Spotify, Tidal, Qobuz en een CD

Gestart door 211, maart 14, 2019, 20:25:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

211

...
Zolang je maar geniet....

xander32

Mooi vergelijk hoor 👍🏻. Het lijkt mij ook wel een interessante test om tijdens een M&G uit te voeren.

jowa

Mooi vergelijk.

MQA is gewoon marketing bs van Meredian.
Het is een lossy codec welk uiteindelijk een soort van saus over de muziek gooit.
O ja, het is nog een verkapte vorm van DRM ook, dus lekker laten gaan dat spul.
Dat wordt dus Qobus. [emoji16]

Daarnaast lekker je muziekcollectie houden.
Ik vind streamen echt makkelijk en een heerlijke uitvinding, maar gewoon een cd/lp uitzoeken uit m'n verzameling en daarna deze opzetten is voor mij een heerlijke vorm van onthaasting. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vinyl_Fuchs

Citaat van: 211 op maart 14, 2019, 20:25:34
Van het weekend eens even gaan zitten om het geluid van streaming diensten via mijn setje onder de loep te nemen.
Spotify Premium heb ik via mijn KPN abonnement, maar ik wordt vaak een beetje kribbig van de kwaliteit.

Begrijp mij goed : prima dienst, super groot aanbod. Ik gebruik het graag om nieuwe muziek te ontdekken, maar
vervolgens koop ik liever een CD. Niet wat ik zoek bij een muziek dienst. Gewoon niet mijn dingetje..

Roon ondersteunt zowel Tidal als ook Qobus, dat is lekker want  dan blijft de hele keten bij het overschakelen het zelfde. Een proef abonnement bij beide is zo gedaan, wel de Hi-Res versies om ook 24/96 en MQA van Tidal mee te nemen.

Nu ondersteunt mij Benchmark geen "Native" MQA, maar daar zijn vrienden voor toch ? De MyTek Brooklyn+ doet dat wel dus dat is de referentie voor vandaag.

Het doel is eenvoudig : Het vergelijken van het zelfde album in één formaat via de drie bronnen :
-   44.1/16 (CD Formaat) via Tidal, Qobuz en een rip van de CD
-   Hi-Res 96/24 via Tidal, Qobuz

Voor de Hi-Res vergelijking heb ik geen overeenkomstige albums kunnen vinden t.o.v. mijn collectie SA-CD's, vandaar dat deze gaat tussen de beide streaming diensten.

De hele middag komen uiteenlopende stijlen aan bod om vooral maar zo veel mogelijke verschillen te beluisterend. Onze conclusie was elke keer weer annoniem :

-   44.1/16 : Qobuz benadert een CD. Genoeg om afscheid te nemen van van de CD ? Hmmmm... Alleen als ik er echt voor ga zitten wint de CD, in alle andere gevallen vind ik Qobuz een prima alternatief

-   44.1/16 : Tidal verrast in negatieve zin in een vergelijk met de CD of Qobuz. MP3 Sound... Brrr.

-   Hi-Res 96/24, Aiii... Nu wordt het echt pijnlijk. Tidal Masters MQA zakt bij mij vreselijk door de mand. In eerste instantie lijkt het beter, maar het klopt gewoon niet. Ogenschijnlijk(?) meer detail maar wollig, vreemd,... Het zelfde op CD is muziek. MQA maakt er "iets" van. In mijn oren klinkt het als MP3 op steroïden.

-   Hi-Res 96/24, Qobuz klinkt gewoon mooi. Qua sound lijkt het echt op een SA-CD. Directe vergelijk was voor mij niet mogelijk, maar het klankbeeld komt bij mij mooi overeen.

Wat is nu de absolute waarde van dit alles ? Niets...!!  Iedereen heeft zo zijn eigen wensen, ideeën en opvattingen. Allemaal even waar voor hem/haar.

Voor mij was het een leuke middag en vooral leerzaam...
Interessant: sta n.l. op het punt om een Tidal-abonnement af te sluiten. Heb echter geen referentie qua streamingdiensten. Heb wel gekeken naar hiresaudio uit Duitsland, maar die hebben vooralsnog een te beperkte muziekbibliotheek in relatie tot hun abonnementkosten. Misschien kan iemand anders hier nog iets zijn mening over geven?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: jowa op maart 14, 2019, 20:34:30
Mooi vergelijk.

