IMF ALS 40 of toch beter de TLS 50?

Gestart door Frits, april 17, 2019, 20:24:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samro

Je hebt helemaal gelijk! Ik kan er maar enkele foto's van op internet vinden. Schijnbaar redelijk zeldzaam type!   :wink:
Citaat van: Frits op september 09, 2019, 18:45:51
Het blijkt toch wel een type te zijn: http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/reference-speakeors/studio-monitor

Frits Denon

Ik heb ze net in levende lijve mogen aanschouwen en beluisteren. Lijken inderdaad veel op de 50. Echter waren de mid en de tweeter niet origineel meer. Voor de mid was een goede vervanger gekozen, echter de tweeter vond ik te zacht. Verder nette speakers. Opvallend voor deze serie is kennelijk ook dat er geen fronten bij horen. Zitten ook geen fronten bij.

Als ik mijn ALS niet had gehad was ik er vast voor gevallen, maar nu luisterend naar die van mij klinkt het toch wel even wat helderder. Ook in het laag doen ze niet onder voor deze monitor versie.
Verder zijn ze niet eens zoveel groter dan mijn ALS-en, viel mij eigenlijk nog mee.

Leuk om te ervaren dat wat ik heb, toch best wel goed is.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Samro

Hee leuk dat je ze bekeken en beluisterd hebt 😉 . Jammer dat de mid en tweeter niet origineel waren. Als de tweeter te zacht was is de rendementaanpassing niet goed. Dan kan de klank inderdaad tegenvallen. Ik zou inderdaad blij zijn met de 40 als alle units origineel zijn is veel beter! Zijn die van jou een gesloten systeem? Lekker genietenvan jou IMF's 🎼🎶
Citaat van: Frits op september 09, 2019, 21:07:38
Ik heb ze net in levende lijve mogen aanschouwen en beluisteren. Lijken inderdaad veel op de 50. Echter waren de mid en de tweeter niet origineel meer. Voor de mid was een goede vervanger gekozen, echter de tweeter vond ik te zacht. Verder nette speakers. Opvallend voor deze serie is kennelijk ook dat er geen fronten bij horen. Zitten ook geen fronten bij.

Als ik mijn ALS niet had gehad was ik er vast voor gevallen, maar nu luisterend naar die van mij klinkt het toch wel even wat helderder. Ook in het laag doen ze niet onder voor deze monitor versie.
Verder zijn ze niet eens zoveel groter dan mijn ALS-en, viel mij eigenlijk nog mee.

Leuk om te ervaren dat wat ik heb, toch best wel goed is.

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

De opstelling bij mij. De Rel is werkeloos.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Samro

Prima toch! Gesloten systeem hebben vind ik wel een mooie stabiele[ bas over het algemeen. De 50 welke ik gehad heb was een beetje een wollige bas soms. Nu moet ik zeggen dat ik er wel erg lange ls kabels aan had  hangen wat ook een nadeel kan zijn voor de bas weet ik nu. Het rendement was wel wat laag van de 50, hoewel een buis het er ook niet slecht op deed.

quote author=Frits link=topic=16403.msg326409#msg326409 date=1568058094]
Ja, gesloten. Maar dan wel op de IMF manier: http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/studios/als40
[/quote]

Frits Denon

Qua gesloten systeem kan ik wel beamen. Andersom de TL is juist ontworpen op een poort met de juiste labyrint lengte. Is voor mij toch wat anders dan de meeste basreflex systemen.

Mijn kabels zijn kort en dik en heb een Denon PMA 2010ae om de zaak in beweging te krijgen en in bedwang te houden. HB

Rendement klopt wel. De volume knop moet op de Denon 2 mm verder open t.o.v. de Hepta's. :angel:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Samro

Mooie combinatie lijkt me. Die kan de IMF's wel aan. Vermogen genoeg! Snap dat je er blij mee bent 😉
Citaat van: Frits op september 09, 2019, 22:06:35
Qua gesloten systeem kan ik wel beamen. Andersom de TL is juist ontworpen op een poort met de juiste labyrint lengte. Is voor mij toch wat anders dan de meeste basreflex systemen.

