Kortsluiting Yamaha m85

Gestart door Simon_Jaarsma, maart 11, 2019, 21:19:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Beste forum leden,

al een tijdje heb ik een m85 eindbak van Yamaha helaas is hier een kortsluiting in. Elke keer wanneer je hem aanzet knallen de zekeringen op de voeding eruit. Ik weet niet waar dit weg komt. Ik heb alles doorgesoldeerd en gecheckt op de kortsluitingen tussen de componenten. Ik weet dat deze dingen zwaar zijn en dat er veel stress op de pcb's kunnen komen door het meebuigen van het chassis. Tot zover nog een stap vooruit gezet en wil hem na een half jaar toch wel eens graag aan de praat hebben.  :yes:

Wie o wie kan mij helpen. 
VintageStereo op YT

tbanis55

Dat de zekeringen eruit klappen (ik ga ervan uit dat deze de juiste waarde hebben) duidt op een kortsluiting.
Kan zomaar zijn dat de voeding defect is. Denk hierbij aan gelijkrichter of eelco's. (Lineare voeding)
In ieder geval zou ik het versterkerdeel afkoppelen en dan eens meten.
Succes

Ton

HAL9000

Citaat van: tbanis55 op maart 12, 2019, 08:06:34
Dat de zekeringen eruit klappen (ik ga ervan uit dat deze de juiste waarde hebben) duidt op een kortsluiting.
Kan zomaar zijn dat de voeding defect is. Denk hierbij aan gelijkrichter of eelco's. (Lineare voeding)
In ieder geval zou ik het versterkerdeel afkoppelen en dan eens meten.
Succes

Ton

stupid  :yes:  Eerst L + R afkoppelen, dan kijken als de zekering heel blijft. Dan weet je dat de trafo, gelijkrichter en de voeding beter elko's in ieder geval geen kortsluiting geven. Als ze goed zijn is een ander verhaal.
Dan L aankoppelen en kijken als de zekering door gaat, enzovoort.  Echter kan je beter de eindtransistoren door meten. Van alle kanalen, ik weet zeker dat er ergens een stuk is.
http://www.hifi-forum.de/bild/yamaha-m-85-reparatur-endstufe-rechts_444013.html

Die grote sanken eindtorren zijn nog makkelijk te krijgen. En vaak hebben die een lager HFE dan nieuwere modellen. Dus als die stress of klappen krijgen van bijvoorbeeld die beker elko's die hier heel erg slecht zijn. Dan zijn ze zo kapot!  violent1  nonono

Jon

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

De voeding had ik al vervangen met die van een donor unit. Deze beker elkos waren nog goed Ik zal beide eindtrappen eens door meten en de vervangers van de eindtorren opzoeken
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op maart 12, 2019, 15:28:40
De voeding had ik al vervangen met die van een donor unit. Deze beker elkos waren nog goed Ik zal beide eindtrappen eens door meten en de vervangers van de eindtorren opzoeken

Neen, systematisch te werk gaan, je gaat zo veel geld verspillen als je als een flipperkast te werk gaat!.
eerst de eindtorren meten, bij alleen 2 pootje los solderen en zoeken naar een kortsluiting. Liever koop je een semicondutor tester van peak-electronics. Dan kan je namelijk ook de hFE meten. Als die lager is dan 10 hFE dan is die tor beschadigd. Deze brede Sanken torren hebben rond de 30 hFE normaal hoger mag lager mag maar 10 of lager is een onbetrouwbare beschadigde tor.  Dan waar kijken waar je de defecte eind torren vindt, meet terug naar de driver torren, die kunnen namelijk ook een klap hebben gehad. Meet ook gelijk de emitter weerstanden van pak en beet 0.50/0.70ohm. Als die goed zijn, dan is het waarschijnlijk dat alleen de eindtor defect is geraakt en niet de rest. Echter altijd zeker weten door meten. Meten is weten!
EN als ik zo dat armoedige vervormde printje zie, zullen er ook een hoop losse tin bindingen zitten.  nonono