MQA is gewoon marketing bs van Meredian.
Het is een lossy codec welk uiteindelijk een soort van saus over de muziek gooit.
O ja, het is nog een verkapte vorm van DRM ook, dus lekker laten gaan dat spul.
Dat wordt dus Qobus. [emoji16]

Daarnaast lekker je muziekcollectie houden.
Ik vind streamen echt makkelijk en een heerlijke uitvinding, maar gewoon een cd/lp uitzoeken uit m'n verzameling en daarna deze opzetten is voor mij een heerlijke vorm van onthaasting. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volledig met 2de alinea eens.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

#5
Helaas is Qobuz niet geïntegreerd in Marantz ND8006 i.t.t. Tidal, dus heb ik volgens Qobuz een Mconnect HD player of HD control App nodig. Iemand advies?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

joep

Citaat van: 211 op maart 14, 2019, 20:25:34
Van het weekend eens even gaan zitten om het geluid van streaming diensten via mijn setje onder de loep te nemen.
Spotify Premium heb ik via mijn KPN abonnement, maar ik wordt vaak een beetje kribbig van de kwaliteit.

Begrijp mij goed : prima dienst, super groot aanbod. Ik gebruik het graag om nieuwe muziek te ontdekken, maar
vervolgens koop ik liever een CD. Niet wat ik zoek bij een muziek dienst. Gewoon niet mijn dingetje..

Roon ondersteunt zowel Tidal als ook Qobus, dat is lekker want  dan blijft de hele keten bij het overschakelen het zelfde. Een proef abonnement bij beide is zo gedaan, wel de Hi-Res versies om ook 24/96 en MQA van Tidal mee te nemen.

Nu ondersteunt mij Benchmark DAC3 geen "Native" MQA, maar daar zijn vrienden voor toch ? De MyTek Brooklyn+ DAC doet dat wel dus dat is de referentie voor vandaag.

Het doel is eenvoudig : Het vergelijken van het zelfde album in één formaat via de drie bronnen :
-   44.1/16 (CD Formaat) via Tidal, Qobuz en een rip van de CD
-   Hi-Res 96/24 via Tidal, Qobuz

Voor de Hi-Res vergelijking heb ik geen overeenkomstige albums kunnen vinden t.o.v. mijn collectie SA-CD's, vandaar dat deze gaat tussen de beide streaming diensten.

De hele middag komen uiteenlopende stijlen aan bod om vooral maar zo veel mogelijke verschillen te beluisterend. Onze conclusie was elke keer weer annoniem :

-   44.1/16 : Qobuz benadert een CD. Genoeg om afscheid te nemen van van de CD ? Hmmmm... Alleen als ik er echt voor ga zitten wint de CD, in alle andere gevallen vind ik Qobuz een prima alternatief

-   44.1/16 : Tidal verrast in negatieve zin in een vergelijk met de CD of Qobuz. MP3 Sound... Brrr.

-   Hi-Res 96/24, Aiii... Nu wordt het echt pijnlijk. Tidal Masters MQA zakt bij mij vreselijk door de mand. In eerste instantie lijkt het beter, maar het klopt gewoon niet. Ogenschijnlijk(?) meer detail maar wollig, vreemd,... Het zelfde op CD is muziek. MQA maakt er "iets" van. In mijn oren klinkt het als MP3 op steroïden.

-   Hi-Res 96/24, Qobuz klinkt gewoon mooi. Qua sound lijkt het echt op een SA-CD. Directe vergelijk was voor mij niet mogelijk, maar het klankbeeld komt bij mij mooi overeen.

Wat is nu de absolute waarde van dit alles ? Niets...!!  Iedereen heeft zo zijn eigen wensen, ideeën en opvattingen. Allemaal even waar voor hem/haar.

Voor mij was het een leuke middag en vooral leerzaam...

Ja, wat te doen? Wel hier mijn idee. Mijn idee, je mag het er best niet mee eens zijn.
Wat wil je wat kun je maar vooral wat mag je verwachten. Dus eerst een referentie.
Dat is niet zo moeilijk op de website van Linn staan wat te downloaden nummers. Veelal klassiek maar in ieder geval 192kHz. Van je pc zet je ze op een stick en dat gaat in je SA-11s3, NA-11s1, Node 2i of iets dergelijks. Probeer op de SA-11s3, NA-11s1 ook de usb ingang op de voorzijde.
Nu heb je een referentie als alles goed is verlopen en je zult merken dat het geluidsverschil met een cd enorm is. Ook het verschil met een SACD is nog te merken. Alhoewel ik niet dezelfde nummers heb op SACD en op 192kHz op een usb stick.

