IMF ALS 40 of toch beter de TLS 50?

Gestart door Frits, april 17, 2019, 20:24:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik vond destijds (70-er jaren) de IMF altijd een erg interessante luidspreker. Helemaal de 3 D opengewerkte tekeningen van het ontwerp vond ik destijds super.

Nu zou ik wel eens een setje willen kopen voor in mijn luisterruimte. Op MP worden ze wel aangeboden. Bv de ALS 40 en ook de TLS 50 worden wel aangeboden. Zijn hier IMF kenners die mij op weg willen helpen?

Zou super zijn als ik hier in het Noorden er eens naar een set zou kunnen luisteren.

Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

#1
Ik heb de TLS50 gehad, en de TLS80.

Beiden vond ik waanzinnig.

De TLS50 II en de ALS40 II ontlopen elkaar niet zo veel.

De TLS50 II echter bied een supertweeter extra.

Meer weten: Leesvoer

Als je de TLS80 II kwijt kan dan doen.

Let dus op of het een TLS** II is en niet 1-tje zonder II, voor deze laatste zijn replacement drivers verkrijgbaar.

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

#2
Dank voor de info. De 50 is een echte TL, de 40 niet. Toch?

En wat is een reele prijs voor een goede 50 II?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

Citaat van: Frits op april 18, 2019, 19:22:45
Dank voor de info. De 50 is een echte TL, de 40 niet. Toch?

En wat is een reele prijs voor een goede 50 II?

De ALS is te klein om een "echte" transmissielijn te zijn.

De TLS50 is de kleinst mogelijke uitvoering van een TL.

Waar op te letten:

Zijn de fronts heel en compleet (logo's).
Hebben de fronts de zg. trekstrookjes van speakerdoek aan de onderkant om de fronts te verwijderen.
Zijn de originele stands er bij.
Zijn de drivers origineel en werken ze.
Zijn de kasten netjes (en niet overgelakt).
Is de kast niet gebarsten op de verbindingsstukken.
Laat het fingeer niet los.
Zijn de filters origineel (men "upgrade" ze soms waarbij de onderdelen die onderdeel zijn van het karakteristieke geluid verwijderd zijn).

Voor een nette set TLS50 II zou ik ergens tussen de 500,- en 600,- rekenen. Maar als ze echt heel erg netjes zijn (en helemaal compleet met originele stands) is iets meer betalen echt niet erg. Of je het ooit terug krijgt is een tweede maar je koopt ze voor jezelf.

Zorg wel dat het een TLS50 II is, dat zie je duidelijk op de achterkant.
Het verschil is de Superttweeter, deze is in de II de TW 2100 F tweeter en in de I de Coles super tweeter.

Replacment onderdelen te vinden: Hier.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

Super bedankt voor de informatie. notworthy

De verkoper (Eddie op MP) wil ze niet voor mij vasthouden tot 11 Mei, ik kan helaas niet eerder. Als ze dan weg zijn heb ik pech en anders kan ik ze dan gaan beluisteren en mits okay meenemen.

Dat wordt dus nu afwachten...... frusty en intussen verder kijken. :yes:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

Ook niet als je handgeld overmaakt?

Als je ze hebben wilt natuurlijk?

Er staan er regelmatig dus neem je tijd, de TLS50 II komt vaker voorbij dan de TLS80 (II).

Maar deze zijn inderdaad erg netjes, helaas geen stands.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

Vooraf geld betalen doe ik nooit op MP.

Maar ik wil eigenlijk toch het liefst eerst eens een set in real life zien en horen.

Kijken of dit 11 Mei toch gaat lukken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

Citaat van: i2Paq op april 21, 2019, 11:27:21
Succes!

Dank. Zal ḿ waarschijnlijk niet worden. Kreeg berichtje van de verkoper dat ze gereserveerd zijn voor a.s. dinsdag.

Ik zie de ALS 40 ook regelmatig voorbij komen. Heeft ook wel goede recenties zo hier en daar te lezen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

Citaat van: Frits op april 21, 2019, 12:23:11
Dank. Zal ḿ waarschijnlijk niet worden. Kreeg berichtje van de verkoper dat ze gereserveerd zijn voor a.s. dinsdag.

Ik zie de ALS 40 ook regelmatig voorbij komen. Heeft ook wel goede recenties zo hier en daar te lezen.

Zit je vast een die maatvoering?

Of wil je speciaal de ALS40?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

Nee. Ruimte genoeg om wat neer te zetten. Gaat meer om beschikbaarheid.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

i2Paq

Citaat van: Frits op april 21, 2019, 19:20:38
Nee. Ruimte genoeg om wat neer te zetten. Gaat meer om beschikbaarheid.

Dan zou ik toch echt voor de TLS50II of TLS80II gaan!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Frits Denon

Citaat van: i2Paq op april 23, 2019, 08:42:41
Dan zou ik toch echt voor de TLS50II of TLS80II gaan!

Je hebt gelijk. De TLS50II zou voor mij dan de ideale set zijn. Ik heb geen haast, gaat vast een keer lukken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

... speakers welke je een ruime 40 jaar terug interessant vond, destijds goed vond klinken, daarvan is het nog maar de vraag of dat anno 2019 nog zo is. Jouw gehoor zal onderwijl veranderd zijn, maar zeker ook jouw referentiekader. Ik ben dan ook benieuwd of betreffende speakers jou nu nog zo kunnen bekoren 🤔.


Citaat van: Frits op april 17, 2019, 20:24:25
Ik vond destijds (70-er jaren) de IMF altijd een erg interessante luidspreker. Helemaal de 3 D opengewerkte tekeningen van het ontwerp vond ik destijds super.

Nu zou ik wel eens een setje willen kopen voor in mijn luisterruimte. Op MP worden ze wel aangeboden. Bv de ALS 40 en ook de TLS 50 worden wel aangeboden. Zijn hier IMF kenners die mij op weg willen helpen?

Zou super zijn als ik hier in het Noorden er eens naar een set zou kunnen luisteren.

Groet,
Frits

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op april 24, 2019, 06:21:06
... speakers welke je een ruime 40 jaar terug interessant vond, destijds goed vond klinken, daarvan is het nog maar de vraag of dat anno 2019 nog zo is. Jouw gehoor zal onderwijl veranderd zijn, maar zeker ook jouw referentiekader. Ik ben dan ook benieuwd of betreffende speakers jou nu nog zo kunnen bekoren 🤔.
Vintage apparatuur kan verdomd goed klinken. Ook oudere ls die tlc ontvangen hebben. Waarom denk je dat Kendrick Sound zoveel vintage JBL's restaureert en natuurlijk ook verkoopt. Neem nou mijn Klipsch La Scala's, die zijn al sinds de 60-er jaren bijna ongewijzigd in productie met hier en daar een paar upgrades. En ik ken maar weinig La Scala eigenaren die deze dan weer verkopen. Diegene die ze wel verkopen, doen dit noodgegwongen of krijgen achteraf spijt. Tevens bezit ik een paar gereconede B&O M75, waarop ik graag rockmuziek afspeel.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.