Trouwens jij meldt dat die nieuwe elko's van een donor goed zijn. Ik weet 100% zeker dat ze dat niet zijn. Want anders zou die donor versterker het nog gewoon gedaan hebben. Wanneer ik M85 in tik op google dan zie ik overal mensen met lekke beker elko's. Deze mogen van de buitenkant er goed uit zien, echter bij zoveel treffers zullen deze zeker niet ''factory spec'' meer zijn.  :no:

Ik ben wel blij dat jij hem hebt, ik hoeft dat goedkoop gebouwde kut niet!.  :evil:  :angel:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op maart 14, 2019, 20:13:30
Neen, systematisch te werk gaan, je gaat zo veel geld verspillen als je als een flipperkast te werk gaat!.
eerst de eindtorren meten, bij alleen 2 pootje los solderen en zoeken naar een kortsluiting. Liever koop je een semicondutor tester van peak-electronics. Dan kan je namelijk ook de hFE meten. Als die lager is dan 10 hFE dan is die tor beschadigd. Deze brede Sanken torren hebben rond de 30 hFE normaal hoger mag lager mag maar 10 of lager is een onbetrouwbare beschadigde tor.  Dan waar kijken waar je de defecte eind torren vindt, meet terug naar de driver torren, die kunnen namelijk ook een klap hebben gehad. Meet ook gelijk de emitter weerstanden van pak en beet 0.50/0.70ohm. Als die goed zijn, dan is het waarschijnlijk dat alleen de eindtor defect is geraakt en niet de rest. Echter altijd zeker weten door meten. Meten is weten!
EN als ik zo dat armoedige vervormde printje zie, zullen er ook een hoop losse tin bindingen zitten.  nonono

Trouwens jij meldt dat die nieuwe elko's van een donor goed zijn. Ik weet 100% zeker dat ze dat niet zijn. Want anders zou die donor versterker het nog gewoon gedaan hebben. Wanneer ik M85 in tik op google dan zie ik overal mensen met lekke beker elko's. Deze mogen van de buitenkant er goed uit zien, echter bij zoveel treffers zullen deze zeker niet ''factory spec'' meer zijn.  :no:

Ik ben wel blij dat jij hem hebt, ik hoeft dat goedkoop gebouwde vleeswaren niet!.  :evil:  :angel:

Nee ik heb de buffers los gehad. Deze zijn nog op spec en lekken niet. Goedkoop gebouwd valt best mee dat 80's marantz is anders erger die printen donderen uitelkaar.. :no: maar nee het heeft de naam Accuphase niet nee  :-D

Maar de peak is al besteld zou vandaag ook aankomen maar dhl levert tot 21:00 hier.
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op maart 14, 2019, 20:19:51
Nee ik heb de buffers los gehad. Deze zijn nog op spec en lekken niet. Goedkoop gebouwd valt best mee dat 80's marantz is anders erger die printen donderen uitelkaar.. :no: maar nee het heeft de naam Accuphase niet nee  :-D

Maar de peak is al besteld zou vandaag ook aankomen maar dhl levert tot 21:00 hier.
Marantz jaren 80 ook onder Philips dondert het print echt niet uit elkaar, tegendeel.
Marantz PM64 84 94 zijn hele leuke versterkers om te bezitten. Marantz maakte ook SM8 sc8 PM6A, en de duurdere SM800 sc800 die nu voor astronomische prijzen te koop staan.  All deze modellen hebben hun eigenaardigheden maar zijn echt niet slecht. Zeker niet als je een vergelijking maakt met huidige modellen. Ik heb al iemand gehad met een PM11s1  die uitvallend kanaal had. Hij heeft heb verkocht en een PM11S3 volgens mij gekocht.  daar betaal je al gauw 2000,- + voor!!!! terwijl die 80's marantz vaak nu nogsteeds werken met wat storingen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!