Toen ik mijn Bluesound Node 2i kocht heb is er zowat alle streaming diensten op gezet welke mij wel leuk leken. Vooral ging het mij om de HR files. Nou dat viel best tegen. Niet alleen moeilijk te vinden maar vooral zeer beperkt. Zeker net die muziek die ik zocht was bijna niet te vinden.
Ik heb er ook geen vertrouwen in dat zeker de oudere nummers ooit nog in 192kHz er zullen komen.
Bij mijn KPN abonnement zit Spotify en dat is leuk om radio op te luisteren en soms eens een liedje te horen voordat je het aankoopt of te horen om te weten waar iemand het over heeft. Maar vooral is het in gebruik op Sonos welke hier overal in huis staat. Maar dan hebben we het kwalitatief over iets heel anders.

Wat blijft er dan nog over om hogere kwaliteit in huis te halen? Soms heb ik gewoon moeite met de normale cd kwaliteit en zet ik daarom een muziekstuk af. Hoewel ik vroeger naar de cd winkel kon lopen en met 30 of 40 cd's thuiskwam koop ik sinds jaren slechts 3 a 4 cd's per jaar. Maar daar zit nu verandering in. De enige manier om HR kwaliteit in huis te halen zijn SACD's. Maar ook daar is het aanbod zeer beperkt en zijn juist die SACD's welke je graag wil hebben erg duur geworden.
Ik koop SACD's tweedehands met die muziek waar ik naar opzoek ben vanaf €75,-.
Moeten ze uit Japen komen dan is het een veelvoud daarvan. Het plan ligt er al om naar Japan te gaan. Echtgenote wil de tuinen bekijken en dan kan ik wat cd-winkels langs. Het noodzakelijke met het aangename zal ik maar zeggen. Maar dat zal niet voor januari 2020 zijn.

Wat mij vooral is opgevallen hoe belachelijk duur SACD's aan het worden zijn. Prijzen tot €500,- zijn echt niet leuk meer.



TurboMarco

Ik had de instelling in eerste instantie op 32bit/192khz staan ,deze terug gezet op 24bit/192khz en hoorde geen verschil .
Luisterend naar 16bit/44.1 lijkt het of ik wel iets verschil hoor ,maar dan zou iemand voor mij moeten wisselen anders is het suggestief .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

#10
Cd's zijn al jaren passe hier, Spotify Premium luister ik met regelmaat, prima te verteren. Flac vanaf nas wanneer ik meer verfijning wil 🎶.

High res materiaal vanaf een stick geeft nog ietwat meer resolutie, maar is mij en te veel gedoe en niet van zo'n meerwaarde dat deze mijn muziekbeleving positief beïnvloed. Je moet daar echt voor gaan zitten om een verschil te horen en dan zit je direct weer technisch te luisteren. Die fase heb ik gelukkig al een paar jaar achter mij liggen  :yes:.

En gezien mijn leeftijd, lees: welk een effect deze heeft/zal gaan krijgen op mijn gehoor, ga ik mijn energie niet meer steken in high res materiaal etc, maar vooral in muziek waarvan ik kan genieten, vooral in genieten van muziek.


joep

Als je het verschil in geluid niet heel maar dan ook heel duidelijk kunt horen tussen Spotify en een SACD of HR bestand dan is er toch wel iets heel maar dan ook heel erg mis met jouw stereo.
Mogelijk natuurlijk dat jouw stereo met de Spotify kwaliteit aan de top van zijn kunnen zit.
Dit kan veroorzaakt worden door slechts één schakel in de keten. Meestal de luidsprekers.

TurboMarco

Je overschat het gehoor en onderschat autosuggestie .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Citaat van: TurboMarco op maart 16, 2019, 14:00:59
Je overschat het gehoor en onderschat autosuggestie .

Denk dat jij de kwaliteit van een goede set onderschat. :roll:

TurboMarco

Citaat van: joep op maart 16, 2019, 14:16:00
Denk dat jij de kwaliteit van een goede set onderschat. :roll:
Nou nee .
Ik overschat het in ieder geval niet .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)