Mijn kabels zijn kort en dik en heb een Denon PMA 2010ae om de zaak in beweging te krijgen en in bedwang te houden. HB

Rendement klopt wel. De volume knop moet op de Denon 2 mm verder open t.o.v. de Hepta's. :angel:

Frits Denon

Ben nou toch wel benieuwd naar een TLS 50 of de Studio monitor. Weet iemand hier het verschil? De speakerbezetting is anders bij de monitor. Mist een extra tweeter. Betekend dat dat je de monitor meer als near field moet zien?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Heb inmiddels ook kunnen uittesten wat die schakelaar tussen de terminals doet.

Op de website van IMF: "Both the Studio ALS 40 Il and the TLS 50 Il are fitted with a three position perspective control. In the central normal '0' position the mean hemisperical response is nominally flat whilst in the '-' position the mid band energy is tailored to provide a response which psychoacoustically increases the effective distance of the listener from the transmitted performance. Similarly in the '+' position the mid and high frequencies are brought forward to provide an integrated response to a close listening position such as to enhance some popular music presentations, especially under conditions of high ambient noise."

Ik heb ze nu op - staan en dat klinkt op mijn luisterpositie ca 2.5 meter vanaf de speakers heel goed. Iets rustiger in het mid/hoog.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Ik kom op MP 2 x TDL tegen. TDL is, zover ik weet de opvolger van IMF. Deze staan bij mij in de buurt:

https://link.marktplaats.nl/m1495148317

https://link.marktplaats.nl/m1499040876

Iemand hier ervaring met deze speakers? Lijken qua opbouw / speakerbezetting van hetzelfde ontwerp te zijn? (vervangen tweeter heb ik gezien, eigenaar geeft aan dat de originele wat te fel waren voor zijn oren).
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

De 0.5 staat inmiddels bij mij thuis op de set boven. Compleet met originele stands met spikes, buitenkant netjes ,doek 100%, geen haken en de bruggen er ook nog bij. Heb ze aangesloten en ik moet zeggen met de Seas tweeters klinkt het niet verkeerd als 1ste indruk.

Ik heb gisteravond nog wat langer beluisterd en vergeleken. Klinkt absoluut goed, maar de 0.5 is toch echt wel wat anders dan mijn ALS-en in mijn luisterruimte. Ze komen gewoon niet goed tot hun recht. Beneden is helaas niet door de WAT gekomen.

Ze staan dus weer in de verkoop op MP, want ik kan mij voorstellen dat ze bij iemand anders in een andere ruimte en die het vergelijk niet kan maken met bv ALS-en o.i.d., een veel mooier beeld geven.

Kijkend naar de RTL die veel op de 0.5 lijkt verwacht ik dat het beeld niet veel anders zal zijn.

Ik denk dat t.o.v. de ALS-en een TLS 50 of een gelijkwaardige van TDL (Zal dan een Studio 1.0 zijn, denk ik) dan toch een volgende stap is. Rustig verder kijken.


TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

agr64

... wat is de wereld toch klein!

Als bijna eigenaar (gaat ergens 2de helft komende week gebeuren) binnenkort een update van wat ik van deze speakers vind.

Frits Denon

Inderdaad! Kleine wereld! :-D

Ik heb de hele middag naar deze kleintjes geluisterd, terwijl ik met Albert in gesprek was via MP. En ik ben de 0.5 toch absoluut gaan waarderen. Hier wordt je zeker niet luister moe van.

Voor mij een reden om zeker een zoektocht te starten naar de 1M. :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Het is geen Studio 1(M) geworden. Er is heel wat gebeurd afgelopen dagen. De TDL Studio 0.5 heeft een plekje gekregen bij agr64, maar daar zal hij hier zelf nog wel wat meer over vertellen.

Ik heb zelf een mooi paartje TDL Studio 2 (echte TL's!) gevonden en deze staan nu in mijn luisterhol de sterren van  de hemel te spelen.

Gisteren dan toch maar de stoute schoenen aangestrokken en mijn ALS-en op MP gezet. Daar kwam veel reactie op en inmiddels hebben deze vanmiddag ook een nieuwe (liefhebber) eigenaar gevonden. Toch met enige weemoed afscheid genomen, want het waren qua uiterlijke staat en technische kwaliteit heel erg mooie speakers.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4