmoeten we je nog eens in het echt.

Heb je een elektrotechnische achtergrond?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

sjoek

Welkom op dit mooie forum.. mooie restauraties heb je gedaan :yes: veel post en lees plezier.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

RHK

Welkom! Meteen een mooie uitleg van wat je zoal gedaan hebt en doet. Een techneut erbij is altijd fijn. Hopen dat je hier blijft hangen.   8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Yde

Iedereen bedankt voor het warme welkom.

Ik was altijd al geïnteresseerd in de elektrotechniek en ben opgeleid in fijn metaal en elektronica.
Het repareren van apparatuur heb ik mezelf aangeleerd door veel te lezen en uit te proberen, tegenwoordig is het met internet een stuk makkelijker om het een of ander uit te zoeken want forums zijn er genoeg evenals diverse reparatie filmpjes op YouTube.
Er is altijd wel iemand die bepaalde reparaties heeft gedaan en dit wil delen.

Ik heb jarenlang voor particulieren apparatuur onderhouden en gerepareerd maar op een gegeven moment ging me dit boven het hoofd groeien en was ik eigenlijk alleen nog maar met repareren bezig.
Het is vooral een hobby van mij en voor mijn werk heb ik met hele andere uitdagingen te maken, dit is meer preventief onderhoud met af en toe een reparatie.
Mijn hobby ging mijn werk overheersen en dat wilde ik niet meer dus nu restaureer en repareer ik alleen nog voor mezelf.

Vanmiddag heb ik nog een 5010 cassettedeck voorzien van een nieuw setje snaren.
De vorige eigenaar had weer eens zoveel contactspray gebruikt dat het door het hele deck was gelopen maar na een schoonmaakbeurt staat ook dit deck er weer fris bij.





Ik bezit nu twee werkende Marantz 5010 cassettedecks :-D

Mijn volgende project is een Marantz 4230 receiver, ik heb er eentje staan in een werkende conditie maar door de 40+ jaar oude elco's is deze niet echt betrouwbaar meer.
De receiver is dan ook nog geheel origineel en onverprutst.
Ik heb er inmiddels al van alles over gelezen en ik ga de uitdaging dan ook aan om een volledige revisie uit te gaan voeren.
Het hangt een beetje van het weer af wanneer ik hiermee ga beginnen en haast heeft het niet.

Ik zal er een verslagje van gaan maken....

sjoek

Die cassettedecks zien er mooi uit notworthy
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

jrm

Welkom Yde,

Leuke verslagen en mooie foto's.
Hier ook een aantal oude Marantzen, deze heb ik door een liefhebber en forum techneut laten reviseren. Ik snap wat je bedoeld met het reviseren voor anderen, neemt veel tijd in beslag en daardoor ook het snel moeten en willen leveren aan je omgeving.