PM7200 - kraken en plof

Gestart door Wintervacht, april 20, 2019, 21:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wintervacht

Beste Marantz-fans,
ik heb me aangemeld op dit forum omdat, jullie raden het al, mijn PM7200 rare kuren vertoont en mij op een zekere techwebsite werd verteld dat het antwoord, of een andere vorm van hulp wel eens hier te vinden zou kunnen zijn.

Ik heb een Marantz PM7200 gekregen van een vriend met de nare fout dat hij in overspanningsbeveiliging sprong boven een bepaald volume.
Dus ben ik vrolijk aan de slag gegaan ondanks enige voorkennis met het repareren ervan, heb alle elco's op de overspanningsbeveiliging vervangen voor betere (die pas doorbranden bij 105 ip. 85 graden), alles terug in elkaar gezet en nu komt het..

Het probleem met overspanning lijkt verholpen, kon hem in elk geval op redelijk hoog volume zetten maar nu komt er een krakend geluid uit. Niet kraakhelder zoals ik zou willen/verwachten.

Wat ik (vergeefs) geprobeerd heb:

  • Andere source pakken
  • Andere speakerkanalen gebruiken (Zowel 1 als 2)
  • Source Direct aan/uit
  • Class A aan/uit

Ook is het zo dat er een luide plof/piekspanning door de speakers komt als ik hem aan/uit zet, veel harder dan met de versterker die ik in gebruik heb.

Wat vreemd is (vind ik) is dat de balans (L/R) ook niet lekker werkt, ongeacht de Source Direct instelling, als ik die helemaal naar het ene of andere uiterste draai komt er nog steeds een goeie 40-50% van het geluid uit de andere speaker.
Dezelfde vriend wist me te vertellen dat het niet aan de voorversterker zou kunnen liggen, want dan zou het probleem met Source Direct aan zich niet voor moeten doen.

Ik ben even ten einde raad, het is gewoon een dijk van een versterker en zou een praktisch gratis upgrade zijn van wat ik nu heb, maar zo heb ik er natuurlijk niks aan :(

Heeft iemand enig idee of dit op te lossen is, of dat ik mijn reparatiegeld door het putje heb gespoeld?

Marvin

Welkom, vervelend hoor.
Ook vervelend dat ik je er zelf niet mee op weg kan helpen.
Weet niet hoe druk het hier is geweest dit weekend, maar nu de paashaas het land weer gaat verlaten zullen er vast wel nuttigere reacties komen.
Er zit hier een handje vol techneuten die je vast wel de juiste richting in kunnen sturen.
Kijk de reparatie topics maar eens door, mensen als SB MARANTZ en HAL9000 zal je wel vaker voorbij zien komen.
Dat zijn alvast 2 jongens die weten waar ze mee bezig zijn, benader ze eens.
Er zijn er meer die zelf de kap open trekken om er een kilo tin in te kieperen, maar dit zijn de bekendste. (Voor mij).

Dus geduld, je bent op het juiste forum.

Marvin.